אחרי חמישה חודשי לחץ כלכלי כתוצאה ממשבר הקורונה, הלב של כפיר שלי כבר לא עמד בזה: הוא לקה בשלושה התקפי לב בביתו, אחרי תקופה שהוא מגדיר כלחוצה בחייו. "מ-11 במרץ אני כבר לא עושה את מה שאני רגיל לעשות", סיפר הבוקר שלי בן ה-40, די.ג'יי במקצועו המתגורר בתל-אביב, באולפן ynet. "אני אדם שרגיל לעבוד 20 שעות ביממה, אני מפרנס את המשפחה שלי בכבוד, ובתקופה הזאת אני מתעורר באמצע הלילה מהלחץ של מה עושים ואיך סוגרים את החודש".
"בשתיים לפנות בוקר התעוררתי עם לחצים בחזה", הוא מספר. "לא כל כך הבנתי מה קרה, אבל התחלתי לקרוא על תסמינים שיש לי באינטרנט והבנתי שיש לי אירוע לב. הערתי את אשתי ב-5 בבוקר כשכבר לא הצלחתי לעמוד בזה, הלכנו לבית החולים ולא מצאו כלום. חשבו שיש לי התקף חרדה. כשהיינו אמורים ללכת הביתה הגיעה בדיקה שהראתה שעברתי שלושה התקפי לב. תוך דקה הייתי בצנתור".
שלי סיפר על הלחץ הכלכלי שהכריע אותו: "לא ידעתי איך ממשיכים הלאה. איך אני משלם כסף לעובדים ואיך אני משלם את הגן של הילדים. אני צריך לדאוג לעסק שלי שיישאר קיים וחזק. אנשים מבקשים להחזיר מקדמות, להחזיר כספים. אני אמנם מעשן, אבל אני בחור שעושה ספורט, בלי כולסטרול, הלחץ עושה את שלו. באותו יום כנראה כבר לא עמדתי בזה".
1 צפייה בגלריה
כפיר שלי התקף לב
כפיר שלי התקף לב
"הלחץ עושה את שלו". כפיר שלי
(תמונה פרטית)
באולפן נכח גם המומחה לקרדיולוגיה פרופ' יהודה אדלר, שאמר כי זוהי דוגמה לאתגר הרפואי-כלכלי שפוקד את מדינת ישראל במשבר הקורונה. "לחץ הוא גורם סיכון. יש יותר אירועי לב ויותר אירועים מוחיים. במקרה של כפיר, טרשת עורקים נגרמת בגלל גורמי סיכון ואני רואה שהוא עישן אז טרשת העורקים כבר הייתה קיימת אצלו. מה שמצבי הלחץ והמתח עושים זה שטרשת העורקים נקרעת ויושב שם קריש דם שחסם את העורק וגרם להתקף הלב".

רק 60% מגיעים לבית החולים בזמן

מחקרים בישראל מראים כי כ-10 אלף איש לוקים מדי שנה בהתקף לב. כ-3,000 נוספים נמנעים מלהגיע לבדיקה בבית החולים על אף הסימנים המוקדמים ומתים בביתם. על פי הנתונים, רק 60% מהחולים עם התקפי לב מגיעים תוך פחות מ-6 שעות מתחילת הכאבים בחזה, שהוא הזמן בו ניתן לפתוח את העורק החסום או על-ידי צנתור דחוף או באמצעות תרופות הממיסות את הקריש החוסם את העורק, וכך להציל את שריר הלב מנזק.
אוטם שריר הלב יוצר מגוון של סימפטומים אפשריים. אצל נשים במיוחד, יכול להופיע תסמין כללי כמו עייפות או כאבי גב, אולם הסימנים הקלאסיים הם כאבים במרכז בית החזה או ברום הבטן שמקרינים לאיברים נוספים. ייתכנו גם קשיי נשימה, בחילות, הקאות, חולשה קשה, עייפות והזעה מוגברת ללא מאמץ. חשיבות גדולה מאוד יש לתזמון האבחון ותחילת הטיפול: ככל שזה יבוא מוקדם יותר, הנזק שייגרם ללב יהיה קטן יותר.
כדי למנוע, מומלץ לאנשים בריאים לגשת לבדיקת אק"ג מעל גיל 40 אחת לחמש שנים לפחות, יחד עם בדיקות דם הכוללות רמות שומנים וכולסטרול. מומלץ לרכוש מד לחץ-דם ביתי, ולבדוק לאחר כמה דקות מנוחה ובסביבה שקטה ורגועה את לחץ הדם אחת לחודש לפחות. ברגע האמת: בכל מקרה שבו אדם אינו חש בטוב ומגלה את אחד הסימנים שהוזכרו, הזעיקו את מד"א ללא עיכוב, בטלפון 101. צוות ניידת טיפול נמרץ יערוך בדיקת אק"ג ובדיקות נוספות, ובעת הצורך יבהיל לבית החולים. עד להגעת מד"א, הורו לחולה לשבת או לשכב בהתאם לנוחיותו, מבלי להתאמץ. אין לאפשר לחולה לגשת אפילו לשירותים – כל מאמץ גם קל ביותר, עלול להחמיר נזק אפשרי ללב.