עיכוב נוסף בחלוקת הפיצויים: השבוע, כתשע שנים לאחר שהתפוצצה פרשת האלטרוקסין, מעל ל-16 אלף זכאים היו אמורים סוף סוף לקבל את הפיצוי להם הם זכאים, אלא שמתן הפיצוי ייאלץ להתעכב. זאת בעקבות החלטת בית המשפט העליון מיום חמישי בערב' שקבעה כי "בשלב זה תעוכב העברת הפיצויים לחברי הקבוצה".
החלטת העליון ניתנה בעקבות ערעור שהגיש לאחרונה היועץ המשפטי לממשלה' המבקש באמצעות עו"ד קרן אביסרור לאפשר לנפגעים רבים נוספים לקבל פיצוי. יש לציין כי הערעור שהגישה המדינה יידון לפני הרכב בעליון עד לסוף שנת 2020.
מנגד, קיימים הזכאים בתיק שזכאותם אושרה על ידי ועדה שהוקמה בנושא בראשות השופט בדימוס דן ארבל. אלה , ממתינים זמן רב לפיצוי וכבר חוו אכזבות. כך למשל, בתחילה, הפיצוי המקסימלי לנפגע היה אמור לעמוד על 9,500 שקל ובסוף עמד על כ-3,000 שקל לאור ריבוי הפונים שנמצאו זכאים.

3 צפייה בגלריה
אלטרוקסין. הפיצוי על שינוי הפורמולציה וזקיה - מתעכב שוב
אלטרוקסין. הפיצוי על שינוי הפורמולציה וזקיה - מתעכב שוב
אלטרוקסין. הפיצוי על שינוי הפורמולציה וזקיה - מתעכב שוב
(צילום: עמית שאבי)

תופעות לוואי בגלל השינוי בהרכב התרופה

כזכור, ב-16 בפברואר 2011 שונה ההרכב של הרכיב הבלתי פעיל בתרופה המכונה אלטרוקסין, תרופה אשר שימשה באותה עת לטיפול סדיר בכ-330 אלף חולים וחולות הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס. שינוי הפורמולציה נעשה באישור משרד הבריאות, ותוך דיווח לאקוני לקופות החולים ולרופאים המטפלים.
עם זאת, דבר השינוי לא פורסם למטופלים עצמם ובדיווח לגורמים המטפלים לא צוין כי נדרש לעדכן את המטופלים בשינוי או לבצע מעקב רפואי על מנת לוודא כי השינוי בפורמולציה של התרופה אינו מצריך התאמה במינון שנקבע למטופל.
במהלך החודשים שלאחר השינוי החלו להצטבר דיווחים כי ישנם מטופלים המושפעים מהשינוי בפורמולציה, וחשים בתופעות לוואי כמו דיכאון, נדודי שינה, ובהן גם תופעות לוואי האופייניות ל"יציאה מאיזון". בקשה לאישור תביעה ייצוגית (שאיחדה כמה תובענות ) אושרה על ידי בית משפט כייצוגית ובסופו של יום, חברת התרופות פריגו והתובעים הייצוגיים הגיעו להסדר פשרה שאושר על ידי בית משפט בשנת 2018.
ממסמכים שהגיעו למערכת עולה כי לאחר שהוועדה ביצעה את תפקידה הוחלט כי 9,978 איש ואישה זכאים ל-100 אחוז פיצוי בסך 3,043 שקל לבן אדם. 5,584 איש ואישה זכאים ל-80 אחוז פיצוי בסך 2,434 שקל לבן אדם ו-1,318 זכאים ל-45 אחוז פיצוי בסך 1,369 שקל לאדם. מדובר בפיצוי כולל לכל הזכאים בסך כ-45 מיליון שקל.
שופט הוועדה שהכריע מי זכאי לפיצוי ומי לא, דן ארבל, הודיע כי הוועדה סיימה את עבודתה בסוף אוגוסט 2020 והשופט פסק זכאות לפיצויים ל-16,880 חברי קבוצה.
3 צפייה בגלריה
(עו"ד יעקב דוידוביץ. צילום: אלדד נמדר סטודיו איריס)

"מתי יתקבל הפיצוי?"

עו"ד יעקב דוידוביץ, המייצג את התובעים הייצוגים הגיש לאחרונה לבית המשפט העליון בקשה דחופה להקדמת הדיון בערעור שהגיש היועץ המשפטי לממשלה בפרשה. עו"ד דוידוביץ טען כי "כל שנותר כעת הוא רק לחלק את הפיצויים לחברי הקבוצה הרבים. המדובר בפרשה שתחילתה בחודש פברואר בשנת 2011, קרי חלפו קרוב ל-10 שנים.
מדי יום פונים לעו"ד דוידוביץ ולעורכי דין נוספים המטפלים בעניין חברי קבוצה רבים, כשבאמתחתם שאלה אחת בלבד: מתי יתקבל הפיצוי. חלקם המכריע מביעים כעס רב ואכזבה ניכרת בעניין העיכוב. במקרה זה נגרם נזק למעל ל-16 אלף חברי הקבוצה, שניתנה בעניינם כבר החלטה ואלו ממתינים כעת רק לתשלום".
3 צפייה בגלריה
היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט
(צילום: עמית שאבי)
מהפרקליטות שמייצגת נמסר לאחרונה כי היועמ"ש , "עומד על כך, שראוי לאפשר לנפגעים רבים נוספים מעוולות חברת פריגו (שלא יידעה את המטופלים על שינוי בהרכב של תרופת האלטרוקסין), לקבל את הפיצויים שהוסכמו בהסדר הפשרה, גם אם פנו לוועדת הפיצויים אחרי המועד שנקבע בהסדר הפשרה, וזאת מחמת כשלים במנגנון ועדת הפיצויים, לרבות קריסת תיבת הדוא"ל שלה בסמוך למועד האחרון, וכשלים גם בפעילות בא הכוח המייצג שלא נתן מענה לחברי הקבוצה בסמוך למועד האחרון שנקבע לפנייה לוועדה. היועץ המשפטי לממשלה היה הגורם היחיד בהליכים אלה שהגן על זכויותיהם של חברי הקבוצה ועמד על כך שלא יקופחו זכויותיהם", נטען.