למרות שהאמירה "an apple a day keeps the doctor away" (תפוח ביום מרחיק את הרופא - בתרגום חופשי ונטול חריזה) לא מדויקת מבחינה רפואית, יש עדיין סיבות רבות ליהנות מתפוחים באופן קבוע. לא סתם התפוחים הם בין הפירות הנצרכים ביותר בעולם. מלבד היותם נגישים ובעלי חיי מדף ארוכים (עד שנה), הם גם מזינים מאוד ועשירים בסיבים, בוויטמינים, במינרלים ובפוליפנולים.
פוליפנולים הם פיטוכימיקלים המשמשים בין היתר כנוגדי חמצון עוצמתיים, מולקולות הנלחמות ברדיקלים החופשיים בגוף. בין היתרונות הבריאותיים הרבים שלהם, נוגדי חמצון עשויים לסייע במניעת סרטן, דלקת, מחלות לב ועלייה במשקל. הם גם חלק מהסיבה לשוני בטעם ובמבע בין זני התפוחים השונים, ומשפיעים על היתרונות הבריאותיים של כל זן.
6 צפייה בגלריה
תפוחים
תפוחים
מזינים מאוד ועשירים בסיבים, בוויטמינים, במינרלים ובפוליפנולים
(צילום: Shutterstock)

מוצאים את עצמכם עומדים במחלקת הפירות ותוהים איזה תפוח יועיל לכם יותר? אתר הבריאות האמריקאי healthline.com סקר את היתרונות התזונתיים של חמישה זנים נפוצים.

1. דלישס אדום

התפוח האדום הקלאסי וגם הזן הנמכר ביותר בעולם. דלישס אדום מאופיין בצבע אדום כהה וטעם מתוק. מחקרים מראים כי תפוחים אדומי קליפה מכילים יותר פיגמנטים מקבוצת האנתוציאנינים - נוגדי חמצון שאחראים לצבעם האדום.
בנוסף, זן הדלישס מאופיין בתכולה גבוהה של פוליפנולים נוספים (אפיקטקין, פלבנואידים, פלבונולים ופלורידזין). מחקרים מצאו כי תכולת נוגדי החמצון גבוהה יותר בקליפה מאשר בבשר התפוח, והדבר נכון בכל זני התפוחים.
6 צפייה בגלריה
דלישס אדום
דלישס אדום
נוגדי חמצון וסידן. דלישס אדום
(צילום: Shutterstock)

מלבד הפוליפנולים הרבים, תפוחי דלישס אדום מכילים לפחות 28 תרכובות ביו-אקטיביות נוספות, שכולן תורמות ליתרונות הבריאותיים שלהם. הם עשויים גם לספק סידן בכמות גבוהה יותר, בהשוואה לסוגים אחרים של תפוחים.

2. גרני סמית'

את הגרני סמית' קל לזהות על פי צבעם הירוק העז, טעמם החמוץ ומרקמם הקשה והמתפצח.
6 צפייה בגלריה
גרני סמית'
גרני סמית'
שיפור חיידקי המעי. גרני סמית'
(צילום: Shutterstock)
הם אינם מכילים אנתוציאנידינים, יש להם יתרונות אחרים להציע – כמו שיפור חיידקי המעי. מחקר שנערך בבעלי חיים מצא כי סיבים מתפוחי גרני סמית' יכולים לשנות את פרופיל המיקרוביוטה במעי של עכברים עם השמנת יתר, כך שידמה לזה של עכברים רזים וכך יסייע בשליטה על המשקל. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים בבני אדם כדי לוודא תועלת זו

3. דלישס זהוב

קליפתו מחוספסת, צבעו צהוב בהיר עם נקודות וטעמו מתוק. דלישס זהוב, כשמו כן הוא: התפוחים הזהובים המדהימים צהובים הודות לתכולת הקרוטנואידים הגבוהה, הפיגמנטים האחראים לצבעים צהובים וכתומים בפירות ובירקות. כמו פוליפנולים, קרוטנואידים הם קבוצה של נוגדי חמצון חזקים המועילים גם לבריאות העיניים והלב ומשפרים את תפקוד המוח.
6 צפייה בגלריה
דלישס זהוב
דלישס זהוב
לבריאות העיניים והלב ולשיפור תפקוד המוח. דלישס זהוב
(צילום: Shutterstock)

היתרונות הקשורים לנוגדי החמצון של תפוחי הדלישס הזהוב עשויים להשתנות בהתאם לגורמים סביבתיים כמו מיקום, גובה, גשמים וטמפרטורה בעת הגידול. בנוסף, גם הקליפה וגם בשר הפרי הם מקור טוב לאשלגן, ברזל ואבץ המגינים, בין השאר, מפני התכווצויות שרירים, עוויתות ואי סדירות בדופק הלב.

4. פוג'י

לתפוחי פוג'י יש טעם מתוק, קליפה צהובה-אדומה ומרקם עסיסי ופריך - כל המאפיינים שתורמים לפופולריות הנרחבת שלהם. במספר מחקרים שנערכו, נמצא שתפוחי פוג'י מאופיינים בתכולת פוליפנול גבוהה יותר מזני תפוחים אחרים.
6 צפייה בגלריה
פוג'י
פוג'י
פוליפנולים מתפוחי פוג'י עשויים לסייע במניעת פגיעה בלב ובכבד
(צילום: Shutterstock)

מחקר שנעשה בבעלי חיים קבע כי פוליפנולים מתפוחי פוג'י עשויים לסייע במניעת פגיעה בלב ובכבד, על ידי הורדת רמות הכולסטרול בדם ושיפור במצב אנזימי הכבד. מחקר מבחנה מצא גם כי תמצית תפוחי פוג'י השפיעה על תאי הכבד באופן ששיפר את חילוף החומרים של הגלוקוז. הדבר מצביע על כך שתפוחי פוג'י עשויים לסייע בשיפור העמידות לאינסולין, הסימפטום העיקרי לסוכרת סוג 2.

5. גאלה

בחודש יולי נפתחת העונה של תפוחי הגאלה - תפוח אדום עם כתמים צהובים, בטעם מתקתק ומרקם הנוטה להיות קמחי ורך.
מחקרים מראים שתפוחי הגאלה מכילים רמות גבוהות של פוליפנולים לאורך שלבי ההבשלה שלהם, כאשר הקטכין הוא הסוג השולט. יתרה מכך, נראה שהם מגנים מפני מחלות לב על ידי הורדת גורמי הסיכון העיקריים.
6 צפייה בגלריה
גאלה
גאלה
הפחתת דלקתיות וכולוסטרול. גאלה
(צילום: Shutterstock)

מחקר שנערך במשך שישה שבועות בקרב 46 אנשים, מצא כי אכילת שלושה תפוחי גאלה ביום הפחיתה דלקתיות הקשורה להשמנה ולסיכון מוגבר למחלות לב. מחקר אחר, שנערך בעכברים, מצא כי מיץ מתפוחי גאלה הפחית משמעותית את רמת הכולסטרול הכללי, הטריגליצרידים ורמות הכולסטרול הרע (LDL) תוך העלאת רמות הכולסטרול הטוב (HDL).
השורה התחתונה: כל התפוחים עשירים בחומרים מזינים ובסיבים ומהווים מקור מצוין לתרכובות מועילות. בעוד שזנים מסוימים מכילים יותר נוגדי חמצון מאחרים או סוגים שונים, ההבדלים הללו הם שהופכים אותם לייחודיים ולטעימים. מה לאכול? את הסוג או הסוגים שאתם הכי אוהבים.