שבוע בדיוק לאחר שמבצע החיסונים נפתח לכלל האוכלוסייה, שיעור המתחסנים בקרב צעירים עדיין נמוך. כתוצאה מכך החליטו חלק מקופות החולים לצמצם את שעות הפעילות במתחמי החיסונים – זאת בניגוד לתחילת המבצע, אז מרבית המתחמים היו מלאים והתמודדו עם עומס רב מצד מבוטחים.
ברקע ההאטה המדאיגה, מספר הצעירים המאושפזים עדיין גבוה. נכון לאתמול, 78 צעירים מתחת לגיל 40 מאושפזים בבתי החולים במצב קשה וקריטי, זאת לעומת 28 מאושפזים לפני כחודש. במערכת הבריאות מייחסים את המגמה הזאת בין היתר להתפשטות המוטציה הבריטית שגורמת להדבקה נרחבת וקשה יותר.
1 צפייה בגלריה
מתחמי חיסון ריקים
מתחמי חיסון ריקים
מתחמי חיסון ריקים
(צילום: אביגיל עוזי)
על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, עד כה התחסנו במנת חיסון אחת לפחות 35% מבני ה-20 עד 29 – עלייה של 9% בלבד בשבוע. בקרב בני ה־16 עד 19 נרשם גידול בשיעור נמוך עוד יותר: מתוך 28% שהתחסנו עד כה בקבוצת גיל זו רק 5% התחסנו בשבוע שעבר. מבדיקת "ידיעות אחרונות" עולה כי קופות החולים כללית, מאוחדת ולאומית צימצמו לאחרונה במספר מוקדי חיסונים את שעות פעילותן מפאת הביקוש הנמוך.
מספר הצעירים המאושפזים עדיין גבוה. נכון לאתמול, 78 צעירים מתחת לגיל 40 מאושפזים בבתי החולים במצב קשה וקריטי, זאת לעומת 28 מאושפזים לפני כחודש
במכבי לפי שעה עוד לא צימצמו את שעות הפעילות, אך יש לציין כי עד פתיחת מבצע החיסונים לכל האוכלוסייה מגיל 16 ומעלה – חיסנה הקופה כמות מצומצמת של צעירים באופן יחסי בניגוד ליתר הקופות, וכעת היא מחסנת גם אותם. "לאור העובדה שיש פחות הגעה של מבוטחים להתחסן, אין סגירה מוחלטת של מקומות, אבל יש צמצום של שעות", הודו בקופת חולים מאוחדת, "יש ימים שחלק מהמקומות סגורים יום שלם או בחלק מהשעות".
בת 12 מאושפזת במצב קשה לאחר שנדבקה בקורונה:
מנכ"ל קופת חולים לאומית, חיים פרננדס, אמר כי מלבד צמצום השעות בחלק מהמתחמים יצומצמו בקרוב גם חלק ממסלולי החיסון: "במתחם הכי גדול שלנו בתל־אביב יש שבעה מסלולים, וברור שהביקוש לא מצדיק את זה. אני לא רוצה לצמצם את מספר השעות, ולכן מתוך שבעה מסלולים נצמצם כנראה לארבעה בלבד. עם זאת, אני מאמין שההודעה על כך שהעובדה שהתו הירוק נכנס לתוקף תביא לעלייה במספר המתחסנים, וגם בקרב הצעירים".
גם פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל הכללית, אמר כי יש צמצום בכוח האדם: "במקום 12 אחיות במתחם חיסון מסוים יעבדו שמונה". המחיר של התחסנות מועטת בקרב צעירים קשה מנשוא. אתמול נפטר אברהם בדמן, צעיר בן 36, מסיבוכי קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים. בדמן חלה לפני כשבועיים, ושהה במלונית קורונה עד שהחלים ושוחרר לביתו. זמן קצר לאחר מכן חלה החמרה במצבו הבריאותי, והוא פונה לבית החולים ואושפז במחלקה לטיפול נמרץ.
בית הכנסת בו התפלל בדמן, משכן שרגא בשכונת רמות, פרסם הודעה מצמררת על פטירתו בה נכתב: "כעת, כשהדם רותח, יצוין שאברהם (שהיה בסיכון מסוים) נמנע מלהתחסן, מפני החשש לפגיעה בפוריות. אותו אדם שאמר לו את ההבלים הללו, ואותם שמפיצים אותם בכלל, רוצחים הם"
בית הכנסת בו התפלל בדמן, משכן שרגא בשכונת רמות, פרסם הודעה מצמררת על פטירתו בה נכתב: "כעת, כשהדם רותח, יצוין שאברהם (שהיה בסיכון מסוים) נמנע מלהתחסן, מפני החשש לפגיעה בפוריות. אותו אדם שאמר לו את ההבלים הללו, ואותם שמפיצים אותם בכלל, רוצחים הם". הרב ישי לסר, גבאי בית הכנסת, מספר כי בדמן עבד כקופאי וסייע רבות לקהילה. "הוא היה בחור מאוד שמח", אמר, "היה אדם מאיר פנים והוא נלקח בחטף". בבית החולים רמב"ם ציינו כי בימים האחרונים התקבלו אצלם לאשפוז מספר גבוה יחסית של צעירים, אחת מהן היא אישה הרה, בת 35, הנמצאת בשבוע ה־25 להריונה. בלילה שבין שני לשלישי היא פונתה לרמב"ם מבית החולים "העמק" בעפולה וחוברה למכשיר האקמו (לב-ריאה).
"האישה הגיעה עם קורונה שהתפתחה אצלה במהירות", סיפר מנהל טיפול ילדים המטפל באקמו, ד"ר יוסי בן־ארי. "המצב שלה כעת די יציב, אך עדיין קשה. היא ערה, הוצאנו לה בשעות הבוקר את צינור ההנשמה והיא משוחחת איתנו. אני מקווה שבימים הקרובים היא תמשיך להתאושש ונוכל לשחרר אותה". גם לבית החולים בילינסון הובהלה יולדת בת 40 במצב קשה לאחר שנדבקה בקורונה. היא הגיע לבית החולים בשבוע ה־28 להיריונה ובשל מצבה הקשה הוחלט לילד אותה ולחברה למכשיר האקמו. "עקב ההחמרה במצבה ומצוקת העובר לא הייתה ברירה אלא ליילדה, התינוק נולד במשקל 780 גרם והועבר לפגייה", אמר ד"ר איליה קגן מנהל טיפול נמרץ קורונה, "כעת מצבה כעת יציב ואנו ממשיכים להילחם על חייה".