ישראל שומרת על מקומה בשיא המתחסנים העולמי, הרבה לפני כולם, אבל המגפה מסרבת לסגת: אלפי נדבקים מדי יום, ההפרות הקשות במגזר החרדי, וערים אדומות בהן מרבית אלה שמסרבים עדיין להתחסן וממשיכים להידבק.
אמנם שיעור גבוה של בני ה-50 ומעלה כבר התחסן, אבל המגפה שינתה את פניה ונגיף הקורונה בזן הבריטי על 17 המוטציות שלו, תוקף דווקא צעירים ונשים הרות.
אספנו מרחבי הרשתות החברתיות והטוקבקים שלכם את עקרי הטיעונים של אלה שמסרבים להתחסן, והנה מה שאומר עולם המדע והרפואה:

1. "החיסון יגרום לתופעות לוואי לטווח ארוך"

זוהי הטענה השכיחה ביותר אצל אלה שנמנעים להתחסן. הם אינם מוגדרים כסרבני חיסון, ודווקא הקפידו בחייהם להתחסן, אולם חוששים מפני תופעות לוואי בלתי צפויות שיגיעו שנים אחרי החיסון.
הטיעון הזה אינו רלוונטי לחיסוני הקורונה מסיבות רבות. ראשית, על אף שהחיסונים חדשים יחסית, הצטבר ניסיון של כעשר שנים במתן חיסוני mRNA: חברת מודרנה פיתחה את הטכנולוגיה כבר לפני עשור, ואלפים כבר קיבלו בשנים האחרונות חיסונים המכילים את ה-mRNA, בהם גם כאלה הסובלים ממחלות קשות כמו סרטן.
ואם זה עדיין לא מרגיע, הניסיון הרב של עשרות שנות חיסונים בעולם, ומיליארדי חיסונים שניתנו מאז המצאת החיסון הראשון, מראים שתופעות לוואי מחיסונים – אם מופיעות כאלה, צצות רק בשישה השבועות הראשונים אחרי מתן החיסון. ולפיכך, אין כל חשש מתופעות לוואי לטווח הארוך. פרט לכך נזכיר, שה-mRNA הוא מולקולה המתפרקת תוך דקות עד כמה שעות מרגע החיסון, היא אינה נשארת בגוף, ואין לה כל השלכה על מערכות אחרות מלבד תאי השריר אליו הוזרקה.
2 צפייה בגלריה
התחסנות נגד קורונה
התחסנות נגד קורונה
אין לחיסון כל השלכה על מערכות אחרות מלבד תאי השריר אליו הוזרק.
(צילום: גדי קבלו)

2. "רבים התחסנו וסבלו מתופעות לוואי קשות"

כמו בכל חיסון, גם חיסוני הקורונה מלווים בתופעות לוואי, אך כולן זמניות, ורובן המוחלט קלות ביותר. ככל שהחיסון עוצמתי יותר ומגן יותר, כך סביר שיגרום ליותר תופעות לוואי כתוצאה מהפעלת מערכת החיסון.
לחיסוני פייזר ומודרנה ניסיון רב על מיליוני מתחסנים, והניסיון הזה מלמד שאצל הרוב המוחלט של המתחסנים מופיעות אם בכלל – תופעות לוואי מקומיות של אודם, נפיחות וכאבים במקום ההזרקה. חלק סובלים מחום, חולשה וצמרמורות שנעלמים בתוך 48 שעות. בכמה מקרים בודדים תוארו תגובות אלרגיות, אולם גם הן קלות עד בינוניות, וישנן הנחיות מפורטות לסובלים מאלרגיות כמה זמן להישאר בהשגחה.

3."ה-mRNA מפחיד ויגרום לסרטן"

טכנולוגיית ה-mRNA נחשבת למהפכה רפואית משמעותית ביותר, שתחולל שינוי דרמטי בעולם הרפואה. החיסון שמכיל את מולקולת ה-mRNA נמצא לא רק בטוח אלא יעיל יותר ממרבית החיסונים שפותחו אי פעם, ולא זו בלבד – גם ניתן לשנותו בקלות ולהתאימו לכל מוטציה אפשרית בתוך שבועות ספורים.
חברת מודרנה כבר פיתחה שלל חיסונים חדשים המושתתים על הטכנולוגייה הזו, שנבדקו בשנים האחרונות על בני אדם ונמצאו יעילים מאוד. מהניסיון של השנים האחרונות עולה שוב ושוב אותו פרופיל בטיחות: חיסוני ה-mRNA לא רק מצטיינים בהגנה על הגוף, אלא בטוחים מאוד ואינם גורמים לא לתופעות לוואי לטווח ארוך, לא לשינוי האישיות, ולא להופעת גידולים כלשהם או סרטן חלילה. יתרה מזאת, חיסוני ה-mRNA יילכו ויתפסו בעתיד את מקומם של יותר ויותר חיסונים, בזכות יעילותם ובטיחותם הגבוהים.

4. "החיסונים האלה לא נבדקו מספיק ומסוכנים"

החיסונים של מודרנה ופייזר הם אכן פיתוח חדש יחסית, אך כאמור - מודרנה מפתחת את הטכנולוגייה ששימשה להכנתם כבר כעשר שנים. החברה ערכה מאות ניסויים, חלקם גם בבני אדם, בחיסונים רבים המושתתים על הטכנולוגיה הזו. השיטה התגלתה כבטוחה ולא מסוכנת, גם בניסויים בבעלי חיים וגם בבני אדם.
יתרה מכך, עד כה חוסנו בחיסון לקורונה של שתי החברות, מיליוני בני אדם במדינות שונות, ממגזרים שונים ובטווח גילאים עצום, ולאחרונה הושלמו שני שלבי חיסון במהלכם קיבלו 100 ילדים את החיסונים. זוהי כמות שיא בכל קנה מידה של פיתוח חיסון. המתחסנים לא פיתחו תופעות לוואי קשות בתקופה הקריטית שאחרי החיסון, ואין חשש מתופעות לוואי כאלה שיתפתחו בעתיד.

5."חברות החיסונים מסתירות מאיתנו מידע"

כל מהלך ותוצאות המחקרים על החיסונים שאושרו (פייזר, מודרנה, אסטרזניקה ובקרוב ג'ונסון אנד ג'ונסון) פורסמו ברבים, ניתן לעיין בהם. גם הדיונים ב-FDA, רשות התרופות האמריקנית הנחשבת למחמירה ביותר בעולם, שודרו במשך שעות ארוכות ברשת האינטרנט.
המידע המלא על מרכיבי החיסונים, הליכי הפיתוח, הניסויים בבבעלי חיים, ושלבי החיסון בבני אדם כולל התוצאות המלאות, המעקבים, תופעות הלוואי ויעילות, אינם מוסתרים וגלויים ברבים. זאת ועוד: כל חברות החיסונים התחייבו להמשיך ולעדכן את רשויות התרופות בעולם על כל מידע חדש, והן עושות זאת כל הזמן הן באתרי החברות, והן בהודעות לתקשורת.
ובאשר למחקרים עצמם – גם שם אין חשש להסתרת מידע או הטיות: הניסויים התנהלו כמחקר כפול סמיות (דאבל בליינד) שבו לא החוקרים ולא המתחסנים אינם יודעים האם קיבלו את החיסון האמיתי או זריקת דמה ללא כל חומר פעיל. לפיכך אין כל אפשרות להטות את התוצאות. במחקרים מתבצעות בקרות מקבילות המוודאות עמידה בתקנים המחמירים.
בסיכומו של דבר: חיסוני הקורונה ובפרט אלה שהגיעו לישראל, הראו יעילות מקסימלית, כבר החלו להפחית את ההדבקה בקרב המתחסנים בישראל, בעלי פרופיל בטיחות גבוה מאוד, ועם תופעות לוואי קלות וחולפות. ועכשיו יותר מתמיד ברור, שכדי לנצח את הקורונה, כולנו חייבים להתחסן, ומהר.
פורסם לראשונה: 12:43, 04.02.21