מי מאיתנו לא סבל בשלב כלשהו בחייו מכאב על רקע אורתופדי? רבים חושבים שהסיבה לכאבים כאלה היא פגיעה בתפקוד המפרקים, ולכן זו גזירה שניאלץ לחיות איתה לאורך זמן או ללכת לטיפול ארוך. אך מחקרים מראים שבכ־80 אחוז מהמקרים מקור הכאבים הוא דווקא בשרירים או ברקמת החיבור. לדוגמה: רוב כאבי הצוואר אינם תוצאה של "פריצת דיסק", אלא מקורם בשרירי הצוואר עצמם.
השרירים הם הרקמה הדינמית ביותר בגוף. וכמו שפעילות גופנית גורמת לשיפור משמעותי בתפקודם תוך זמן קצר, חוסר פעילות או פעילות ברמה נמוכה עלולה לפגוע בתפקוד שלהם ולעיתים לגרום לכאב.
3 צפייה בגלריה
כדורי עיסוי גב
כדורי עיסוי גב
שני כדורי טניס: העיסוי הביתי שמסייע לכאבים
(ShutterStock)

חוסר איזון

הסיבה העיקרית להופעת כאבים בשרירים היא חוסר איזון בין זרימת הדם לשריר לבין פעילותו. כך, למשל, במצב של חוסר תנועה כמו ישיבה ממושכת, הגוף מפחית לאורך זמן את זרימת הדם לשריר. אולם במקביל אנו מבצעים מספר רב של פעולות פשוטות ולא מאומצות עם הידיים: גלישה בטלפון, הקלדה במחשב ופעולות דומות שגורמות לכך שהשרירים מתכווצים לסירוגין בעוצמה נמוכה מאוד.
כתוצאה מהירידה באספקת הדם לשרירים, לצורך ביצוע פעולות אלה השרירים מפיקים אנרגיה בתהליכים מטבוליים אשר לא דורשים חמצן, תהליכים אנאירוביים, בדיוק כמו אלה שפועלים במהלך אימון כוח עצים.
אך בעוד שבזמן מאמץ גופני הגוף בתנועה ותוצרי הכיווץ מתפזרים במהירות בזרם הדם, במצב של חוסר פעילות לאורך זמן תתרחש עלייה בריכוז תוצרי הלוואי בסביבת השריר. עלייה כזאת פוגעת ביכולת הכיווץ וההרפיה של השריר וגורמת להיווצרות "נקודות הדק" בשרירים, Trigger Points. שם זה ניתן להן מסיבה פשוטה: כאשר מפעילים על אותן נקודות לחץ מכני הדבר גורם להפקת כאב, מקומי או מוקרן.
3 צפייה בגלריה
מחשב
מחשב
יותר מדי זמן מול המחשב
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
בניגוד לכאב שמקורו במפרקים, כאב שמקורו ברקמה הרכה מופיע בעיקר במצבים של חוסר תנועה ממושך ומשתפר בזמן פעילות גופנית. הוא ממוקם לרוב באזור שבו ישנם שרירים רבים: בשכמות, בגב העליון או באזור העליון של הירך. בניגוד לכאב עצבי, הכאב הזה הוא מקומי או מקרין לאורך מספר קצר של סנטימטרים, ולא לאורך כל הגוף.

לחץ חיובי

כתוצאה מהשכיחות הרבה של התופעה, פותחו בשנים האחרונות מספר טכניקות לטיפול בכאב: דיקור מערבי, חימום, ביצוע תרגילים ועוד. אולם לפני שאתם רצים לטיפול, תכירו שיטת טיפול עצמית, פשוטה ולא פחות יעילה.
למעשה, כל שיטות הטיפול מבוססות על הגברת זרימת הדם לאזור הכואב. הגברת זרימת הדם גורמת מצד אחד לעלייה בכמות החמצן שמגיעה לשרירים, ומצד שני שוטפת את תוצרי הלוואי שמפריעים לפעולה התקינה של השריר.
אחת השיטות היעילות ביותר לשפר את זרימת הדם לשריר, עד כמה שזה יישמע מוזר, היא לעשות לו את הפעולה ההפוכה: שיטה שנקראת לחץ איסכמי (Ischemic Compression). פשוט לוחצים על נקודת הטריגר בשריר ועוצרים את אספקת הדם המקומית למשך כדקה.
3 צפייה בגלריה
כאבים מסכים כאבי גב פרקים שימוש ממושך
כאבים מסכים כאבי גב פרקים שימוש ממושך
ללחוץ על נקודת הטריגר
(צילום: shutterstock)
עצירת זרימת הדם הזמנית הזו גורמת לפתיחה ולהתרחבות של כלי הדם בשריר. כך, בתום הדקה, כשנשחרר את הלחץ המכני, כתוצאה מהרחבה של כלי הדם כמות הדם שתגיע אל השריר תגדל משמעותית. למעשה, גירוי זה של עצירת הדם הוא הגירוי הפיזיולוגי שמוביל לעלייה החזקה ביותר בזרימת הדם ברקמה.
בניגוד לשכיחות הרבה של ה"טריגר פוינטס" ולהיצע האדיר של שיטות הטיפול בהן, מבחינה מדעית ישנן עדויות ספורות לגבי המנגנון הפיזיולוגי שגורם להיווצרותן ולהשפעה האמיתית של שיטות הטיפול השונות. האפקט של הלחץ האיסכמי, לעומת זאת, כן הוכח מחקרית. מחקר שהוכיח את יעילות השיטה מצא שבעקבות טיפול בלחץ איסכמי התרחשה עלייה משמעותית בזרימת הדם עד כשעה מתום הטיפול.
במקביל נרשמה ירידה בריכוז תוצרי הלוואי בסביבת השריר. לכן, לא פלא שבמחקרים רבים שבהם שולבו שיטות טיפול שונות שכוללות לחץ איסכמי התוצאות היו טובות מאוד ונרשמה הפחתה בכאבי צוואר, כאבי ראש, כאבי גב וכאבים בשרירים נוספים.
ברוב המחקרים שהשוו את שיטת הלחץ האיסכמי לבדה לטיפולים מורכבים יותר, כגון דיקור מערבי וטכניקות עיסוי שונות, היעילות הטיפולית התגלתה כשווה. אבל ללחץ האיסכמי יש יתרון חשוב: השיטה קלה מאוד לביצוע. תוכלו לבצע את הטיפול בעצמכם, ללא צורך באף אחד אחר, באמצעות כדור טניס או כדור קטן יותר.

איך עושים זאת?

שלב ראשון: מצאו את הטריגר פוינט
בשכיבה או בישיבה, תלוי במיקום הכאב, קחו את הכדור, הניחו אותו מתחת לאזור הכואב והישענו עליו. הקפידו שהוא במגע עם אזור שרירי ורך ולא עם איבר קשה כמו עצם.
הפעילו את משקל הגוף נגד הכדור בהתאם לעוצמת הכאב. תוך כדי הלחיצה נסו להרגיש אם הכאב שנוצר בתגובה נוצר רק כתוצאה מהלחץ של הכדור, או שהוא דומה לכאב שאתם מרגישים גם במנוחה - וזה מה שאתם מחפשים.
אם הכאב דומה לזה שיש במנוחה, עברו לשלב הבא:
שלב שני: הטיפול
לחצו באמצעות הכדור על האזור הכואב, לחץ שאתם יכולים לסבול למשך דקה. בתום הדקה הרפו את הלחץ למשך עשר שניות ולחצו שוב. מומלץ לבצע עד חמש פעמים ברצף. ניתן לבצע מספר פעמים ביום.
מומלץ לשלב את התרגול עם ביצוע פעילות גופנית שכוללת תרגילי חיזוק לשרירים.
הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף בהרצליה לשיקום, פיזיותרפיה וכושר אישי.