80 אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלת או תסבול מכאבי גב תחתון. למעשה, מדובר בתלונת הכאב השכיחה ביותר בעולם האורתופדיה. בכל הקשור בכאבי גב, ידוע שלתפישת הכאב יש השפעה על עוצמת הכאב ועל משכו.
איך זה יתכן? הכאב הוא חוויה סובייקטיבית, המושפעת בין השאר מהמחשבה ומהאמונה של האדם. ישנן ראיות מבוססות כי מתן מידע, תמיכה ופרוגנוזה, קרי מסגרת זמן להבראה ומסגרת זמן לתהליך השיקום וההחלמה, מפיגים מתח וחרדה ומשפרים את ההיענות לתנועה ולתרגול. מנגד, פחד מכאב ומחשבה קטסטרופלית על נזק שיגרם מתנועה, יוצרים פעמים רבות הימנעות מתנועה והחרפה של הכאב.
צפו: תרגילים למניעת כאבי גב תחתון

אמונה יוצרת מציאות

מחקרים פסיכולוגיים מראים כי קיימות מגוון אמונות רווחות שמעכבות את ההתמודדות עם כאב הגב. קיומן של אמונות אלו מוביל לעליה ברמות הכאב, מחריף את המוגבלות, מאריך את משך ההיעדרות ממקום העבודה, מעלה את החרדה, ולכן אף גורם לצורך מוגבר בשימוש באמצעי הדמיה (רנטגן, סי טי ועוד) וחיפוש אחר טיפולים רבים, בחלקם פולשניים.
במאמר* שהתפרסם החודש בכתב העת British Journal of Sports Medicine, הגדירו הכותבים, ביניהם הפיזיותרפיסט והחוקר המוערך פיטר או'סליבן, 10 אמונות נפוצות ביחס לכאב גב תחתון, שהם מגדירים כ-"לא עוזרות" או מעכבות החלמה מכאב. המחשבות והאמונות הללו, אף שאינן מבוססות במחקר, רווחות בחברה ומשפיעות על אופן ההתנהגות של האדם הסובל ועל המדדים הרגשיים והפסיכולוגיים שלו.
היכרות עם האמונות המעכבות מסייעות לאדם הסובל מהן בזיהוי ובהתמודדות עמן, ובכך בהפחתת חוויית הכאב. בנוסף, החוקרים מציינים שראוי כי קלינאים בתחום יכירו דפוסי מחשבה ואמונה אלו בבואם להציע טיפול לסובלים מכאב גב. אלו הן המחשבות והאמונות הלא נכונות, שאינן מבוססות במדע, ומעכבות החלמה ושיפור בכאבי גב:
כאשר המחשבות והאמונות מפחידות, "אינן עוזרות" ואינן מגובות מחקר, הן גוררות אחריהן התנהגות נמנעת ורגש שלילי.

התנהגויות ורגשות הנלווים למחשבות ואמונות "לא עוזרות"

האמונות והמחשבות ה-"לא עוזרות", עלולות להוביל להתנהגות נמנעת ולא מסייעת להחלמה. דוגמה לכך היא הימנעות מתנועות מסוימות ומפעילות גופנית, הימנעות מתרגול, הימנעות מהליכה, שימוש בדפוסי הגנה וקיבוע, היעדרות מעבודה ומאירועים חברתיים ואף התבודדות. לאלה, עלול להתלוות חיפוש מתמיד אחר בדיקות הדמיה, שחלקן כרוך בקרינה מיותרת, חיפוש אחר מטפלים מסוגים שונים, שימוש מופרז בתרופות, בזריקות ואף בחירה בניתוחים על מנת להקל על התסמינים.
אמונות ומחשבות שליליות תורמות לחשיבה שלילית, חרדה ודיכאון, דריכות בנוגע לכאב, פחד מהשתתפות בפעילויות משמעותיות ודאגות שגויות בנוגע לעתיד. בנוסף, לאמונות אלו נקשרת ירידה בערך העצמי ובתחושת המסוגלות.
חשיבה חיובית ומידע מבוסס על כאב גב תחתון עוצרים את מעגל המחשבות הקטסטרופליות שגוררות אחריהן התנהגות נמנעת ורגש שלילי. ידע ואמונה חיובית נמצאו קשורים ברמות נמוכות יותר של כאב ומוגבלות וירידה בכמות הפניות לחיפוש אחר פתרון רפואי. יש לציין כי ישנם מקרים בהם יש צורך להיבדק ולשלול חשד לבעיות רציניות, אך ברוב המקרים זה לא העניין.
לאחר שנשללו "דגלים אדומים", ניתן לסייע לעצמנו על ידי רכישת ידע שיסייע לנו להתמודד עם כאב, ולבחון את התפישות האישיות על הגב התחתון, על הכאב ועל השלכותיו. כדי להתחיל ולקבל ידע שיעזור להתמודדות, קבעו החוקרים 10 עובדות שהם מכנים כ-"עוזרות".

אמונות שגויות ופחדים - מעכבים שיפור כאבים

נוסף על טיפול ובדיקה של אותן נורות אזהרה הקשורות בכאבי גב, יש לתת את הדעת על האמונות ועל המחשבות של האדם הסובל מכאב גב. לידע מבוסס ולמחשבה חיובים ישנה השפעה מוכחת על עוצמת הכאב ומשכו. כך, חשוב שאדם יכיר את העובדות.

לקלינאים ולמטפלים חלק חשוב בכך - יש לחשוף את המטופלים למידע מבוסס על התקף כאבי הגב התחתון, לאפשר החלפת מידע ושיחה על האמונות והפחדים. חשוב להפנות את המטופלים למקורות מידע אמינים, לעודדם להתנסות בתנועה בכיוונים שונים, לבצע העמסה הדרגתית במסגרת פעילות גופנית, ולשמור על שגרת תעסוקה.
פעולות אלה עשויות להפחית חרדה ולבנות תחושת יעילות פנימית ומסוגלות, ולאפשר לאנשים לטפל ולנהל את הכאב ושגרת יומם בצורה הנכונה ביותר ולקבל את ההחלטות הראויות לגבי הטיפול בבעיה.

בפעם הבאה שכואב לכם הגב - זכרו:

1. כאב גב ממושך עלול להיות מפחיד, אך נדיר שמסוכן
כאב גב תחתון יכול להלחיץ, לגרום למגבלה אך לרוב אינו מסוכן ולא יסתיים בישיבה בנזק.
2. הזדקנות אינה גורמת לכאב בגב
למרות ששכיח לחשוב ולהאמין שהזדקנות גורמת לכאבי גב או מחריפה אותם, עולם המחקר אינו תומך בסברה זאת. טיפולים עשויים לסייע בכל גיל.
3. כאב גב מתמשך לעתים רחוקות קשור בהרס או פגיעה רצינית ברקמה
כאבים הנגרמים כתוצאה מנזק בגב בדרך כלל חולפים אחרי שלושה חודשים של תהליך ריפוי הרקמה. עם זאת, כאבי גב יכולים להופיע גם ללא כל נזק, תוך פעילות יומית פשוטה, וקשורים בדרך כלל לעומס, עייפות, חוסר פעילות או פעילות לא מותאמת שגורמות למעמסה.
4. בדיקות הדמיה (ct/mri) לעתים רחוקות מצביעות על הגורם להתקף הכאב
ממצאים שמתגלים בבדיקות הדמייה, וחושפים פריצות דיסק או חסימות תעלה יכולים להבהיל, אך לרוב - ממצאים אלה קיימים בקרב אנשים שאינם סובלים כלל מכאבי גב. בנוסף, הממצאים אינם מנבאים את עוצמת הכאב או את המגבלה שתגיע עמם.
5. כאב בעת תרגול ותנועה אינו מעיד על גרימת נזק
כאב ממושך ועיקש בגב, מעלה את הרגישות של השרירים והרקמות האחרות למגע ולתנועה. הכאב מעיד על רגישות הרקמות ואינו מעיד על הנזק שנגרם בעקבות התרגול או התנועה. תחושות לא נעימות בתחילת תנועה ותרגול הן בטוחות ונורמליות - הכאב יחלוף במשך הזמן, ובהדרגה ניתן להגביר את הפעילות. למעשה, תנועה ותרגול הם הדרך הטובה ביותר לטיפול בכאב בגב.
6. כאב גב אינו נגרם בשל יציבה לקויה
האופן שבו אנו זזים, יושבים, עומדים או מרימים, אינו הגורם לכאב גב. גיוון מצבים ומנחים הוא חשוב וטוב לגב. כך, חשוב במהלך היום לעמוד, לשבת ולהירגע, אפילו במנח רפוי ומעוגל של הגב.
7. שרירי ליבה חלשים אינם סיבה לכאב גב
חולשת שרירי ליבה אינה הגורם לכאבי גב. למעשה, אצל אנשים עם כאבי גב רואים פעילות "יתר" של שרירי הליבה כתגובת הגנה, בדומה לאיגרוף היד כאשר מקבלים בה מכה. חיזוק השרירים הוא חשוב, אך יש ללמוד גם להרפות את השרירים בזמן פעילות ימיומית.
8. עמוד השדרה לא נשחק בעקבות הרמת משקלים וכיפוף
בדומה להרמת משקלים, הגורמת לשריר להיות חזק יותר, כך גם תנועה וההעמסה גורמים לגב להיות חזק ובריא יותר. פעולות כמו הליכה, ריצה והעמסת משקלים הן בטוחות וחשובות, כל עוד מקפידים על הדרגתיות.
9. התלקחות חוזרת של כאב אינה מעידה על יצירת נזק
התעוררות מחודשת של כאב גב עלולה להיות מפחידה וכואבת, אך אינה קשורה בהכרח להרס רקמתי. הסיבות השכיחות הן שינה לא טובה, מתח, דאגות, מצב רוח ירוד, חוסר פעילות או פעילות שאינה מדורגת. שליטה על גורמים אלה תמנע התלקחות בעתיד. כאשר יש התלקחות, יש לנסות לא להתייחס לכך כמו אל פציעה, אלא להישאר רגועים, להפחית עומס, ולהמשיך בתנועה.
10. הזרקות, ניתוחים ותרופות חזקות אינם בדרך כלל המרפא
הזרקות לעמוד השדרה, ניתוחים, ותרופות אופיאטיות הם ברוב המקרים אינם הפתרון היעיל לכאב גב. חשוב לנסות למצוא פתרונות שהסיכונים הקשורים בהם נמוכים יותר, וללמוד לשלוט בכאב באופן עצמאי.

עירית סמילנסקי היא פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה ומטפלת קוגניטיבית התנהגותית
*Back to basics: 10 facts every person should know about back pain