מחקר ספרדי נרחב, שפורסם השבוע בכתב העת הרפואי "the Lancet", מצא כי רק 5% מאוכלוסיית המדינה פיתחו נוגדנים לווירוס הקורונה. ממצא זה מחזק את הסברה כי "חיסון עדר" ל-COVID-19 אינו בר-השגה. הממצאים מראים כי 95% מאוכלוסיית ספרד נשארו פגיעים לווירוס.
חסינות עדר מושגת כאשר מרבית האוכלוסייה נדבקת בווירוס או בחיידק, או מחוסנת באמצעות חיסון חיצוני, ובגופם מתפתחים נוגדנים העוצרים את התפשטותם. במחקר המדובר בדקו חוקרים ספרדים 61 אלף אזרחים - קבוצת הנבדקים הגדולה ביותר שנדגמה במחקר סרולוגי של נגיף הקורונה באירופה. במסקנות המחקר, החוקרים התייחסו גם לתוצאות מחקר שוויצרי שפורסם בכתב העת בתחילת יוני, וכלל 2,766 נבדקים.
2 צפייה בגלריה
נמל תעופה ספרד
נמל תעופה ספרד
ספרד: רק 5% פיתחו נוגדנים לנגיף הקורונה
(צילום: AFP)
מחקרים דומים בוצעו בסין ובארצות הברית, וגם בהם נמצא כי מרבית האוכלוסייה לא נחשפה לנגיף הקורונה - גם במקומות שבהם הייתה התפרצות נרחבת שלו. "הממצאים מראים כי גישה הדוגלת בחסינות עדר והתפשטות הנגיף ללא שליטה לא רק שאינה אתית, אלא גם לא אפשרית", מסבירה החוקרת איזבלה אקרל, ראש המרכז למחלות ויראליות בז'נבה.
למעשה, חוקרים רבים אינם בטוחים כלל שחולה שפיתח נוגדנים לנגיף הקורונה לא יכול להידבק שוב. "עוד לא ברור עד כמה נוגדנים מגינים מפני הנגיף", מסביר בנג'מין מאייר, וירולוג באוניברסיטת ז'נבה.
במסגרת המחקר החלו החוקרים הספרדים לדגום את האוכלוסייה בחודש אפריל, במהלכו של סגר מוחלט שהונהג במדינה. "תוצאות המחקר והשיעור הנמוך של האזרחים בעלי נוגדנים יכולים להיות מקרה בוחן ליתר מדינות העולם. מצב של חסינות עדר לא יכול להתרחש בלי נזק חמור של מקרי מוות רבים וקריסה של מערכות הבריאות", נכתב במחקר.
2 צפייה בגלריה
בית חולים שדה ב ברצלונה ספרד
בית חולים שדה ב ברצלונה ספרד
בית חולים שדה בברצלונה, ספרד
(צילום: gettyimages)
"מומחים משערים שחסינות עדר מושגת כאשר לפחות 60% מהאוכלוסייה מפתחים נוגדנים לנגיף", מסבירה מובילת המחקר וראש המרכז הלאומי של ספרד לאפידמיולוגיה. "למרות זאת, אנחנו מאוד רחוקים מלהגיע לשיעור כזה של נדבקים". זאת, על אף שספרד היא בין המדינות האירופיות שנפגעו הכי קשה מנגיף הקורונה - עם 28 אלף מקרי מוות ו-250 אלף מקרי הדבקה.
תוצאות המחקר הראשוניות, שמתייחסות לפרק הזמן שבין 27 באפריל ל-11 במאי, מראות שלמרות המכה הקשה שספגה המדינה רק 5% מהאוכלוסייה פיתחו נוגדנים. במדריד, האזור שבו התרחשו מרבית ההדבקות, 10% מהאוכלוסייה פיתחו נוגדנים. בנוסף, בברצלונה רק 7% פיתחו נוגדנים.
תוצאות המחקר השני התפרסמו ב-4 ביוני, והראו ש-5.2% מהאוכלוסייה פיתחו נוגדנים - מעט יותר מהמחקר הראשוני. תוצאות המחקר השלישי והאחרון פורסמו השבוע, והראו שלמרות הימשכות ההדבקה בספרד, שיעור האזרחים שפיתחו נוגדנים נשאר זהה ועומד על 5.2%.