התקדמות נוספת במגעים לרכישה של חיסונים לקורונה על ידי ישראל מחברת התרופות הבריטית אסטרהזניקה: על פי המתווה המסתמן, מאחר שהחברה אינה מנהלת באופן רשמי מגעים עם ממשלות, אלא חותמת על הסכמים לאספקת החיסון באמצעות ארגוני בריאות בינלאומיים במטרה למנוע תעדוף של מדינות מסוימות על פני אחרות – ישראל תרכוש את החיסונים מחברת R-pharm הרוסית, שחתמה בימים האחרונים על הסכם ייצור של החיסון עם אסטרהזניקה.
יש להדגיש כי בערוצים לא רשמיים מתנהלים מגעים בין ישראל לחברה הבריטית. שורת בכירים בישראל שוחחו בימים האחרונים עם מקבילים בבריטניה במטרה לשכנעם לסייע בסגירת העסקה. למעשה, כך תתגבר ישראל על המכשול העיקרי ברכישת החיסון שכן היא אינה חברה באותם ארגוני בריאות ולכן אינה יכולה לחתום עדיין על הסכם רכישה בדומה למדינות אחרות, מה שעלול להותיר אותה ללא אספקה אם ייווצר מחסור.
1 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה
מעבדת קורונה
מעבדת קורונה
(צילום: AFP)
גורם המעורב בפרטים סיפר כי "אם משרד הבריאות יחתום על ההסכם – החיסונים צפויים להגיע לישראל בתחילת 2021". עוד הוסיף הגורם כי "לישראל תגיע כמות חיסונים שתספיק לכלל האוכלוסייה". מנגד, גורם בכיר במשרד הבריאות אישר כי ישנה הצעה כזאת, אך סייג: "זה עוד רחוק מאוד. בינתיים אנחנו לא רוכשים כלום".
יש לציין כי העסקה עם החברה הבריטית צפויה להיות השנייה שתיחתם: בחודש שעבר נחתמה עסקה לרכישת חיסוני קורונה מול חברת "מודרנה" האמריקאית, שגם היא בין המובילות בעולם בפיתוח חיסון.
מתוצאות מחקר משותף של אסטרהזניקה עם אוניברסיטת אוקספורד עולה כי מדובר בניסיון המבטיח בעולם להשגת חיסון לנגיף. זאת מאחר שהתרופה עובדת על חיזוק שני מנגנונים חיסוניים בגוף ולא רק אחד. שלשום פורסמו ממצאי המחקר של החיסון, שזכה לשם הזמני AZD1222. במחקר השתתפו 1,077 בני אדם בריאים בגילים 18־55, שלא נדבקו בנגיף.
המתנדבים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה את החיסון נגד נגיף הקורונה וקבוצה שנייה שימשה כקבוצת ביקורת וקיבלה חיסון שונה, שמיועד למנוע דלקת קרום המוח (ומאושר לשימוש). למשתתפים הוזרקה מנת חיסון אחת לתוך השריר, וחלקם נטלו גם אקמול לפני החיסון ולמשך 24 שעות לאחריו.
קראו עוד:
מהמחקר עולה כי נמצאה עדות להגנה כפולה – החיסון הצליח לייצר נוגדנים לקורונה בגוף של המתחסן וגם לחזק את התאים של מערכת החיסון שמסוגלים לזהות ולהגיב אל הנגיף כבר לאחר קבלת מנה אחת של החיסון. על פי הממצאים, נמצאה עלייה של פי ארבעה בכמות הנוגדנים נגד החלבון של הנגיף בקרב 95% מהמשתתפים. כן נצפתה בקרב כלל המשתתפים עלייה בתגובה של תאי ה־T, תאי מערכת החיסון, שהגיעה לשיאה 14 יום לאחר ההזרקה ונמשכה במשך כחודשיים.
החיסון נמצא כבטוח ותופעות הלוואי העיקריות שדווחו היו כאב מקומי באזור ההזרקה, כאב ראש, עייפות, צמרמורת, תחושת חום וכאבי שרירים.
כאמור, מדובר בתוצאות ראשוניות ולא סופיות של המחקר. בהמשך צפויות להתפרסם תוצאות המחקר המלא, שמתקיים בימים אלו על קבוצה גדולה של עשרת אלפים בני אדם בבריטניה, 5,000 בני אדם בברזיל ו־2,000 בדרום־אפריקה.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות איננו חושף מגעים המתנהלים בעניין רגיש זה".
מחברת אסטרהזניקה ישראל נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ממצאי המחקר שפורסם שלשום וממתינים לתוצאות השלב האחרון במחקר. החברה אינה מתכוונת להתייחס בשלב זה להליכים המצויים בדיונים ופועלת על מנת לספק את החיסון – במידה וזה יימצא כיעיל ובטוח – לכלל אזרחי מדינת ישראל"