"זה דבר שאנחנו מכירים ממחלות אחרות ומחיסונים אחרים", אומרת הבוקר (ד') לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, בעקבות הפרסום ב-ynet ובידיעות אחרונות, לפיו כמות הנוגדנים בדם אצל מחוסנים נגד קורונה פוחתת בצורה משמעותית פחות משלושה חודשים אחרי קבלת המנה השנייה. כך, על פי מחקר סרולוגי שנעשה לעובדי שיבא.
לכתבה המלאה:
"רמת הנוגדנים הולכת ויורדת עם הזמן, וזה כרגע לא אומר לנו כלום, לא צריך להתרגש מזה", אומרת פרופ' רהב. "אנחנו לא רואים יותר חולים. זה לא אומר שיש יותר אנשי שיבא שחולים בגלל הירידה הזאת, כך שאין לזה משמעות קלינית. זה ממצא שהוא די צפוי. אני לא רואה בכך מידע שצריך להסעיר את העולם. זה נכון שאנחנו עוקבים באדיקות אחר רמת הנוגדנים כדי לראות אם צריך חיסון נוסף, אבל לא רק רמת הנוגדנים קובעת. מה שחשוב יותר זה השאלה אם יש הידבקויות נוספות, ולשמחתנו, אנחנו לא רואים את זה".
1 צפייה בגלריה
תמונה של פרופ' גליה רהב מנהלת המכון למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא
תמונה של פרופ' גליה רהב מנהלת המכון למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא
"אני בטוחה שיהיו לא מעט אנשים שיעדיפו להיות עם מסכות גם בחוץ": פרופ' גליה רהב
(צילום: יריב כץ)
לשאלה, האם נתוני התחלואה של הימים האחרונים מעודדים אותה, השיבה: "מאוד. בבית החולים שלי יש כיום יותר נפגעי קורונה, שלקו במחלה בעבר ועדיין מתמודדים עם תופעות שונות, מאשר חולים רגילים. הנתונים בהחלט מעודדים, אבל צריך להיות עם יד על המשמר, כי אני לא יודעת מה צופן לנו העתיד מבחינת הנגיף הזה".
"אנחנו עוקבים אחר רמת הנוגדנים כדי לראות אם צריך חיסון נוסף, אבל לא רק רמת הנוגדנים קובעת. מה שחשוב יותר זה השאלה אם יש הידבקויות נוספות. לשמחתנו - לא רואים את זה"
פרופ' רהב גם התייחסה לאיומים שקיבלה בעקבות תמיכתה במתן חיסונים בכלל ובחיסונים לילדים בפרט, וסיפרה שהמשטרה מטפלת בכך. "באים לבדוק כמה פעמים ביום שהכול בסדר אצלי", אמרה. "מתקשרים אליי ובודקים שאני חיה". לשאלה, האם המשטרה הגיעה גם אל המאיימים, השיבה שאינה יודעת.
בהמשך הריאיון היא התבקשה להתייחס לנושא תחלואת הילדים הנמוכה ונשאלה אם ייתכן שישראל הגיעה לחסינות עדר בלי לחסן את הילדים. "מוקדם לקבוע", אמרה. "אכן, התחלואה בקרב הילדים אינה גבוהה, אבל אסור לשכוח שאין להם כל כך ממי להידבק, כי התחלואה כולה יורדת. ולא לשכוח שהם עדיין לומדים בקפסולות, מערכת החינוך עדיין לא פתוחה בצורה מוחלטת, אז אי אפשר להגיד שהכול בסדר".
"אכן, התחלואה בקרב הילדים אינה גבוהה, אבל אסור לשכוח שאין להם כל כך ממי להידבק, כי התחלואה כולה יורדת. ולא לשכוח שהם עדיין לומדים בקפסולות, אז אי אפשר להגיד שהכול בסדר"
לשאלה, אם היא עדיין דבקה בעמדה שילדים יצטרכו להתחסן פה בחודשים הקרובים, השיבה: "אני מאמינה שכן. בדרך כלל מחסנים קודם את הילדים ואחר כך את המבוגרים, אבל במקרה של הקורונה זה הפוך. הסיבה לחיסון הילדים היא הצורך להגן עליהם ועל סביבתם. מחסנים אוכלוסיות מסוימות כדי להגן על כל האוכלוסייה".
פרופ' רהב גם התייחסה לדברים שאמר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בשבוע שעבר ב-ynet, לפיהם בקרוב יתקיים כנראה דיון נוסף על הקלות בנושא המסכות. בעקבות הרעיון לבטל את חובת עטיית המסכות בחוץ, אמרה: "במערכת החינוך הייתי ממליצה להישאר עם מסכות, מכיוון שהחבר'ה לא מחוסנים. נראה מה קורה, ואז נתחיל להוריד. במדינת ישראל נושא המשמעת הוא קצת בעייתי. אנשים יתחילו להגיד שלא צריך מסכות, אז הם יורידו מסכות גם בחללים סגורים. בחוץ, כשנמצאים בריחוק חברתי, אפשר להוריד את המסכה, אבל הייתי מחכה קצת עם זה. אני בטוחה שיהיו לא מעט אנשים שיעדיפו להיות עם מסכות גם בחוץ".