על רקע נתוני התחלואה המשתפרים מיום ליום, הממונה על המאבק בקורונה מביע אופטימיות, אך מבהיר לקראת פסח וימי הזיכרון והעצמאות כי המגפה עדיין לא מאחורינו. "מצבנו טוב, אבל עדיין לא מיגרנו את המגפה", אמר היום (חמישי) פרופ' נחמן אש בריאיון לאולפן ynet. בינתיים מקדם ההדבקה R ירד לשפל של 0.55, ויותר מחצי מהישראלים מחוסנים במנה שנייה.
"מצבנו טוב, מקדם ההדבקה נמצא במקום שלא ראינו אותו הרבה מאוד חודשים, מספר המאומתים יורד מדי יום, אנחנו ירדנו מתחת לאלף בימים האחרונים, ומספר חולים קשה הולך ויורד - ירדנו מתחת ל-500. אני בהחלט אופטימי", אמר פרופ' אש.
יש הנחיות לגבי פסח, אבל אתה מסתובב בתוך עמך ומבין שההנחיות לא תקפות בפועל, לא? זה באמת אחד האתגרים הגדולים שלנו בימים אלה אל מול האופטימיות. אנשים מוצאים כל הזדמנות כדי להקל כמה שיותר, ואני מסתכל על ההתנהגות ואומר: שימו לב, זהירות, המחלה עדיין כאן ועדיין יכולה להתפשט, ולכן חייבים להקפיד על ההנחיות. עדיין צריך להיזהר, זה לא מאחורינו. אני התחלתי להיות מודאג כשהתחלתי לקבל ברכות על מיגור המגפה. אז עוד לא מיגרנו את המגפה, אנחנו צריכים להתמודד איתה ואני קורא לכולם להקפיד על ההנחיות".
האם כבר גובשו נהלים לאירועים שמגיעים אחרי פסח - ימי הזיכרון ויום העצמאות? "כן, אנחנו גיבשנו את המתווה של ההתנהלות גם ביום הזיכרון וגם ביום העצמאות וניסינו לתת את האפשרות לציין את האירועים האלה. ביום הזיכרון אנחנו נאפשר גם את הכניסה לבתי העלמין וקיום הטקסים, כאשר אנחנו מעודדים שמי שיגיע לשם זה רק המשפחות הקרובות, המשפחות הגרעיניות, שיהיו קרובים אחד לשני אבל לא בהתקבצויות גדולות, וכך נוכל לקיים את הטקסים האלה בצורה יותר בטוחה. אפשרנו גם לקיים את הטקסים בערב יום הזיכרון תחת מתווה התו הירוק, אבל עם כניסה של משפחות שכולות גם עם ילדים שלא חוסנו וגם עם אנשים מבוגרים שלא חוסנו, כלומר גם פה המשפחות השכולות יהיו קפסולות גרעיניות בפני עצמן".
3 צפייה בגלריה
כבישים ריקים בתל אביב בצל הקורונה
כבישים ריקים בתל אביב בצל הקורונה
השנה זה ייראה אחרת. סגר פסח בשנה שעברה בתל אביב
(צילום: AP)
בנוגע ליום העצמאות אמר פרופ' אש: "זה אתגר יותר גדול, הבמות ביום העצמאות. מאחר שיש שם הרבה ילדים ובני נוער. אנחנו החלטנו שאת הבמות במתכונת הזאת שיש הרבה בני נוער לא נוכל לקיים. הרשויות המקומיות, הערים, יוכלו לקיים אירועים תחת התו הירוק. זה אומר כניסה של מחוסנים, מחלימים, ביניהם גם ילדים מחלימים, ואם ירצו להשתמש בבדיקות מהירות כדי להכניס לאירועים האלה יוכלו גם. אבל לא יהיו אירועים חופשיים עם התקהלויות של הרבה ילדים מעבר למגבלות הקיימות".
מה עם המסכות, אפשר להוריד קצת? לפחד פחות בין מחוסנים? אם הולכים ברחוב ריק אפשר להוריד? "עדיין אנחנו לא מורידים את המסכות, לא בחוץ ולא בפנים. המסכות הרבה יותר חשובות כשאנחנו נמצאים בהתקהלות או בתוך מבנה. אני מקווה באמת שבקרוב נשב ונחשוב ונראה איך אפשר לתת את ההנחיה המדויקת. אני מעריך שאנחנו נעשה את זה בתקופה הקרובה. אבל כרגע עדיין אנחנו עם מסכות".
3 צפייה בגלריה
חולון
חולון
"החלטנו שלא לקיים במות ביום העצמאות". זיקוקי יום העצמאות בחולון בשנה שעברה
(צילום: קובי קואנקס)
אז בקרוב יהיה דיון על הורדת המסכות בחוץ? "אנחנו נעשה דיון על המסכות, קרוב לוודאי שאם נחליט להוריד זה יהיה רק בחוץ".
מתי מבצע החיסונים יסתיים להערכתך? "מבצע החיסונים יימשך כל עוד תהיה אוכלוסייה שאנחנו צריכים עוד לחסן. יש עוד כמיליון איש שעדיין לא התחסנו, ואנחנו מקווים להגיע למקסימום שאפשר מקרב האוכלוסייה הזאת".
איך הקצב? אנשים עדיין מתחסנים עוד? "הקצב בתקופה האחרונה הוא איטי. מגיעים פחות להתחסן, האוכלוסייה שנשארה זה אתגר יותר גדול לשכנע אותה, יותר צעירים, ואני קורא לכולם לבוא ולהתחסן. זה גם יאפשר לפתוח יותר את המשק".
3 צפייה בגלריה
בית העלמין הר הרצל בירושלים
בית העלמין הר הרצל בירושלים
"נעודד רק את המשפחות הקרובות להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון"
(צילום: EPA)
יש לך בשורה לילדים או בני נוער מתחת לגיל 16? "עדיין לא. אנחנו מחכים לסיום המחקר של פייזר. אני מקווה שהוא יסתיים בחודש-חודשיים הקרובים והחיסון של ילדים יאושר ב-FDA. החלטנו שאנחנו מחכים לכל התהליך הזה, רוצים לראות שהחיסונים בטוחים ויעילים לילדים, ואז נוכל להתחיל לחסן. אנחנו בהחלט מחכים לזה".

נתוני הקורונה: רק 470 נדבקים אובחנו אתמול

בתוך כך נתוני התחלואה ממשיכים להשתפר בזכות החיסונים. אתמול אובחנו רק 470 נדבקים חדשים בקורונה. נערכו 45,007 בדיקות ושיעור הבדיקות החיוביות היה נמוך - רק 1.1%.


בבתי החולים מאושפזים 482 חולים במצב קשה, ו-189 מונשמים. אתמול נפטרו 11 חולי קורונה ובכך עלה מניין המתים במגפה בישראל ל-6,157 בני אדם.
שר הבריאות יולי אדלשטיין הכריז הבוקר כי שיעור הישראלים המחוסנים במנה שנייה הגיע ל-50%. "בזכותכם מדינת ישראל מנצחת את הקורונה", הוא אמר. 4,655,955 ישראלים מחוסנים במנה שנייה, ו-5,203,664 שהם 55.96% מהאוכלוסייה קיבלו את המנה הראשונה.
מבין כל היישובים בארץ, רק שניים עדיין מוגדרים "אדומים" לפי שיטת הרמזור - לקיה ומסעודין אל-עזאזמה שבנגב. עוד שמונה יישובים מוגדרים כתומים. הערים הגדולות - בהן ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון ופתח תקווה - כולן ירוקות כעת.