בימים אלו, כך משוער, מחזירה הקורונה יותר ויותר יולדות הביתה, ללידות בית. גם נשים שתיכננו ללדת בבית החולים, ונתקלו במגבלות חמורות שהטיל משרד הבריאות בנוגע למלווה אחד בלבד במקום שניים בגל הראשון - החליטו ללדת בבית בליווי דולה.
לפני כחצי שנה נפטרה תינוקת בלידת בית בחריש, לידת בית שנקבעה אגב מראש, ללא קשר לקורונה. המקרה הטראגי הזה העלה שוב את השיח לגבי תפקידן של הדולות המלוות יולדות בבית, אל פני השטח.
ליהי סופרין מגדרה, דולה וחברה בוועד המנהל של ארגון המניפה, ארגון הדולות בישראל, וקרן לי בן בסט מראשל"צ, יו"ר ארגון המניפה, חשות שהמקרה הזה היה עוד נדבך בדעה הציבורית השלילית שקיימת גם ככה באשר למקצוען, אותו הן לוקחות ברצינות רבה.
"המקצוע שלנו כולו מושתת על אהבה וחמלה", הן אומרות. "וסיפורי האימה על מוות בלידת בית עם דולה, הם עיוות בוטה של המציאות. האיגוד שלנו דואג בהקפדה שהדולות החברות בו יפעלו תחת קוד אתי מחמיר. לידות בית נבדקו ונחקרו כבטוחות באותה מידה כמו לידות בית חולים, בהנחה שההתנהלות בהן היא בהתאם לכללים חמורים ומחייבים, ומחקרים מראים את חשיבותה ותרומתה של הדולה ללידה וליולדת".
5 צפייה בגלריה
דולה
דולה
מקצוע הדולה מושתת על אהבה וחמלה
(צילום: shutterstock)

לעשות טוב ולתת אהבה

מה כל כך עצבן אתכן במקרה האחרון בחריש? "בכל פעם שאנשים עושים קישור מצער כזה בין הדולה לבין האסון, זה מסב לנו נזק רציני", אומרת קרן לי. "כאילו הדולה היא זו שאשמה בלידת הבית הנוראית הזו. גם הדולה וגם היולדת נתפסות כנשים חסרות אחריות, אבל אין דבר יותר מופרך מזה.
"מה שהקפיץ אותי במקרה האחרון, אבל בעצם בכל מקרה שקושרים בין הדולה לבין לידת בית שמסתיימת במוות, זה שאין לדולה קשר לטרגדיה הזו בכלל", אומרת ליהי. "רופא שהיה צריך להגיע לשם, פשוט לא הגיע. אנשים שוכחים שכל מהותה של הדולה היא לעשות טוב ולתת אהבה".
קרן לי: "הדולה לא מיילדת, בשום צורה, זה לא התפקיד שלה. התמיכה שלה לא רפואית ואסור לה להתערב בפרוצדורות רפואיות. זו גם הסיבה שדולה לא יכולה לנהל לבדה לידה, מה גם שאינה מוסמכת לכך. כשאנחנו באות לתמוך בלידות בית, הדבר נעשה תוך הקפדה על כללי זהירות ברורים וללא גורמי סיכון מוקדמים ותמיד במקביל לנוכחות ואחריות של צוות רפואי".
5 צפייה בגלריה
קרן לי דולות
קרן לי דולות
קרן לי בן בסט. "דולה נמצאת תמיד במקביל לנוכחות ואחריות הצוות הרפואי"
בפועל, האחריות היא אך ורק על המיילדת או הרופא? "לידת בית מתוכננת היא לידה העומדת בהנחיות המחמירות של משרד הבריאות ואף מאושרת על ידו. לידת בית מתוכננת היא לידה העומדת בהנחיות המחמירות של משרד הבריאות ואף מאושרת על ידו. לדולה אין סמכות רפואית אך ככל אדם אם היא נקלעת למצב שבו אדם זקוק לסיוע מציל חיים עליה לסייע ולהשתמש בכל הידע העומד לרשותה".
חלק מקופות החולים בארץ נענות לביקוש הציבורי הגובר לדולות, וחלקן אף משתתפות במימון ליווי דולה, בביטוחים הגבוהים. ארגון הדולות בישראל נקרא ארגון המניפה - עמותה רשומה משנת 2008, שמהווה איגוד מקצועי לתחום ההיריון והלידה. למיילדות יש את אמה"י, ארגון מיילדות הבית, וגם ארגון המיילדות הישראלי. ארגון נוסף, ארגון המיילדות הישראלי, ויש המניפה שהוא ארגון של דולות היחיד בישראל.
מקצוע הדולות לא מוכר כרגע על ידי משרד הבריאות. תעודת ההסמכה של הדולה מתקבלת אחרי לימודי הכשרה וחתימה על קוד אתי. כיום יש בארגון קרוב ל-200 דולות חברות וכ-1,300 דולות נוספות מחוץ לארגון, מתוכן 500 דולות פעילות.
"בחדר היולדת בבית, אמורה להיות מיילדת, רופא מיילד, ודולה", אומרת קרן לי. "המיילדת היא אחות מוסמכת, שיכולה לבצע פרוצדורות רפואיות בתהליך הלידה כגון בדיקה וגינאלית, קריאה של מוניטור, פתיחת וריד, טיפול תרופתי בשעת הצורך או בהנחיית הרופא, ועוד. הרופא הוא מנהל ומפקח על הצד הרפואי בלבד, ובמידה ויש צורך בהתערבות רפואית כלשהי, הוא יבצע אותה.
מה כוללת ההכשרה של דולה? קרן לי: "דולה אמנם לא מתערבת בעניינים רפואיים אבל מכירה היטב את התהליך. הדולה לומדת פיזיולוגיה ואנטומיה של גוף האדם, ובמיוחד האגן הנשי. בקורסי ההכנה לומדים גם על תהליכי לידה ושלבי לידה, פיזיותרפיה של רצפת האגן, התפתחות היריון וגם על בעיות רפואיות וסיכונים אפשריים תוך כדי לידה.
"במקביל אנחנו לומדות סלי כלים רבים, מעשיים ורגשיים, כדי להקל על האישה: החל מתנועתיות, נשימות, עיסויים, רפלקסולוגיה, שיאצו, ואפילו תקשורת בין אישית, וכלה ב דמיון מודרך, קלפים, יחסי מטפל מטופל, התנהלות מול צוות רפואי, אתיקה מקצועית, ועוד. תמיד יהיו שיעורים של מיילדת ורופא נשים. כמו כן אנחנו מוכשרות בהחייאת ילוד".
אילו נשים מגיעות להכשרות? "רוב הדולות מגיעות מתחום טיפולי, טיפולי מגע, וגם בריאות הנפש. בדרך כלל מדובר בהסבה מקצועית אחרי גיל ארבעים, ובמשך שנתיים הן רק משתלמות ולומדות, רק אחרי כן הן מתחילות לעבוד עם רישיון, ובאופן מקצועי".
5 צפייה בגלריה
ליהי דולות
ליהי דולות
ליהי סופרין. אנחנו לצד היולדת, יד על הגב, מנגבות זיעה, לוחשות לה דברים מחזקים באוזן"
בלידה האחרונה שלה כדולה, קרן לי הייתה כל הזמן עם מסכה: "חשוב שאנשים יבינו שלידה בבית זה קודם כל אמירה לגבי זכות הבחירה של היולדת. כמובן שיש מקצועיות ואחריות, ואתיקה מקצועית - אבל קודם כל מדובר בזכותה של האישה לבחור איך ללדת".
"הנקודה האמיתית כאן היא לא הדולה", אומרת קרן לי. "צריך לדבר על הדבר האמיתי והוא, אובדן זכויות נשים בחדר לידה, במיוחד בימי הקורונה, כי מה שמוביל היום נשים ללידות בית לא מפוקחות זה ההגבלות של משרד הבריאות על בתי החולים. ארגון הבריאות העולמי הוציא הנחיה שלא להפריד בין אמהות ויילודים, גם אם האימא היא חולה מאומתת, אבל פה בארץ כן מפרידים, בחלק מבתי החולים".
"הקורונה שינתה את המפה בכל מה שקשור ללידות בית". אומרת ליהי. "ידוע לנו שבתקופת הסגר הראשונה התקיימו כ-160 לידות בית לא מתוכננות ולא מפוקחות רק בגלל שבתי החולים אישרו מלווה אחד ליולדת. יש הבדל גדול בין לידת בית מתוכננת מראש, לבין לידת בית לא מתוכננת בה היולדת חושבת למשוך כמה שיותר זמן בבית ולהגיע לחדר הלידה רק בדקה התשעים, אבל כאן בדיוק עלולים לקרות דברים לא טובים. בגלל כל הבלבול, והפחד מהווירוס, וההפרדה שבית חולים הטיל בין היולדת והילוד, והגבלה של במלווה אחד - נשים העדיפו למשוך עד הקצה".
"בתקופה הזו בו כולם במצב מבולבל ומתוח סביב נגיף הקורונה, חוויות המתח של היולדות גדלות על אחת כמה וכמה, לא ייתכן כי זכות היולדת לשני מלווים נלקחת ממנה דבר שיכול לערער את ביטחונה ואת מצבה הרגשי סביב הלידה. במקביל נלקחת מהדולות הזכות לתמוך, לסייע ולהתפרנס ממקצוען. הרי תוספת של אדם אחד ממוגן בחדר שיכול לסייע רבות ולהשפיע על חווית הלידה לטווח ארוך, לא באמת תעלה את רמת הסיכון להדבקה בנגיף באופן משמעותי, גם הצוות הרפואי מסתובב בחוץ ונפגש עם אנשים שונים במרחב החיצוני למרחב הלידה, כך שללא ספק הנושא מדיר שינה מעיני היולדות והדולות שמצויות בבלבול וחוסר ודאות תמידית בתקופה זו שמשנה הנחיות מדקה לדקה".
5 צפייה בגלריה
החזקת יד בלידה
החזקת יד בלידה
חוויית המתח של היולדות גדולה מתמיד
(צילום: Shutterstock)

הידיים זה הכלי שלנו

לא מעט אנשים, עלולים להתבלבל בין תפקיד הדולה בלידה, ותפקיד המיילדת. דולה בשום פנים ואופן אינה מיילדת. לדברי ליהי וקרן לי, מדובר בתפקיד בעל גבולות ברורים, עם לימודי הכשרה, שאין לו השפעה על הפאן הרפואי.
ליהי וקרן לי הכירו תוך כדי לידות. אמה של ליהי היתה מיילדת אחראית בחדר לידה בבית חולים אסף הרופא מעל ארבעים שנה. את קרן לי הכירה בקורס הכנה ללידה אותו העבירה אמה שגם יילדה את בתה של קרן לי. שתיהן היו נטורופתיות. "הידיים זה הכלי שלנו", הן אומרות. "מגע, עבודה רגשית. לידה זה תהליך ארוך והידיים והלב עובדים שם הכי קשה - המעבר לדולות היה טבעי". קרן לי הייתה הדולה של ליהי בלידה השנייה, ושם, הן אומרות, נקשרו נשמותיהן.
מה הגדרת התפקיד של דולה? קרן לי: "דולה היא תומכת לידה, תומכת באישה ומלווה אותה עוד טרום הלידה, ועוברת איתה מסע רגשי ופיזי כהכנה ללידה ותומכת בה בפן הרגשי והפיזי במהלך הלידה עצמה וגם לאחריה. היא תשקף מצב, תיגע ותקל, תביע דעתה והשקפתה ועם זאת לא תתערב בהחלטות רפואיות. אין בהסמכתה לבצע שום פעולה רפואית".
ליהי: "ניסיתם פעם להחזיק יד של יולדת במשך שעות ארוכות? זה לא פשוט. התפקיד שלנו כדולות הוא לא לשכנע יולדת ללדת בבית או בבית חולים, זו החלטה של היולדת בכלל. זוג שמצפה לילד יכול לפנות אלי ולהגיד שהם מתלבטים בין לידה בבית ללידה בבית החולים, הוא בודק את ההסמכה שלי כמובן וביחד הולכים עם מה שהכי נכון לזוג.
"אני בודקת מי המיילדת ומי הרופא שמלווים את הלידה, כדי שלא אמצע את עצמי לבד בבית עם היולדת. דולה לא יכולה לקבל לידה, רק רופא או מיילדת. הידיים שלנו לא נוגעות בוואגינה של האישה ולא בתינוק. אנחנו לצד היולדת, יד על הגב, מנגבות זיעה, לוחשות לה דברים מחזקים באוזן".

תשכחי מאפידורל

למה אין אפידורל בלידות בית? "לידות בית הן ללא אפידורל וללא גז צחוק. אפידורל יכול לתת רק רופא מרדים בבית חולים".
לאיזו לידה תסרבו? "יש מספר גורמי סיכון שמשרד הבריאות לא מאשר לקיים בבית. סיכונים כמו: סוכרת הריון, לידת תאומים, לחץ דם גבוה, רעלת היריון, לידה אחרי ניתוח קיסרי קודם, אחרי הפלות חוזרות, אחרי לידה שקטה - כל אלו מעלים את הסיכון. תשאלי אם כל המיילדות והרופאים בלידות בית עומדים בדיוק בתקנים האלו? לא יודעת, זה לא ענייננו, אנחנו לא מתעסקות בפן הרפואי אלא בפן הרגשי. אנחנו מלוות את האישה באהבה, עוזרות לה להתמודד עם הצירים, עושות אתה מסע מקדים לפני הלידה, הכנה של נשימות ומשאלות לידה".

משאלת לידה

לכל אישה יש תוכנית ללידה שלה, משאלה, אם תרצו, לחוויה המשמעותית כל כך בחייה. "ללידה יש השלכות ארוכות טווח לכל החיים", אומרת ליהי, "היא משפיעה על הזוגיות ועל ההתפתחות הנפשית הבריאה של היילוד. כשיש לאישה חווית לידה טובה והיא יכולה לחזור הביתה מועצמת מתפקדת כל חוויות ההורות משתנה".
מה למשל? "ללדת בבריכת לידה, ללדת ללא חתך, לסיים לידה בבית בלי התערבות, ללדת עם בן זוג או חברים קרובים, ללדת בשכיבה, בכריעה, בכל תנועה שטובה לה. לא תמיד אפשר לממש הכל, אבל דולות בהחלט עוזרות בהגשמה של המשאלות האלו. תארי לך אישה שירדו לה המים אבל אין לה צירים ועוברות עליה שעות ארוכות עד הלידה, הדולה נמצאת איתה. המשאלה הכי טבעית היא שאישה תלד לידה טבעית בבית, בלי הרבה צוות רפואי, רק משפחה שהיא בחרה, פלוס דולה".
מניסיונכן, למה היולדת הכי זקוקה? קרן לי: "יש שני דברים שחשובים לי בלידה. קודם כל, שהאימא והתינוק ייצאו בריאים, וגם שהחוויה תישאר בזיכרון הכי חיובית שאפשר והכי קרובה לחלום ולתוכנית הלידה של היולדת. זה לא תמיד יוצא לפי התוכנית אבל זו המטרה הבסיסית. חשוב שהאישה תהיה בטוחה ורגועה כי הביטחון הרגשי שלה לא פחות חשוב מהביטחון הפיזי. חשוב שהכל יזרום. לידה זו חוויה חרוטה".
אז איך זה עובד? "החלטת שאת רוצה דולה לידך בלידה? בדרך כלל מדובר במינימום של שני מפגשים לפני הלידה, וגם מפגש אחד אחרי. המחירים נעים בין 700-1,000 ש"ח ועד 4,500 ש"ח, הכל תלוי בוותק של הדולה, באיזה אזור בארץ, וכמות ההכשרות שלה".
5 צפייה בגלריה
קרן לי עם יולדת
קרן לי עם יולדת
קרן לי עם יולדת. "חשוב לי שהחוויה של הלידה תישאר חיובית"

"בכל רגע יכולה להיות קטסטרופה"

המערכת הרפואית מגלה בשנים האחרונות גמישות גדולה בכל מה שקשור להכנסת דולות לחדרי לידה, מה שגורם לא פעם לעימותים בין הדולות לבין הצוות הרפואי. מקרים כאלו גורמים לחלק מהצוותים הרפואיים לצאת נגד הדולות, במיוחד אלו שמערערות על החלטות רפואיות תוך כדי לידה.
ד"ר אורית מורן, מנהלת חדרי לידה בשיבא: "כשאני, כגורם מקצועי, עומדת ומסבירה וממליצה משהו, היולדת מסתכלת קודם כל על הדולה, כדי לשמוע את דעתה. זה מגוחך. לא מזמן הייתה אצלנו דולה שהתווכחה עם רופא בכיר שמה שהוא אומר לא נכון, כי היא קראה על זה בגוגל"
"הבעיה מתחילה עם התופעה של דולות לא מקצועיות ולא מוסמכות שמשכנעות נשים ללדת בבית נגד ההנחיות של משרד הבריאות ונגד המלצות הרופאים", אומרת ד"ר אורית מורן מנהלת חדרי הלידה בשיבא, "אני בעד שליולדת תהיה הזכות לבחור מה נכון לה ואיך היא רוצה ללדת, אבל יש קריטריונים מסודרים שצריך לעמוד בהם".
"יש פה תופעה מאד מסוכנת בארץ", היא מזהירה. "לא עושים בקרה נכונה על גורמי הסיכון, אם קיימים או לא, ולא תמיד המלווה, רופא, מיילדת, או דולה - הם מיומנים. יש נשים שמיילדות בבית בלי רישיון. לפעמים אני נדהמת מסיטואציות שקורות כשאישה מגיעה ללדת בבית חולים עם הדולה שלה", היא אומרת, "כשאני, כגורם מקצועי, עומדת ומסבירה וממליצה משהו, היולדת מסתכלת קודם כל על הדולה, כדי לשמוע את דעתה. זה מגוחך. לא מזמן הייתה אצלנו דולה שהתווכחה עם רופא בכיר שמה שהוא אומר לא נכון, כי היא קראה על זה בגוגל".
מה הקו האדום מבחינתך? "לידה, אפשר לדעת איך היא מתחילה, אבל לא איך היא תיגמר. יכולה להיות קטסטרופה בכל רגע. מעבר לזה, מדובר באירוע שכל הסביבה חייבת להיות מותאמת אליו מראש. קודם כל, חובה לעשות את זה עם רופא מיילד או מיילדת מומחים שרשאים ומוסמכים לעשות את זה. כשאני שומעת על דולה שמלווה יולדת בסיכון גבוה או אחרי ניתוח קיסרי או תאומים או כשהעובר במצג עקום, או כשאין בית חולים קרוב במרחק חצי שעה - זה סיכון עצום הן ליולדת והן לתינוק".
אז מה קורה בפועל? למה נשים מסתכנות? "אין שום דרך לכפות על נשים ללדת בבית חולים. גם אני לא מכריחה אף מטופלת שלי ללדת בבית חולים, אני פשוט אומרת לה אם היא מתאימה ללידת בית או לא. באופן אישי, לא אלווה אף אישה בלידת בית כי אני בעד שימוש במרכז לידה טבעית. אפשר לעשות את זה כמו בבית, עם הביטחון שכל הביטחון הרפואי שאת צריכה נמצא ממש מעבר לקיר, אז למה להסתכן? הכל מתחיל מסלקציה לא נכונה של היולדות. הדולה היא לא מיילדת. המקרה האיום בחריש לפני כמה חודשים הוא שערורייה שאין כדוגמתה. הרופא התחייב לבוא ולא הגיע בזמן, היולדת הייתה עם הראש בחוץ במשך ארבעים דקות, ובמשך כל הזמן הזה נשארה רק עם הדולה".
מגיעות אלייך נשים לאחר סיבוכים בלידות בית? "אני רואה יותר ויותר נשים שלא עונות על קריטריונים של לידה בסיכון נמוך, ומנסות ללדת בבית. יש נשים שמנסות ללדת בבית ומגיעות בשלב מאד מתקדם של הלידה, כאשר הלידה לא מתקדמת ויש סכנה לקרע של הרחם, סכנה לדימום ולעובר. לא מזמן הגיעה אלינו לחדר לידה יולדת שניסו ליילד אותה בבית, והייתה ארבע שעות בפתיחה גמורה. מיד רצנו איתה לניתוח".
הדולות אומרות שבחודשי הקורונה הביקוש ללידות בית עולה. "אין שום דרך לדעת את זה כי משרד הבריאות לא אוסף נתונים על לידות בבית, אף אחד לא יודע באמת מה קורה, זה לא מצוין בשום מקום. לפני חודש ביקשתי את הנתונים ממשרד הבריאות אבל מסתבר שבמאי 20, נגמרה הספירה ולא הצלחנו לקבל נתונים מעבר. אין בקרה לא על מי הולכת ללדת ואיפה, ולא על מי מיילד אותה".
מה הנתונים שיש עד היום? "אנחנו יודעים שמספר לידות הבית בשנת 2018 למשל נע בין 520 ל-670 לידות בשנה. מאז הקורונה, כאמור, אין לנו נתונים או מושג אם יש עלייה משמעותית. אנחנו גם לא יודעים עד כמה מהן הסתבכו והגיעו לבית חולים. יש אגודה שאוספת את הנתונים האלו אבל קשה להשיג מהם את התוצאות".
מה עמדתך האישית על לידות בית? "כשבוחרים נכון והתנאים מתאימים, ומי שמלווה הוא מלווה מקצועי, אפשר ללדת בבית. יש לי מטופלות שהתייעצו אתי לפני וקיבלו את ברכתי כשהכל מתאים וזה טוב ליולדת. מבחינתי, הכי נכון הוא ללדת במרכז ללידה טבעית בבית החולים. בחדר הלידה אצלנו יש מרכז לידה טבעית, שנותן את החוויה ואת התחושה של הבית רק בלי להסתכן, ומאפשר במידת הצורך את הקרבה לכל רשת הביטחון שיש למרכז רפואי. מקום כזה נותן מענה הכי טוב ליולדות שרוצות ללדת במינימום התערבות רפואית ובתנאים מפנקים כמו אמבטיית לידה, למשל, עם ניטור של העובר באופן רציף, וזה לא על חשבון הבריאות של העובר או החוויה של היולדת".
כמה מלווים אתם מאפשרים ליולדת, בימי הקורונה? "אנחנו מאפשרים בתל השומר שני מלווים לכל יולדת".