מומחים כבר מצביעים על אופטימיות זהירה בנוגע להתפרצות נגיף הקורונה, שבשבועות האחרונים גבה את חייהם של 2,764 בני אדם והדביק למעלה מ-80 אלף. לפי הנתונים העולמיים מספר הנדבקים בווירוס נמצא במגמת ירידה, אחוזי התמותה ממנו עומדים על 3 אחוזים וגרסה ראשונית של חיסון כבר הועברה לניסוי קליני בבני אדם.
עם זאת, מסביר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, מדובר בעניין של זמן עד שתתרחש הידבקות בישראל. "אנחנו בונים מספר תרחישים אפשריים, גם מבחינת היכולת שלנו להגיב לכך". גרוטו, שנמצא ביום הרביעי לבידוד ביתי אחרי ששב מיפן, מזכיר שאחוזי ההחלמה מהנגיף עומדים כרגע על 98 אחוזים, וכי מקרי הדבקה בישראל עשויים להיות דומים לאלה שנרשמו כתוצאה מווירוסי השפעת העונתית. "עונת השפעת היא גם עונה קשה, וכל חורף אנחנו רואים את המקרים הקשים, כולל הפטירות. אני חושב שזה יהיה בסדר גודל כזה, מערכת הבריאות תדע להתמודד, ברור שיהיה קושי ניכר, צריך לגייס הרבה משאבים לעשות זאת, גם בעונה שהיא לא בעונה".
בריאיון, מאשר פרופ' גורטו כי גם בישראל נעשים מאמצים למציאת חיסון נגד נגיף הקורונה: "לא בטוח שנהיה הראשונים למצוא אותו, אבל אנחנו צריכים כמדינה את היכולת לפתח בעצמנו חיסון, כדי שלא נצטרך לרדוף אחריו ולעמוד בתור עם כל המדינות". נוסף על זה, הוא מסביר, בשונה מווירוסי השפעת המשתנים, וירוס הקורונה הוא יציב ולא עבר מוטציות, מה שיקל על חיסון האוכלוסיה.
לדבריו של גרוטו, הסיבה להתפרצות הנגיף במדינות מסויימות עוד לא ברורה, אך קשורה ככל הנראה בנוכחותם של "מפיצי-על" ובתנאי הסביבה. "יש אנשים מסויימים שיכולים להדביק עשרות, וזה כנראה מה שקרה בספינה ביפן וגם באיטליה. בנוסף, מדובר בתנאים - במקרה של הספינה, למשל, מדובר בסביבה שיוצרת תנאים מצוינים להתפתחות מגיפה".
2 צפייה בגלריה
נגיף קורונה איטליה חולים מחלה מגפה
נגיף קורונה איטליה חולים מחלה מגפה
נגיף הקורונה באיטליה: עוד לא ברור מדוע דווקא שם
(צילום: EPA)
אלף בני האדם המבודדים כעת בבית מלון בטנריף הם דוגמה טובה לסביבה שכזאת, שיש לבודד. גרוטו מסביר שתנאי החקירה האפידמולוגית בטנריף אינם ידועים לו, אך במידה ומקרה שכזה יתרחש בארץ, ייתכן ובמשרד הבריאות ינהגו באותה הצורה: "יש אפשרות שיקרה מקרה כזה, ובהחלט יכול להיות שנצטרך לסגור בניין או חלק מיישוב, זו אפשרות שאנו דנים בה".