בחוץ עדיין חם, אבל כבר כמה שבועות שהחורף הרפואי כבר מורגש: מלבד תסמיני הקורונה, נגיפי החורף כבר נותנים את אותותיהם, ולקופות החולים פנו אלפים בתלונות על תסמיני הצטננות אופייניים. אף שעדיין לא אותרו נגיפי שפעת בישראל, ההיערכות בעיצומה.
אספנו עבורכם את השאלות והתשובות שפרסמו ארגוני הבריאות בעולם, ובהם המרכז לבקרת מחלות האמריקני, משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי, על החורף הקרוב, השפעת בעידן הקורונה וכל מה שכדאי לדעת על החיסונים.

אילו מצבים רפואיים מגבירים את הסיכון למחלות קשות בגלל שפעת?

גם ילדים ומבוגרים בריאים עלולים לחלות בשפעת קשה או למות משפעת וסיבוכיה. אבל הסיכון לשפעת קשה גבוה יותר בקרב ילדים מתחת לגיל 5, מבוגרים בני 50 ומעלה, נשים בהיריון, ודיירי בתי אבות או מוסדות סיעודיים אחרים.
מצבים רפואיים שמגבירים את הסיכון לשפעת קשה כוללים מחלות ריאות כרוניות ובהן אסתמה, מחלות לב וכלי דם, הפרעות בכליות, בכבד, מחלות נוירולוגיות, סוכרת, מצבי דיכוי חיסוני, השמנת יתר קיצונית ושימוש כרוני בתרופות שמכילות אספירין בילדים מתחת לגיל 18.

האם אפשר להידבק בו-זמנית גם בשפעת וגם בקורונה?

כן, הדבר אפשרי מבחינה תיאורטית, וזהו אחד החששות הגדולים של עולם הרפואה: תחלואה כפולה בשפעת וקורונה ("שפרונה").
5 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
כל החיסונים לשפעת מגנים בפני ארבעת זני השפעת השכיחים הצפויים השנה
(צילום: shutterstock)

מה חדש בהמלצות חיסון נגד שפעת 2020-21?

בחיסונים השנה יש שינוי קל בהרכב ההגנה מפני זני השפעת, והם נבנים כתמיד על סמך הדיווחים מהחורפים האחרונים, ומהחורף שפקד את חצי הכדור הדרומי (אוסטרליה וניו זילנד), כשאצלנו היה קיץ.
בישראל קיימים 3 חיסונים עיקריים: חיסון בזריקה לקשישים ולבעלי דיכוי חיסוני המכיל כמות גדולה יותר של חיסון, חיסון לתינוקות עד גיל שנתיים בזריקה, וחיסון פלומיסט בתרסיס לאף לבני שנתיים עד 49 שנים. כל החיסונים מגנים מפני ארבעת זני השפעת השכיחים הצפויים השנה.

למי מומלץ להתחסן נגד שפעת?

משרד הבריאות הישראלי וה-CDC ממליצים לחסן תחילה את אנשי הצוות הרפואי, ילדים מתחת לגיל חמש וקשישים. בשל המחסור העולמי בחיסוני השפעת, מגיעים תרכיבי החיסון לישראל בשלבים. בשבועות האחרונים מחוסנים תחילה הקשישים, ולאחרונה החלו חיסוני התינוקות והילדים. תלמידי בתי הספר בכיתות ב' ג' ו-ד' צפויים לקבל את החיסון במהלך החודש הבא. החיסון בבתי הספר אינו חובה אך מומלץ.

בכמה מנות צריך להתחסן?

לרוב האוכלוסייה מספיקה מנה אחת. לילדים בני חצי שנה עד גיל שמונה אשר לא קיבלו בעבר שתי מנות חיסון נגד שפעת, מומלצת מנה נוספת, ארבעה שבועות לפחות אחרי המנה הראשונה. מנה שנייה תינתן במרפאות קופות החולים. ילדים בני שמונה הזקוקים לשתי מנות חיסון וקיבלו מנה אחת, ועד למנה השנייה עברו את יום הולדתם התשיעי, עדיין זקוקים למנה שנייה.

מדוע יש לקבל את המנה השנייה בקופת החולים ולא בבית הספר?

לילדים שלא חוסנו נגד שפעת בעבר ולא קיבלו עד היום לפחות שתי מנות חיסון נגד שפעת, מומלץ וניתן להשלים את המנה השנייה, ארבעה שבועות לפחות לאחר קבלת המנה הראשונה. מנה זו ניתן להשלים עם כל תרכיב רשום נגד שפעת. ההנחה היא כי מעטים התלמידים שיצטרכו מנה שנייה ועל כן נערכו שירותי בריאות התלמיד למתן מנת חיסון אחת לכל ילד ברמה הכיתתית.
במשרד הבריאות מדגישים כי ילד שקיבל בעבר שתי מנות לפחות של חיסון נגד שפעת, יכול להסתפק במנה אחת כל שנה מעכשיו והלאה. אין צורך לשלם על המנה השנייה שתינתן בקופת החולים.

מה ההבדל בין החיסון בתרסיס לאף לבין הזריקה?

החיסון בזריקה מכיל נגיף מומת, בעוד החיסון בתרסיס לאף מכיל נגיף חי מוחלש. שני החיסונים אינם יכולים לגרום למחלה בגוף המתחסן. שני החיסונים מכילים את אותה הגנה מפני ארבעת זני נגיפי השפעת. חלק מהמחקרים גורסים כי החיסון בתרסיס לאף יעיל יותר מאחר שהוא מגיע ישר למערכת הנשימה, אך הדבר לא הוכח חד משמעית ושני החיסונים נחשבים לבטוחים ויעילים.
5 צפייה בגלריה
החיסון בתרסיס לאף מכיל נגיף חי מוחלש. נחשב ליעיל בדיוק כמו בזריקה
החיסון בתרסיס לאף מכיל נגיף חי מוחלש. נחשב ליעיל בדיוק כמו בזריקה
החיסון בתרסיס לאף מכיל נגיף חי מוחלש. נחשב ליעיל בדיוק כמו בזריקה
(צילום: יחצ)

מהן תופעות הלוואי כתוצאה מהחיסונים?

תופעות הלוואי השכיחות מופיעות בדרך כלל יום עד שלושה ימים לאחר החיסון והן קלות וחולפות ועלולות לכלול כאב ואודם קלים במקום ההזרקה, עלייה של חום החולפת תוך כמה שעות, נזלת וכאבי ראש.

האם החיסון יכול לגרום למחלת השפעת?

חיסונים נגד שפעת אינם יכולים לגרום לשפעת. כאמור, חיסון מומת מכיל רק שאריות הנגיף שאינן מסוגלות להתרבות בתוך הגוף ולגרום למחלה. בחיסון חי מוחלש הנגיף שונה לצורה שאכן מתרבה בתוך הגוף אך אינו יכול לגרום למחלה.
כמו כן, חיסון חי מוחלש הותאם לטמפרטורה נמוכה יותר מחום הגוף, לכן, הנגיף מתרבה רק באף ובלוע, שם שוררת טמפרטורה נמוכה יותר מטמפרטורת הגוף, והוא אינו מסוגל להתרבות בריאות או ברקמות גוף אחרות כמו שעושה הנגיף הפראי.

מתי הכי טוב להתחסן?

מומלץ להתחסן מוקדם ככל האפשר, עם הגעת החיסונים למרפאתכם, ועל פי סדר המתחסנים שקבע משרד הבריאות.

לכמה זמן "מחזיק" החיסון לשפעת?

החיסון מעניק הגנה למשך 11 עד 13 חודשים בממוצע. לפיכך, כשאתם מתחסנים כעת, אתם מוגנים משפעת עד תחילת החורף הבא. כך או כך, נגד שפעת מומלץ להתחסן כל שנה מחדש.

האם החיסון לשפעת מגן גם מפני קורונה?

הסברה הזו עלתה בתחילת מגפת השפעת, אולם בהמשך התברר כי התשובה לכך, לצערנו, שלילית וכי החיסון נגד שפעת מגן רק בפני שפעת.

אם מישהו שהיה בחצי הכדור הדרומי קיבל חיסון לפני כמה חודשים (כשהיה שם חורף), מתי יוכל לקבל חיסון נוספת לשפעת?

הזמן המינימלי המותר בין חיסון שפעת אחד לשני הוא ארבעה שבועות. לפיכך, מי שקיבל חיסון במדינה אחרת בסביבות מאי או יוני, יוכל לקבל כעת חיסון נוסף.

אם מישהו חלה בשפעת, האם כדאי לו להתחסן?

בהחלט. החיסון נגד שפעת מכיל הגנה מפני ארבעה זנים של נגיפי השפעת. לפיכך, אם אדם נדבק בשפעת, סביר שיהיה מוגן מפני אותו זן שנדבק, והוא עדיין עלול להידבק באחד או יותר מהזנים האחרים.
5 צפייה בגלריה
מגיל חצי שנה ואילך. חיסון לתינוקות
מגיל חצי שנה ואילך. חיסון לתינוקות
מגיל חצי שנה ואילך. חיסון לתינוקות
(צילום: shutterstock)

האם מותר לחסן תינוק לפני גיל חצי שנה?

ההנחיות לחיסון נגד שפעת הן מגיל שישה חודשים ואילך. חיסון שניתן לפני מועד זה אינו בהנחיות. חיסון כזה אינו מסוכן, אך לא ייספר במניין החיסונים, כיוון שכנראה שלא יעניק הגנה מספיקה בפני השפעת, ולכן תינוק שחוסן לפני גיל חצי שנה שלא על פי ההנחיות, יצטרך לקבל עוד שתי מנות חיסון – בגיל חצי שנה (המועד הנכון) וחודש אחר כך.

מי אינו יכול לקבל את התרסיס לאף?

  • מי שחולים במחלת חום חריפה. עליהם לדחות את מתן החיסון עד לאחר ההחלמה.
  • מטופלים שסבלו בעבר מתגובות מסכנות חיים לחיסוני שפעת קודמים.
  • מטופלים עם היסטוריה של תגובה אלרגית מסוג אנפילקטי לאחד או יותר ממרכיבי החיסון ובהם חלבון ביצה.
  • מטופלים מכל גיל הסובלים מאסתמה או מצפצופים חוזרים.
  • ילדים בני 4-2 שאובחנו אצלם בשנה האחרונה צפצופים חוזרים בעקבות מחלה של דרכי הנשימה.
  • ילדים או מתבגרים (בני 17-2 שנים) שמטופלים באספירין.
  • מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות בריאות, לב, כליות, סוכרת, מחלה נוירולוגית או דיכוי חיסוני.

האם החיסון בתרסיס מותר בהיריון ובהנקה?

החיסון נגד שפעת פלומיסט הניתן בתרסיס אסור בהיריון, אך מותר בהנקה. מותר גם לחסן ילדים של אישה הרה בחיסון פלומיסט.

האם מותר להיות בסביבתו של אדם מדוכא חיסונית לאחר שקיבלתי חיסון בתרסיס?

יש להתרחק מאדם עם דיכוי חיסוני לאחר קבלת חיסון בתרסיס לשפעת למשך שבוע ימים.

האם מותר לקבל חיסון שפעת יחד עם חיסונים נוספים?

כן. עם זאת, יש לשמור על מרווח של ארבעה שבועות בין חיסון שפעת אחד לשני – לתינוקות וילדים שלא חוסנו בעבר נגד שפעת.

האם ילד שלא חוסן בעבר יכול לקבל חיסון אחד בתרסיס לאף ואת השני בזריקה?

כן, ולהפך – ניתן לתת תחילה את החיסון בזריקה ואחרי חודש את החיסון בתרסיס לאף.

האם נשים בהיריון יכולות להתחסן נגד שפעת?

כן, ואף מומלץ: שפעת בהיריון עלולה לגרום למחלה קשה מאוד בהיריון, ואף להפלה ותמותה. החיסון נגד שפעת מגן לא רק על האישה אלא גם על העובר בצאתו לאוויר העולם. בהיריון ניתן החיסון לשפעת בזריקה.
5 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
החיסון נגד שפעת מגן לא רק על האישה אלא גם על העובר
(צילום: shutterstock)

איך ניתן לדעת אם חליתי בשפעת?

בניגוד להצטננות, שהיא מחלה קלה וחולפת תוך כמה ימים וכוללת נזלת, עיטוש, וכאבי גרון - הרי ששפעת היא מחלה קשה. חולי שפעת סובלים מחום גבוה, כאב ראש עז, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים, כמו נזלת, כאב גרון, או תחושה של לחץ בחזה, שכיחים פחות בשפעת.
השפעת תוקפת בעיקר בחורף, אך לא בגלל הקור, שאינו משפיע כלל על מהלך המחלה, אלא משום שאנשים מצטופפים בחדרים שאינם מאווררים.

איך אפשר להפחית את סיכויי ההדבקה בשפעת?

כדי למזער את סיכויי ההדבקה כדאי להקפיד להתעטש אל המרפק ולא אל כף היד. בנוסף, מומלץ לחטא את הידיים, הצעצועים והידיות, גם לאחר היציאה מהשירותים וגם לאחר התעטשות.

האם יש צורך במתן אנטיביוטיקה במקרה של שפעת?

אנטיביוטיקה פועלת אך ורק על חיידקים, בעוד שפעת נגרמת על ידי נגיפים. עם זאת, קיימות שלוש תרופות לשפעת שאותן ניתן לקבל בתחילת המחלה, כשהשכיחה שבהן ניתנת בכדורים ונקראת "טמיפלו".
תרופה זו, המעכבת את שכפול הנגיף, ניתנת כאמור בתחילת המחלה, במקרה שהרופא התרשם כי אכן קיים חשד סביר לשפעת במטופל השייך לקבוצות הסיכון: ילדים מתחת לגיל שש, קשישים ונשים בהריון.

איך אפשר להבדיל בין קורונה לשפעת?

קשה מאוד בלי בדיקה. שתי המחלות עלולות לגרום לתסמינים חופפים. בנוסף, ניתן תיאורטית ללקות בשתי המחלות במקביל. כעיקרון, שפעת נוטה לגרום תחילה לחום גבוה מאוד בעוד קורונה אינה גורמת בהכרח לחום גבוה ממושך.
שפעת לרוב מאופיינת גם בחולשה קיצונית מאוד, כאבי שרירים ושיעול ליחתי, בעוד קורונה נוטה לגרום בתחילת המחלה לאיבוד חוש טעם וריח (אך לא תמיד), חום מתון סביב 38-38.3 ושיעול יבש. במקרים רבים, קורונה גורמת למחלה ללא כל סימפטום (בעיקר בילדים).

איך אפשר לבדוק אם חליתי בשפעת?

ניתן לבצע בדיקה במרפאה או בבית באמצעות משטח גרון ביתי לשפעת. על פי הנחיות משרד הבריאות, בכל תחלואה המחשידה גם לקורונה, יש לבצע תחילה בדיקה לאיתור נגיף COVID19. מהשבוע, אין עוד צורך בהפניית רופא לבדיקת קורונה, וניתן לבקשה באמצעות המוקדים הטלפוניים של הקופות השונות.

מתי יש לפנות לרופא?

  • במצב של חום ממושך מעל 3 ימים רצופים.
  • כאשר ישנן הקאות מרובות בכל ניסיון שתייה.
  • בכל מצב של קוצר נשימה המתבטא בחוסר יכולת להשלים משפט, כיחלון בשפתיים, נשימת יתר (בתינוקות: מעל 50 נשימות בדקה, בילדים מעל 40 נשימות בדקה, במבוגרים מעל 20 נשימות בדקה).
  • בכל מצב של הופעת חום עם פריחה נקודתית אדומה על העור שאינה נעלמת בלחיצה או מתיחה של העור.
  • כשמתרחשת ירידה במצב ההכרה, בלבול, חוסר יציבות בהליכה או חוסר תחושה בחלק כלשהו בגוף או בפנים.
צפו: ד"ר איתי גל מתחסן לשפעת ומשיב לשאלות: