מספר המתים מנגיף הקורונה מתחילת התפרצות המגפה בישראל גבוה פי יותר מחמישה ממספר המתים מנגיף השפעת בארבע השנים האחרונות. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהוצגו שלשום בהערכת המצב של גורמי המקצוע במשרד ושל פיקוד העורף.
על פי הנתונים, בין 2016 לינואר 2020 הלכו לעולמם 310 בני אדם מסיבוכים הקשורים לנגיף השפעת. במועד הצגת הנתונים נפטרו 1,683 חולי קורונה בשבעה חודשים בלבד. מאז עלה מספר המתים מהנגיף ל־1,749.
1 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
חשש מפני תחלואה כפולה בחורף
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
בבתי החולים מסבירים את הפער הגדול בעיקר בכך שלשפעת יש חיסון ולנגיף הקורונה טרם נמצא כזה. אך זהו לא ההסבר היחיד. ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל בית החולים הלל יפה בחדרה, אומר: "גם היעדר הניסיון הטיפולי בקורונה גורם לפער בין מספרי המתים משני הנגיפים. כשמדברים על החורף, החשש המרכזי הוא מתחלואה כפולה, של שפעת וקורונה. הסיכוי שיהיו בסך הכל יותר חולים הוא גבוה יותר, ואנחנו מדברים על מערכת שגם כך מאוד עמוסה".
לדברי דודקביץ, "בחורף תהיה פגיעה באיכות הרפואה ובחוויית השירות של המטופלים. אנחנו נערכים לצפיפות גדולה יותר, אך מנגד ייתכן כי בשל החשש מקורונה תהיה היענות גבוהה יותר של הציבור להתחסן לשפעת. גם ייתכן שהשימוש במסכות יוריד את תחלואת השפעת. הקורונה היא מחלה שמתנהגת באופן שונה. אחד המאפיינים הייחודיים שלה הוא הידרדרות דרמטית ומהירה במצבו של החולה. את זה אנחנו פחות רואים בקרב חולי שפעת".
ברקע פרסום הנתונים, בקופות החולים נערכים בשבועות האחרונים למבצעי חיסון לשפעת בהיקף נרחב. משרד הבריאות פירסם בחודש שעבר את קבוצות התעדוף לקבלת החיסון. השנה צפויות להגיע חמישה מיליון מנות חיסון. זהו אמנם מספר שיא, אך במערכת הבריאות נערכים לכך שגם הדרישה תהיה גבוהה במיוחד השנה. יש לציין שלא כל מנות החיסון הגיעו לישראל וכי עד כה החיסונים ניתנו בהיקפים מצומצמים.
בשבוע שעבר עידכן משרד הבריאות את הנחיות התעדוף. המשרד הסיר מרשימת הקבוצות שתינתן להן עדיפות בקבלת החיסון את עובדי מערכת הבריאות שאינם צפויים לבוא במגע עם קבוצות סיכון להידבקות בשפעת. על פי העדכון, לרשימה נוספו גם אלה אשר סובלים מהשמנת יתר, אך במידה פחותה יותר לעומת ההנחיה הקודמת. גיל אוכלוסיית המבוגרים לקבלת עדיפות הורד מ־65 ל־55.
בתוך כך, פורסם כי בכיר בארגון הבריאות העולמי, ראש מערך החירום ד"ר מייקל ראיין, אמר אתמול שייתכן כי עשרה אחוזים מאוכלוסיית העולם כבר נדבקה בקורונה - פי 20 יותר ממספר הנדבקים שאובחנו. "כרגע זו ההערכה הכי טובה שלנו", אמר ראיין, "זה משתנה ממדינה למדינה ומאזורים עירוניים לכפריים, אבל רובו המכריע של העולם נותר בסיכון. אנחנו עומדים בפני תקופה קשה, המחלה ממשיכה להתפשט".