חשד לזיהום בתרופה לגמילה מעישון צ'מפיקס: משרד הבריאות הורה על הפסקת השיווק והסרה מהמדפים של התרופה מתוצרת פייזר, בעקבות חשד להימצאות חומרים מזהמים מסוג ניטרוזאמינים ברמות החורגות מהתחום התקין.
בשלב זה, חברת פייזר לא תשחרר אצוות חדשות לשוק עד לסיום הבדיקה, ולאחר שיימצאו תכשירים מאצוות ייצור ללא ניטרוזאמין ברמות שאינן חורגות מהטווח התקין, השיווק יתחדש. מטופלים המשתמשים בתכשיר מתבקשים להפסיק את השימוש ולהחזיר את התרופה שבידם לבית המרקחת.
2 צפייה בגלריה
צ'מפיקס. ריקול לתרופה
צ'מפיקס. ריקול לתרופה
צ'מפיקס. ריקול לתרופה
ניטרוזאמינים הם חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן, בהתבסס על מחקרים בבעלי חיים. יש לציין כי חומרים אלה נמצאים ברמות נמוכות גם במזונות מסוימים ובמים, ואינם צפויים לגרום לנזק בבני אדם בשימוש בטווח קצר וכאשר הם נצרכים בכמויות קטנות.
לאור החלטה זו ועקב החשיבות הרבה בהמשך ובשימור תהליך הגמילה, משרד הבריאות קורא למטופלים לפנות לרופא המשפחה כדי לקבל חלופות לתרופה הזו לצד סדנה לגמילה מעישון.

תופעות לוואי בקרב משתמשים בתרופות לגמילה מעישון

אין זו הפעם הראשונה בה התרופות לגמילה מעישון ובהן צ'מפיקס זוכות לפרסומים לא מחמיאים: מינהל המזון והתרופות האמריקני קיבל בעבר דיווחים רבים על תופעות לוואי חמורות בקרב המשתמשים בתרופות לגמילה מעישון, ובהן תאונות דרכים, נפילות, הפרעות קצב לב, פרכוסים, הפרעות פסיכולוגיות כגון עוינות ומחשבות אובדניות.
כבר בשנת 2009 דרש ה-FDA להוסיף אזהרה חמורה על גבי התרופות צ'מפיקס וזייבן, בדבר הסיכון להפרעות נפשיות רשות ובהן שינויי התנהגות, דיכאון, עוינות ומחשבות אובדניות. במקרים רבים החלו הבעיות זמן קצר לאחר תחילת נטילת התרופות, והסתיימו עם הפסקת השימוש בהן. עם זאת חלק מהמטופלים המשיכו לסבול מהתסמינים גם לאחר הפסקת השימוש בתרופות.
לפני שבועיים פורסם ב-ynet מחקר חדש של אוניברסיטאות תל אביב והרווארד שקבע כי לתרופות לגמילה מעישון תרומה מזערית בלבד, אם בכלל, להפחתת שיעור המעשנים באוכלוסייה.
2 צפייה בגלריה
שמונה מכל עשרה צפויים לחזור לעשן תוך פחות משנה, לאחר שימוש בתרופה המיועדת לגמילה מעישון
שמונה מכל עשרה צפויים לחזור לעשן תוך פחות משנה, לאחר שימוש בתרופה המיועדת לגמילה מעישון
שמונה מכל עשרה צפויים לחזור לעשן תוך פחות משנה, לאחר שימוש בתרופה המיועדת לגמילה מעישון
(צילום: shutterstock)
החוקרים ביקשו להעריך את השפעתן של התרופות לגמילה, ולשם כך בנו סדרת תרחישים וחישובים הנסמכים על נתונים מניסויים קליניים וממחקרים תצפיתיים. הממצאים היו מאכזבים. נמצא כי התרופות הובילו להפחתה מזערית בלבד בשיעור המעשנים באוכלוסייה, וכי מרבית המשתמשים בתרופות המיועדות לגמילה מעישון - תחליפי ניקוטין, צ׳מפיקס וזייבן – אינם מצליחים לשמור על הגמילה מעישון למשך זמן רב: שמונה מכל עשרה צפויים לחזור לעשן תוך פחות משנה. גם מי שעדיין לא מעשן אחרי שנה, נמצא בסיכון של 30% לחזור לעשן בתוך מספר שנים.
בארה"ב, שם שיעור המעשנים עומד על 14%, ההפחתה בעישון בכלל האוכלוסייה כתוצאה משימוש בתרופות מוערכת כ-0.3% בלבד. ביוון, עם שיעור מעשנים של כ-34%, ההפחתה המשוערת בזכות הסיוע התרופתי עומדת על פחות מ-3%. לנוכח ממצאים אלו המליצו החוקרים על קידום של מחקר לשדרוג תרופות ושיטות גמילה.