מחקר חדש של אוניברסיטאות תל אביב והרווארד קובע כי דרוש בדחיפות דור חדש של תרופות וטכנולוגיות לגמילה מעישון. עורכי המחקר בדקו את השפעתן של התרופות להפסקת עישון ומצאו כי יש להן תרומה מזערית בלבד להפחתת שיעור המעשנים באוכלוסייה.
קראו עוד:
המחקר נערך בהובלת פרופ' לאה רוזן מהחוג לקידום הבריאות בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם ד"ר ווהן ריס, מנהל המרכז לבקרת הטבק בעולם בבית הספר צ'אן לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד. הוא פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Preventive Medicine.
1 צפייה בגלריה
במהלך המאה הנוכחית צפויים כמיליארד בני אדם בעולם למות כתוצאה מעישון. בישראל מתים מעישון כ-8,000 איש מדי שנה
במהלך המאה הנוכחית צפויים כמיליארד בני אדם בעולם למות כתוצאה מעישון. בישראל מתים מעישון כ-8,000 איש מדי שנה
במהלך המאה הנוכחית צפויים כמיליארד בני אדם בעולם למות כתוצאה מעישון. בישראל מתים מעישון כ-8,000 איש מדי שנה
(צילום: shutterstock)
החוקרים ביקשו להעריך את השפעתן של התרופות לגמילה, ולשם כך בנו סדרת תרחישים וחישובים הנסמכים על נתונים מניסויים קליניים וממחקרים תצפיתיים. הממצאים היו מאכזבים. נמצא כי התרופות הובילו להפחתה מזערית בלבד בשיעור המעשנים באוכלוסייה, וכי מרבית המשתמשים בתרופות המיועדות לגמילה מעישון - תחליפי ניקוטין, צ׳מפיקס וזייבן – אינם מצליחים לשמור על הגמילה מעישון למשך זמן רב: שמונה מכל עשרה צפויים לחזור לעשן תוך פחות משנה. גם מי שעדיין לא מעשן אחרי שנה, נמצא בסיכון של 30% לחזור לעשן בתוך מספר שנים.
בארה"ב, שם שיעור המעשנים עומד על 14%, ההפחתה בעישון בכלל האוכלוסייה כתוצאה משימוש בתרופות מוערכת כ-0.3% בלבד. ביוון, עם שיעור מעשנים של כ-34%, ההפחתה המשוערת בזכות הסיוע התרופתי עומדת על פחות מ-3%
בארה"ב, שם שיעור המעשנים עומד על 14%, ההפחתה בעישון בכלל האוכלוסייה כתוצאה משימוש בתרופות מוערכת כ-0.3% בלבד. ביוון, עם שיעור מעשנים של כ-34%, ההפחתה המשוערת בזכות הסיוע התרופתי עומדת על פחות מ-3%. לנוכח ממצאים אלו המליצו החוקרים על קידום של מחקר לשדרוג תרופות ושיטות גמילה.
לדברי פרופ' רוזן, במהלך המאה הנוכחית צפויים כמיליארד בני אדם בעולם למות כתוצאה מעישון. בארה"ב לבדה מעריכים כי כ-480 אלף איש מתים מעישון מדי שנה, ובישראל מתים כ-8,000. ידוע שחצי מהמעשנים הקבועים מתים ממחלות שנגרמות מעישון, וכי מעשן מאבד בין עשר ל-15 שנות חיים בממוצע.
"על פי הממצאים שלנו, התרופות המומלצות כיום לגמילה מעישון כמעט שאינן מפחיתות את שיעור המעשנים", סיכמה פרופ' רוזן. "יש צורך דחוף בפיתוח דור חדש של תרופות וכן תמיכות התנהגותיות מבוססות טכנולוגיה לצד מדיניות שתנגיש את האמצעים הללו לכלל המעשנים באוכלוסייה. בתוך כך ישנה חשיבות רבה למנוע מדור חדש של צעירים להתמכר לצריכת סיגריות".