שלב הנביטה במחזור חיי הצמחים הוא השלב בו הזרע הופך לנבט, ומעניק יתרונות תזונתיים עצומים. הנבטים חשובים מאוד לבריאותנו משום שהם עשירים בוויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו בכמות הגדולה בעשרות עד מאות אחוזים מזו שיש בזרע.
למרות מה שאולי חשבתם, תהליך ההנבטה הביתי (למטרת אכילה) פשוט מאוד! כל מה שאתם צריכים זה מים וקצת סבלנות. הנבטה למטרת גידול הצמח, לעומת זאת, היא מעט מורכבת יותר.
הנביטה מושפעת מכמה גורמים – מים, אור, טמפרטורה וחמצן. כל אלה חשובים ומשפיעים על איכות הנביטה ועל כמות הנבטים.
קראו עוד:

איך מתרחש תהליך ההנבטה?

הנבט מצוי בחלק הפנימי של הגרעין, לכן מרכיבי התזונה הנמצאים בו אינם פעילים. הנביטה נוצרת כאשר הנבט יוצא מקליפת הגרעין ומאפשר לרכיבי התזונה שבו להיות זמינים. נבטים הם למעשה קטניות, זרעים, אגוזים או דגנים שהוציאו שורש או גבעול. את הנבטים ניתן לאכול או להשתמש בהם כזרעים על מנת לגדל אותם לצמחים.

2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
תהליך ההנבטה הביתי (למטרת אכילה) פשוט מאוד! כל מה שאתם צריכים זה מים וקצת סבלנות
(צילום: Shutterstock)

אילו מזונות אפשר להנביט?

רשימת המזונות גדולה ומגוונת. היא כוללת חומוס, שעועית, אפונה, עדשים, מש, שקדים, גרעיני חמנייה, חילבה, שומשום, שיבולת שועל, זרעי אלפלפא, חרדל, צנונית ועוד.

מה נרוויח מההנבטה?

למזונות מונבטים ערכים תזונתיים עשירים ומגוונים. הנה כמה מהיתרונות של ההנבטה:
1. עלייה בזמינות של מינרלים שונים כמו אבץ, ברזל וסידן.
2. הפחתה בכמות החומצה הפיטית (המוגדרת כ"קושרת מינרלים" ומונעת את הספיגה שלהם במעי) שנמצאת באופן טבעי בזרעים, אגוזים, קטניות ודגנים.
3. עלייה בזמינות החלבון (גם פה, החומצה הפיטית מפריעה) ואיכותו - הרכב החלבון משתנה וישנה עלייה בחומצות אמינו חיוניות כמו ליזין.
4. המזון קל יותר לעיכול, ולכן ההנבטה עוזרת להפחתת תחושת נפיחות, במיוחד כזו המלווה אכילת קטניות.
5. ויטמינים שונים, כמו C ו-E, נוצרים בתהליך ההנבטה, וכמותם של ויטמינים נוספים גדלה, במיוחד ויטמינים מקבוצת B.
6. חיסכון באנרגיה לבישול. ההנבטה מאפשרת לאכול את המזון המונבט טרי.
החיסרון הבולט בתהליך ההנבטה הוא יצירת מצע המאפשר גדילת חיידקים, שעלולים להזיק לבריאותנו. אך חשוב להדגיש כי הסיכוי להרעלה בהנבטה ביתית הוא קטן ואינו נפוץ.
השריה יכולה לבוא, בין היתר, כשלב מקדים להנבטה וכשלב מקדים לבישול. לכל סוג מזון יש זמנים מומלצים שונים להשריה, בישול והנבטה

איך מנביטים?

אתם נדרשים רק לכמה צעדים פשוטים כדי לבצע את תהליך ההנבטה כראוי.
כלי ההשריה: הכלים המומלצים ביותר להשריה הם כלי זכוכית. פחות מומלץ להשרות בכלי פלסטיק.
השריה: השרו בצנצנת או בקערה גדולה את הקטניות. כמות המים המדויקת אינה חשובה, חשוב רק לוודא שהמים מכסים את הקטניות בכמה סנטימטרים. במהלך ההשריה יש לשטוף היטב ולהחליף את המים בין פעם לפעמיים ביום (הכי טוב - עם הקימה בבוקר ולפני השינה בלילה). זמני ההשריה משתנים בהתאם לסוג המזון ולמטרת ההשריה – השריה למטרת הנבטה או השריה למטרת בישול.
2 צפייה בגלריה
הנבטה: זמניה השריה, בישול והנבטה
הנבטה: זמניה השריה, בישול והנבטה
הנבטה: זמניה השריה, בישול והנבטה
(ynet)

שטיפה: כשההשריה מסתיימת, שטפו את הקטניות היטב במים זורמים.
הנבטה ואחסון: תהליך ההנבטה פשוט ביותר אך אורך זמן. לאחר ההשריה מסננים את הזרעים ומשאירים במסננת. במהלך ההנבטה חשוב לוודא שהזרעים רטובים כל הזמן. מניחים את המסננת מעל קערה במקום מוצל וללא שמש ישירה (ניתן גם לכסות את המסננת בבד דק ונושם) ומדי כמה שעות מרטיבים את הזרעים. הנביטה מסתיימת כאשר רואים "זנב" או נבט ירוק באורך של כשני סנטימטרים. על מנת לשמור על נבטים טריים, עטפו אותם בבד ושמרו בקירור שלושה עד ארבעה ימים.
בישול: תהליך הבישול נעשה בעזרת נוזלים ותהליך אידוי. זמני הבישול משתנים בהתאם לסוג הזרעים.

כמה אוכלים?

למי שלא מתורגל באכילת נבטים חיים, מומלץ להתחיל מכף אחת ביום, ולא מומלץ לאכול יותר משלוש כפות של נבטים חיים ביום. הנבטים קשים יחסית לעיכול, ואכילתם ללא בישול מקדים עלולה לגרום להשפעות רצויות פחות על מערכת העיכול.
שני אוסנברג היא תזונאית קלינית