אתמול (שבת) פורסם דו"ח מטעם אגף המודיעין בצה"ל המצביע על כניסתה של ישראל לגל שני של תחלואת קורונה ומזהיר מפני השלכותיו הקשות. בדו"ח, שהוא למעשה סקירה של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, מזהיר הגוף המדיני מפני הדבקה המונית, שבעוד כחודש תתורגם ל-1,000 נדבקים חדשים ומאות נפטרים ביום.
פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, התראיין הבוקר באולפן ynet ואמר כי לקהילה הרפואית בישראל קשה לקבל את נתוני הדו"ח ולהתייחס אליו ברצינות. "הנתונים בדו"ח לא נכונים. לפי הדו"ח, ב-23 במאי היו 180 נפטרים מקורונה בישראל ולפני נתוני משרד הבריאות היו 279. אנחנו לא יודעים מי חיבר את הדו"ח הזה ולכן קשה לסמוך על הדברים הכתובים בו".
פרופ' לוין הסביר בראיון כי בתחום האפדימיולוגיה יש צורך במקצועיות רבה, שלא באה לידי ביטוי בדו"ח. "יש בדו"ח שגיאות עובדתיות גסות. מדובר בדו"ח לא רציני. אני מתייחס אליו כפי שהייתי מתייחס לכל דו"ח אחר שלא ידוע מי עומד מאחוריו".
מרכז המידע והידע הלאומי של משרד הבריאות, הגוף העומד מאחורי הדו"ח, הוא גוף מחקרי לאומי שהוקם עם התפרצות נגיף הקורונה על ידי אגף המודיעין של צה"ל. למעשה, מדובר בגוף המידע הרשמי של מרכז השליטה המשותף של משרד הבריאות שהוקם בתל השומר, וכולל חוקרים, אנשי טכנולוגיה מכל היחידות באגף המודיעין בשילוב גורמי רפואה ואקדמיה.
1 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע לבדיקות קורונה בתל אביב
מתחם היבדק וסע לבדיקות קורונה בתל אביב
נדרשים צעדים בשטח: מתחם היבדק וסע בתל אביב
(צילום: ניצן דרור)
"הדו"ח הזה מלמד אותנו שצריך להכפיף את מרכז הידע הלאומי לגורם מקצועי, כמו המרכז הלאומי לבקרת מחלות", מוסיף פרופ' לוין. "כך אפשר יהיה להיעזר בכוחות המצוינים של אגף המודיעין. האיום מנגיף הקורונה בהחלט אמיתי, קיימת סכנה חמורה של הדבקה נרחבת ויש לנקוט בפעולות, אבל הפעולות הללו צריכות להיות מותאמות לעובדות ולנתונים אמיתיים. כבר ראינו שכל מיני מודלים תיאורטיים של כל מיני מתמטיקאים ופיזיקאים הובילו אותנו לתרחישים אפוקליפטיים חסרי ביסוס".
"נראה שמישהו מנסה להפחיד אותנו", מסכם פרופ' לוין. "הדו"ח הספציפי הזה הוא תמוה ביותר, צריך להתבסס על עובדות ולא על הפחדה. צריך לפעול בצורה הגיונית ומושכלת בעניין הקורונה - לא בשאננות ולא בהיסטריה. יש איום, מי שאומר שמדובר בשפעת טועה ומטעה, אבל צריך לפעול על בסיס האמת האפידמיולוגית".

פרופ' אדלר: "משרד הבריאות חייב לקחת את העניינים לידיים"

מוקדם יותר הבוקר, התראיין בנושא דו"ח צה"ל גם פרופ' יהודה אדלר, דיקן הפקולטה לבריאות, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים רמת גן ויו"ר האיגוד הקרדיולוגי הארופאי למחלות קרום ושריר הלב. בריאיון, אמר פרופ' אדלר כי הנתונים אינם מפתיעים.
"אין ספק שיש עלייה, אבל היא הייתה צפויה. ברגע ששחררנו את הסגר, ברגע שנתנו יותר חופש פעילות וברגע שאנחנו רואים שאין אכיפה, אין פלא שהמגפה ממשיכה להתקיים. עם זאת לא צריך להיכנס לפאניקה", אמר בריאיון. "אף אחד לא חתום על הדו"ח, משרד הבריאות חייב לקחת את העניינים האלה לידיים. למה משרד הבריאות לא יוצא ומסביר את דעתו? למה אף מקור רשמי לא מכנס את התקשורת ואומר מה נכון ומה לא נכון?".
"כל המערכת לא בנתה את עצמה נכון בחודשיים האחרונים. ההתנהלות היא היסטרית, לא מדודה ולא נכונה. אנחנו צריכים להבין שהקורונה תמשיך איתנו לתקופה ארוכה ואנחנו נצטרך להתמודד איתה. לא יכול להיות שאנחנו כעם לא ניישם את הדברים הבסיסיים כמו מסכות, ריחוק והגיינה. אבל יש נקודות בהן צריכים ללכת אחורה, בעיקר בנושא ההתקהלות. יש לעשות הערכה מחדש, אנחנו במצב דינמי. סגר נוסף יהיה אסון, צריך פשוט לשפר את כל המערך".