בשיתוף נובו נורדיסק
אנו נמצאים בעידן של מודעות הולכת וגוברת לבריאות האדם. פעילות גופנית היא כבר לא רק נחלתם של המכורים לדבר, חשיבות אימוץ שגרת תזונה נכונה נמצאת בראש רשימת הערכים, וזה עוד מבלי לדבר על הקורונה, שהניחה את בריאות האדם הכללית בראש סדר היום.
העולם המערבי של ימינו אכן עשה קפיצת מדרגה בכל הנוגע למודעות לשמירה על הבריאות, אך עם זאת, ובד ובד עם העלייה המבורכת בסיגול הרגלים בריאותיים נכונים בקרב האוכלוסייה, בעיות רפואיות שכיחות ומוכרות הופכות לקיצוניות יותר. יש כאלה שמהוות מגפה של ממש – ואין ספק כי מגפת ההשמנה היא הגדולה שבהן.
"השמנה היא אחת הבעיות המשמעותיות שיש היום בעולם המערבי", אומר ד"ר רז הגואל, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה "דוקטור רז". "על פי המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, 62% מהגברים ולמעלה מ-55% מהנשים בישראל סובלים מעודף משקל ומהשמנה, ומוערך כי מעל 650 מיליון איש בעולם סובלים מאיזושהי דרגה שלה".
מחקרים רבים שהתבצעו עם השנים מצאו קשר בין השמנת יתר לאינספור בעיות רפואיות כמו סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, סרטן, סוכרת ועוד מחלות רבות ומרובות. למעשה השמנה, שפעם הייתה נחשבת לגורם סיכון, היום נחשבת למחלה בפני עצמה.
"אם פעם חשבו שהשמנה היא נספח של כל המחלות היום אנחנו כבר יודעים שהיא הכוכבת המרכזית בהא הידיעה", מוסיף הגואל. "התופעה קיימת כבר שנים רבות, אך בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה חדה בכל עניין השכיחות שלה. מדובר ממש במימדים של מגפה, גם בישראל וגם בעולם כולו, מה שמחייב אותנו כרופאים לטפל בה כמו בכל מחלה כרונית אחרת".
2 צפייה בגלריה
דיאטה
דיאטה
להילחם בהשמנה
(צילום: shutterstock)
מדוע זה קורה? "אנחנו אמנם אוכלים פחות אבל האוכל יותר משמין, יש בו יותר קלוריות ריקות עם פחות ערך מוסף. רמות הלחץ שאנחנו חווים עלו מה שמעלה את הסיכון להשמנה. אנחנו גם פחות פעילים, מעדיפים לשבת מול המסך, לחנות כמה שיותר קרוב ולא ללכת ברגל. אם פעם היינו מנסים לשמור על שגרת כושר, היום אנחנו לא עושים את זה, גם בגלל המצב הנוכחי וגם בגלל שלאף אחד אין זמן. אנחנו עסוקים בלהתפרנס ועוד דברים כאלה ואחרים".
אחד הדברים המאפיינים את מחלת ההשמנה הוא הקושי במציאות טיפול אפקטיבי אשר יחזיק לאורך זמן. לפי הגואל, ובהתאם לתפיסה החדשה שהשמנה בפני עצמה היא מחלה ולא סימפטום, להשמנה אינספור גורמים שונים, מה שהקשה עד היום את מציאת הפתרון הטיפולי הנכון.
"יש הרבה מאוד גורמים. זה לא גורם אחד ויחיד שאפשר לנתב אותו כמו יתר לחץ דם או סוכרת. בני אדם שונים אחד מהשני וכך גם הדבר בנוגע להשמנה: יש נשים שסובלות משחלות פוליצסטיות, יש אנשים שסובלים מעודף משקל על רקע תרופתי, אנשים שיש להם בעיה של אכילה רגשית ועוד.
"בנוסף, פעם חשבנו שזו בעיה התנהגותית שהטיפול בה מתמצה בדבר אחד ויחיד שהוא לסגור את הפה ולשלוט בכל העניין. היום אנחנו כבר יודעים שהשמנה בכלל נובעת מהפרעה במנגנוני השובע והרעב".
2 צפייה בגלריה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
אל מול הקושי בהתאמת טיפול, ואל מול ריבוי הגורמים, המציבים אתגר לקהילת הרופאים, בשנים האחרונות קמה גישה רפואית חדשה, אשר מטרתה היא לענות על הצורך במתן טיפול מקיף וכוללני יותר לאלו הסובלים מעודף משקל והשמנה.
"הגענו להבנה שצריך תכנית מקיפה יותר. יש היום אינספור שיטות שמבטיחות ניסים ונפלאות אך אין פתרון קסם. למעשה, רוב האנשים שנשברים הם אלו שעושים דיאטה בלבד", קובע הגואל. "בעיית ההשמנה היא בעיה מולטידיסיפלנרית ולכן יש חשיבות לצוות רב תחומי שיטפל בה וידע לנטר, לעקוב ולהכווין למקומות שצריך. לא רק תזונה או טיפול תרופתי, אלא שילוב של כולם יחד".
טיפול מולטידיסיפלינרי בהשמנה הוא למעשה תכנית מקיפה שמלווה את המטופל ע"י צוות מומחים מקצועי. הצוות מורכב מרופא מומחה בהשמנת יתר האמון על התאמת טיפול תרופתי לתמונה האישית של המטופל, המפקח באופן אישי אחר קצב הירידה במשקל ומכיר את מנעד התרופות ותופעות הלוואי, זאת על מנת לקבוע את התרופה הטובה ביותר על מנת לייצר ירידה מקסימלית במשקל ללא תופעות לוואי.
הטיפול כולל גם ליווי של צוות דיאטנים קליניים המספק ייעוץ תזונתי משלים לטיפול התרופתי. "התרופות אמנם עוזרות לירידה במשקל אך הצוות הדיאטני צריך לתת את האינפוט שלו כדי להתאים את התזונה באופן אינדיבידואלי לכל מטופל", מסביר הגואל. "המטרה היא לא לייצר משהו מלאכותי אלא כזה שתואם את אורח החיים שלנו".
בנוסף לרופא המטפל וצוות הדיאטנים מסופקת במסגרת הטיפול גם הדרכה של אחות מקצועית. "האחות מסבירה על כל תהליך הטיפול - מדריכה על אופן השימוש בתרופות ומספקת ייעוץ ותמיכה בתהליך ההסגתלות", מספר הגואל, "במקביל לזה יש גם איש טכני שיודע לתת מענה והדרכה לעניין השימוש בטכנולוגיה, בין אם אלה צמידים המודדים BMR – הרכב החומרים בגוף, או האפליקציה שמלווה אותנו במהלך התהליך. אנחנו אף נעזרים במגוון שירותים דיגיטליים המאפשרים ניטור ליווי ותמיכה מרחוק".
מה עם פעילות גופנית? "כמובן שפעילות גופנית היא גם חלק, אך בסופו של דבר היא לא תורמת באופן ישיר לירידה במשקל. ירידה במשקל מתרחשת אך ורק בזמן גירעון קלורי. ברגע שמטופל מתחיל לרדת במשקל הוא כבר פונה אלינו בבקשה להתחיל פעילות גופנית עד למקסום התוצאות. אם פעם היינו אומרים למטופלים ללכת לבצע פעילות גופנית, היום הם כבר פונים אלינו באופן יזום. אלה דברים שפעם היינו חולמים עליהם".
לפי שעה תוצאות הטיפול המוליטידיסיפלינרי כבר מוכחות בשטח. "בכל מחקר שאנחנו רואים היום הטיפול מייצר פי 3 ירידה במשקל מכל דבר אחר", מדגיש הגואל. "האפשרות שלנו לטפל בתופעת לוואי באופן מיידי מאפשר לנו ולמטופלים עצמם לעבור את המכשולים שפעם היינו נתקלים בהם".
אחוזי ההצלחה שרושם הטיפול מהווים לראשונה אופציה אלטרנטיבית ומתונה יותר לניתוחים בריאטריים, שבעשור האחרון הפכו את מלאכת הירידה במשקל למוצא האחרון של כל דיאטה או ניסיון לרדת במשקל שכשל. אמנם ניתוחים אלו רשמו הצלחה לא מבוטלת, אך לה הצטרף מחיר ההסכמה לעבור הליך פולשני ודי אגרסיבי.
"פעם חשבנו שאנחנו הולכים מהעולם של דיאטה ישר לחדר הניתוח, היום אנחנו יודעים שלמחלת ההשמנה יש מגוון תרופות שניתן להיעזר בהן לפני ששוקלים התערבות ניתוחית", מרחיב הגואל. "מנעד התרופות נובע מחומרת המחלה ואפשרויות הטיפול בה ובהתאם למחלות הרקע של המטופל. חלק מהתרופות עובדות על דיכוי התאבון, חלקן מייצרות שובע, חלקן עובדות על מערכת העיכול ומעכבות ספיחה של שומנים. יש מגוון רחב של תרופות שיכולות לעבוד בהתאם למחלות והסיטואציות השונות על מנת למקסם את הירידה שלהם במשקל. מתאימים את התרופה לאדם ולא את האדם לתרופה.
"בתור מישהו שירד בעצמו 45 ק"ג, אני מכיר את מנעד הבעיות הזה באופן אישי. אני רואה, חווה ומכיר את הדברים האלה. לתפיסתי קיימות מגוון אפשרויות שיכולות לעזור לפני שקופצים לחדר הניתוח. יש מגוון רחב של תרופות שיכולות להוות לנו כמטפלים את האפשרות לחוות הצלחות".
  • נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים, כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק

בשיתוף נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 08:17, 29.12.20