"אני לא צועק שאנחנו קורסים - אבל העומס פוגע במי שלא חולה בקורונה": כך אומר הבוקר (ב') מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין. זאת בעקבות מכתב ששיגרו מנהלי בתי החולים למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ובו דרישה להחמרה מיידית וניכרת בכל הצעדים האפשריים על רקע הזינוק במספר חולי הקורונה המאושפזים.
במכתב כתבו מנהלי בתי החולים כי הם "מרימים כרגע את הדגל האדום", וציינו כי "נדרשים צעדים מיידיים לעצירת היקף הנדבקים על מנת המשך נתינת מענה נכון הן למאושפזים חולי הקורונה והן לחולים ה'רגילים'".
"נתוני התחלואה אצלנו קשים", מסביר פרופ' רוטשטיין באולפן ynet. "ספרנו הבוקר 136 חולים המאושפזים בהדסה, 2 מהם באקמו. יש לנו חולים מונשמים במחלקת הקורונה, אבל הבעיה הגדולה היא הצוות. הפסיקו לנו את החיסונים והחל מהבוקר אני לא יכול להמשיך לחסן את הצוות שנמצא במגע עם החולים.
"רמת החיסון אצלנו הגיעה ל-72 אחוז מהרופאים ו-65 אחוז מהאחיות, אבל יש לנו הרבה שלא חוסנו ולמעלה מ-200 עובדים מושבתים. אני לא צועק קרסנו, אנחנו נטפל בכל חולה שיגיע, אבל על הדרך נפגעים חולים שאין להם קורונה וזקוקים לטיפולים אחרים של בית החולים שלא נוכל לתת להם.
2 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים
"רק 72% מהרופאים התחסנו. זה בדמנו": המרכז הרפואי הדסה
(צילום: EPA)
"הדבר שהכי מטריד אותי הוא עניין החיסונים של הצוות הרפואי. שיקולים של משרד הבריאות הפסיקו לנו את החיסונים וכרגע בתוכנית שלנו להוציא אוטובוסים עם אנשי צוות כדי לחפש חיסונים בקופות החולים. אם לא נחסן את הצוותים שלנו ונשמור עליהם, אנחנו נגיע למצבים חמורים יותר. אנשי הצוות צריכים להיות מעל לכל סכנה כדי שנוכל לתפקד אותם ולהשתמש בהם במצבי חירום. זה בדמנו".
"גם ברמב"ם המצב מאוד עמוס", מוסיף גם ד"ר מיכאל הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם. "כרגע מאושפזים 91 חולי קורונה בבית החולים, כאשר 61 מהם נחשבים חולים קשים, 28 מהם מונשמים ו-3 על אקמו. העומס מאוד גדול, גם בכמות החולים וגם בחומרת התחלואה.
"במקביל, קיימת איזו אווירת סוף קורס בציבור וההדבקות עולות. 200 אנשי צוות של בית החולים נמצאים כרגע בבידוד, מה שמעלה פי כמה את הדאגה לפעילות השוטפת של בתי החולים. דבר זה פוגע במי שלא חולה בקורונה - סגרנו שני חדי ניתוח, נסגור עוד שני חדרי ניתוח, מחלקה פנימית ומחלקה לטיפול נמרץ פנימי כדי לאפשר את הטיפול החולי הקורונה".

גם ד"ר הלברטל טוען שמערכת הבריאות אמנם לא קורסת, אך העומס על בתי החולים ישפיע על חולים שאינם חולי קורונה. "המצב רע מאוד, מאתגר מאוד, ואני בטוח שנוסף על חולי הקורונה נקבל עוד חולים אחרים. בבית החולים רמבם חוסנו 76 אחוז מהצוות ויש למעלה מאלף עובדים של בית החולים שעדיין לא חוסנו".

"מה שיציל את מדינת ישראל זה חיסונים - מהר ולכולם"

"כרגע עקב אכילס של מערכת הבריאות שלנו הוא החיסונים", אומר פרופ' רוטשטיין. "לממשלה יש פה תפקיד חשוב מאוד, לתת מידע אמיתי ושקוף. מנהלי בתי החולים רוצים לדעת - יש חיסונים או אין חיסונים? הפסקת החיסונים לבתי החולים הוא צעד מאוד דרמטי וקשה כי הוא פוגע ביכולתנו לטפל בחולים. את הנושא הזה צריך להעלות לראש סדר היום, הרבה יותר מהר מאשר טיפול בסגרים או השבתה של מערכת החינוך.
"לא יכול להיות שאנחנו נמצאים בפרופגנדה עצומה שקוראת להתחסן - ובסופו של דבר אין חיסונים. אנחנו רוצים לדעת את התשובה, אנחנו רוצים לשמוע את האמת - יש או אין, מה צפוי לנו, לבתי החולים? האם אני משבית את שליש מהצוות שלי בגלל שהם לא חוסנו? יש לזה משמעות דרמטית על חיי אדם".
2 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
"מסתבר שספוטניק 5 הוא חיסון מעולה": פרופ' זאב רוטשטיין
(צילום: AFP)
בנוסף, מציע פרופ' רוטשטיין למדינת ישראל לא להסתפק בחיסונים של פייזר, אלא לזרז קנייה של חיסונים אחרים ופיתוח של החיסון הישראלי. "בזמנו הצעתי את החיסון הרוסי שעמד לרשותנו, ובינתיים חלק גדול מהעולם התחסן ב-'ספוטניק 5', ומסתבר שהחיסון הוא מעולה. למה אנחנו לא? כרגע אין משא ומתן, החיסון הרוסי ניתן לישראל במחיר של 10 דולר לחיסון, זה פחות או יותר שליש ממה שקנינו חיסונים אחרים, כך שזה לא הבעיה הכספית, הבעיה היא יכולת ההחלטה של המדינה והיכולת ללכת קדימה".
"במקביל גם אפשר להריץ את החיסון הישראלי שהוכיח את שאין לו תופעות לוואי ואני מקווה שיוכיח את עצמו גם כיעיל. אני חושב שהפתרון שלנו כרגע להציל את מדינת ישראל זה חיסונים. הרבה חיסונים, ומהר ולכולם".