"בין 20% ל-60% מהאוכלוסייה באזור העיר מנאוס שבברזיל חלו שוב בקורונה, לאחר שכבר הבריאו", אומר הבוקר (ג') לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "אזור דרום אמריקה מדאיג אותנו", הוסיף. "רואים שם שערוריות סביב החיסונים. בפרו, לדוגמה, מספר בכירים הצליח לקבל חיסונים עוד במהלך הניסוי הקליני. בצ'ילה מחוסנת 30% מהאוכלוסייה, היא אחת המדינות שמחסנת הכי הרבה בעולם, ובכל זאת הוטל בה סגר עכשיו".
קראו עוד:
ההסבר, לדבריו, הוא הזן הברזילאי - "וזה מאוד מטריד אותנו", אומר פרופ' כהן. "בדרום אמריקה מחסנים עם חיסונים סיניים, לא עם פייזר ולא עם מודרנה, ובכל זאת, זה מדאיג".
לשאלה, האם הזן הברזילאי עלול לזלוג גם לישראל, השיב: "בוודאי. ברגע שפתחו את שדה התעופה, זה יכול לקרות. אמנם, עושים בדיקות, אבל מה קורה אם הבן אדם נדבק בדיוק במטוס, או יום לפני הטיסה, ואתה לא מגלה אותו?"
1 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2020 בית עלמין ב מנאוס ברזיל בצל ה קורונה 15 יוני
תמונות השנה של רויטרס 2020 בית עלמין ב מנאוס ברזיל בצל ה קורונה 15 יוני
קברים של קורבנות קורונה בבית עלמין במנאוס, ברזיל. "מחסנים שם עם חיסונים סיניים, לא עם פייזר"
(צילום: רויטרס)
פרופ' כהן הדגיש שאנחנו "צריכים להיות מאוד זהירים", ועם זאת, "עדיין מותר קצת לשמוח", שכן "המספרים הם בלתי נתפסים", לדבריו. "זה בגדר נס", אמר. "לא חשבנו שהחיסון יהיה עד כדי כך יעיל, שעד כדי כך נראה ירידה בתחלואה, למרות הפתיחות וכל מה שעושים מסביב. זה מעבר לציפיות, זה כמעט יותר מדי יפה מכדי להיות אמיתי".
לדעתו, ישראל מהווה בועה בכל מה שקשור להתמודדות עם מגפת הקורונה. "יוצא לי להתראיין באירופה לא מעט", אמר, "ואני יודע שמסתכלים עלינו שם בקנאה. יש שם סגרים עכשיו. אירופה נמצאת במצב שבו אנחנו היינו בינואר, אבל בהבדל אחד: הם לא מחסנים בקצב שבו אנחנו חיסנו".
"יוצא לי להתראיין באירופה לא מעט, ואני יודע שמסתכלים עלינו שם בקנאה. יש שם סגרים עכשיו. אירופה נמצאת במצב שבו אנחנו היינו בינואר, אבל בהבדל אחד: הם לא מחסנים בקצב שבו אנחנו חיסנו. עכשיו מחליטים שם על צעדים יותר דרסטיים"
לדבריו, אירופה העלתה הילוך לאחרונה בנוגע לחיסונים. "בצרפת 10% מהאוכלוסייה קיבלו מנה אחת. בגרמניה אולי קצת יותר. באנגליה מדברים כבר על 40-30% ומתחילים להרגיש שם את הירידה בעומס, בעוד בצרפת חדרי המיון קורסים".
לשאלה, אם אירופה תחלה שוב בקורונה בקיץ הקרוב, השיב פרופ' כהן: "כבר עכשיו היא חולה. מחליטים שם על צעדים קצת יותר דרסטיים עכשיו, ואני מקווה שזה ירגיע את המצב".