שיא של כמעט 2,000 נדבקים חדשים נרשם אתמול בישראל, לצד מחלוקות הנוגעות לחגים ולפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר: ומה יהיו ההשלכות? פרופ' עידית מטות, חברה במטה התוכנית "מגן ישראל", התראיינה הבוקר (ד') באולפן ynet והצטרפה לדעתם של מומחים רבים, ואמרה כי סגר צריך להיות הפתרון האחרון ויש להימנע ממנו ככל הניתן.
"סגר לא פותר שום בעיה. אנחנו ניכנס לסגר ונצא ממנו ושוב יהיה עומס בתחלואה. כל עוד אנחנו, הצוותים הרפואיים יכולים לטפל באנשים שאינם חולי קורונה. במקביל לחולים בקורונה אנחנו צריכים לעשות את התפקיד שלנו", סיפרה באולפן, והסבירה כי ההשלכות השליליות של סגר על האוכלוסייה הן קשות. "מאמר אמריקני הראה כי סגר גרר עלייה באחוז ההתאבדויות, עלייה בהתמכרות לתרופות, דיכאון, חרדה וכמובן אבטלה. סגר אינו פתרון. צריך להיות טיפול ממוקד במקומות התפרצות".
פרופ' מטות, כאמור, מצטרפת לשורה של מומחים שטוענים שטיפול נקודתי - כמו זה שמציע פרופ' רוני גמזו בשיטת הרמזור - הוא הטיפול הנכון והראוי. עם זאת, נראה שהנהגת ישראל מתקשה בביצוע השיטה. אתמול (ג') סיפק גמזו תמונת מצב מדאיגה על התפשטות נגיף הקורונה בישראל, בה הוא הביע את התנגדותו הנחרצת בנוגע לטיסות לאומן. "אני מכבד את המאמינים ואת הרואים בנסיעה הזו צו אמונה, וגם את חסידי ברסלב". והוסיף: "המצב של ישראל מבחינת תחלואה הוא מהקשים בעולם".
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו: "המצב של ישראל הוא מהקשים בעולם"
(צילום: לע"מ )
"יחד עם קבוצה של רופאים בכירים מאוד, שלחנו מכתב עם קריאת אזהרה על הנסיעה לאומן בראש השנה", מסבירה פרופ' מטות. "משבר הקורונה הוא אירוע בריאותי ואי-אפשר להפוך אותו לפוליטי. כל אחד מקריב את היקר לו, אנשים עושים חתונות עם מעט אנשים, הולכים להלוויות של יקיריהם עם מעט אנשים - כל אחד צריך לוותר במקום שלו. אסור שהנסיעה לאומן תתקיים".
לדבריה של פרופ' מטות סביר להניח שלפחות 4% מ-15 אלף הנוסעים העתידיים לאומן יהיו חולים קשים: "מדובר בעלייה מיותרת. בכל אירוע המוני אנשים נדבקים. מדובר במבחן לממשלה, שמנהלת את האירוע הזה כאירוע פוליטי. אם בתוך המדינה אוסרים על אירועים שכאלה, אז איך מאפשרים כאלה אירועים בחו"ל?".
לדבריה, יש תנודתיות במספרי החולים המאומתים ושאינם מאומתים בשבועות האחרונים, ואין ספק שחודשי הקיץ הם הגורם לעלייה. "יש פה ושם מסיבות המוניות, חתונות המוניות, בעיקר בצפון הארץ. אני מקווה שהאירועים האלה יפסקו והשאכיפה תגבר - הם מסכנים את החיים של המשפחות שלהם", היא אומרת.
בנוגע לאחד בספטמבר, תחילת שנת הלימודים, ולחגי תשרי, טוענת פרופ' מטות כי רק התנהלות נכונה תמנע התפרצות נוספת כתוצאה מאירועים אלה. "כל דבר הוא פוטנציאל נפיץ, אבל אי-אפשר לסגור את החיים. צריך להמשיך ללמוד, אבל מורים צריכים להתנהל כראוי עם מסכה ולאפשר לימודים בקבוצות קטנות. בחגים חשוב להדגיש את החשיבות של הימנעות מהתקהלות והגבלת ערבי החג למשפחה הגרעינית בלבד".
2 צפייה בגלריה
ילדים בכיתה עם מסכה
ילדים בכיתה עם מסכה
"בית הספר יחזיר סדר למדינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"דווקא בית-הספר יחזיר איזשהו סדר למדינה", מסכמת פרופ' מטות. "אי-אפשר לומר שכל האוכלוסייה לא מתנהגת נכון, מדובר בקבוצות באוכלוסייה. החברה הערבית שעושה חתונות המוניות, מסיבות ביערות שכוללות צעירים שחושבים שהכל מותר, חופשים מסביב לכינרת - התשובה לכל אלה היא אכיפה".
בתוך כך, על פי נתוני משרד הבריאות, אתמול אובחנו 1,941 חיוביים לנגיף - שיא של כמעט חודש. מדובר בפעם הראשונה באוגוסט שמספר הנדבקים מתקרב מאוד ל-2,000. כל זאת, בזמן שיעד המל"ל לפתיחת הלימודים באחד בספטמבר, שהוצב בתחילת החודש, היה עד 400 נדבקים ביום.
מספר חולי הקורונה שמצבם קשה עלה בהדרגתיות בתקופה האחרונה, ולאחר שהגיע לשיא של 433 חולים קשה שלשום מספרם כעת הוא 426. מתוכם 122 מונשמים, שיא של הגל השני. מסיבוכי המגפה נפטרו עד כה 859 איש, מתוכם כמעט 400 רק בחודש האחרון (לעומת כ-450 בחמשת החודשים הראשונים של הקורונה בישראל).