פתיחת שנת הלימודים בספטמבר עשויה להגביר את התחלואה - אך החשש מהתפרצות נוספת הוא בעיקר בגלל התקהלויות בבתי הכנסת ובבתים בחגי תשרי המתקרבים. כך אומר הבוקר (ב') פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע בריאיון לאולפן ynet. בתוך כך, סיכמו שר החינוך יואב גלנט, מנכ"ל המשרד עמית אדרי ושר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, כי שנת הלימודים - מגן ועד כיתה יב' - תיפתח כסדרה באחד בספטמבר, בהתאם לתוכנית "לומדים בביטחון".
עוד סוכם כי בערים ״אדומות״, תיבחן בהתאם להערכת המצב האפשרות לדחות את פתיחת שנת הלימודים לתלמידי כיתות י׳-יב׳ עד לאחר החגים. החלטה בנושא זה תילקח בסמוך לתחילת שנה״ל בסוף חודש אוגוסט. בנוסף סוכם כי נציגים של משרד הבריאות יצטרפו לחמ״ל ״לומדים בביטחון״ במשרד החינוך ונציגי משרד החינוך יצטרפו לחדרי המצב של משרד הבריאות. יבוצע סנכרון נהלי דיווח בין המשרדים כדי ליצור תמונת מצב עדכנית, מדויקת ונרחבת בנוגע לתחלואה במערכת החינוך.
"קשה מאוד לנבא מה צפוי בספטמבר מבחינת מספרים, אבל פתיחת שנת הלימודים היא אכן אירוע מאתגר שיכול להגביר את התחלואה בקורונה", אומר פרופ' סגל. "1,700 חולים ביום היא נקודת פתיחה בעייתית, אבל אני חושב שצריך לפתוח בזהירות את שנת הלימודים במתווה של קפסולות, ולהמתין כשבועיים אחרי הפתיחה כדי לראות מה המשמעות של הצעד הזה, האם אנחנו עוד במגמה של יציבות בתחלואה או שהצעד הזה באמת הוביל להתפשטות ואז נצטרך לקחת צעד אחורה".
משרד החינוך פרסם במסגרת המתווה להפעלת שנת הלימודים כי חוק חינוך חובה יחול על שנה"ל הקרובה. בתוך כך, על התלמידים להשתתף באופן פיזי ומרחוק בשיעורים. בית הספר יערוך מעקב אחר נוכחות התלמידים. תלמידים שחלו או נכנסו לבידוד יצטרכו לעדכן את בית הספר בהתאם. אם לתלמיד לא התאפשר להגיע אל בית הספר, יישלח החומר הלימודי לביתו.
2 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע בגני יהושוע
מתחם היבדק וסע בגני יהושוע
"חוששים שצעירים לא רוצים להיבדק כדי לא לספוג בידוד"
(צילום: ניצן דרור)
לדבריו של פרופ' סגל, לצד מגמת היציבות שנרשמה בשבועות האחרונים במספרי המאומתים והחולים הקשים, קיימת מגמה מדאיגה שבה דווקא בקרב צעירים מתחת לגיל 40 נרשמת ירידה בתחלואה. "היציבות במספר המאומתים החדשים היא בעיקר בגיל מבוגר, בעוד שבקרב צעירים נרשמת ירידה. זה לכאורה משמח, אבל אנחנו חוששים שזה נובע ממצב שבו הצעירים לא רוצים להיבדק כדי לא לספוג את ההשלכות של בידוד ביתי כתוצאה מכך".
כך למעשה, מסביר פרופ' סגל שייתכן שבישראל תחלואה סמויה רחבה יותר ממה שהמספרים מראים. "יכול להיות שזה מעיד על חוסר רצון של צעירים לבוא ולהיבדק ושאנחנו מפספסים את הנדבקים הצעירים ובפועל יש תחלואה גדולה יותר ממה שאנחנו רואים, אבל כרגע צריך להמתין ולראות".
שיעור ההדבקה, כאמור, נשאר יציב בשבועות האחרונים ועומד על כ-1,500 מאומתים חדשים ביום. היום מאושפזים במצב קשה 398 בני אדם ומונשמים 110. "לפי ניתוח הנתונים שלנו, כרגע אנחנו במקדם הדבקה יציב של 1. כל עוד היציבות הזו תימשך, זה אומר שיש עומס על מערכת הבריאות. אנחנו עוד רחוקים מסכנת קריסה, אבל אנחנו רוצים להוריד את התחלואה. אם מקדם ההדבקה יעלה, זה אומר שחזרנו למגמה של התפשטות. אם למשל פתיחת שנת הלימודים תעלה את ההדבקה, מדובר בקו אדום שיאלץ אותנו לקחת כמה צעדים אחורה".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
"1,700 חולים ליום היא נקודת פתיחה בעייתית לספטמבר"
(צילום: AFP)
פרופ' סגל מוסיף כי גם כיום, לצד היציבות, קיימים יישובים בארץ בהם בולטת יותר התחלואה. על כך אמר כי "יש לנהל את התחלואה והטיפול בה בלי להסתכל אם זו חברה ערבית, חרדית או אחרת, אלא פשוט לנהל את המצב לפי המספרים. פה שיטת הרמזור של פרופ' גמזו באה לידי ביטוי ומתייחסת לתחלואה. אם המשבר יתנהל בצורה הזאת, תהיה שקיפות, והערים שבהן תחלואה גבוהה יצטרכו להיות כאלה בהן, למשל, תיפתח שנת הלימודים עם הרבה יותר הגבלות".

החשש מהתפשטות ההדבקה: התקהלויות בחגים

לצד החשש מההשלכות של פתיחת שנת הלימודים על התחלואה, מומחים מפנים את הזרקור דווקא לחגים המתקרבים, בהם צפויות התקהלויות בבתים ובבתי הכנסת. "ככל שאנחנו יודעים, החגים הם אירוע מאתגר אפילו יותר מפתיחת שנת הלימודים", אמר פרופ' סגל. "אנחנו יודעים שרוב מקרי ההדבקות מתרחשים בסוג האינטראקציות שקורות בבית, שהן יותר אינטימיות וקרובות בין בני משפחה. בחגים אנחנו צפויים להתאגדות של המשפחה המורחבת, שכוללות התאגדות בין-דורית שכוללות את הגיל המבוגר שנמצא בקבוצת סיכון לתחלואה קשה בקורונה".
עם זאת, אומר פרופ' סגל, סגר בחגים הוא אירוע שמנסים להימנע ממנו כמה שיותר. "חגים זה אירוע מאוד חשוב בכלל ובישראל בפרט, אבל צריך לוודא שזה לא מעמיד את מערכת הבריאות בפני קריסה. אם נצליח להוריד את התחלואה משמעותית יינתן לנו יותר מרווח נשימה. צריך לחדד את ההנחיות לקראת החגים ולהסביר את החשיבות של ריחוק חברתי, מסכות, תפילות ופעילויות בחוץ ולא בפנים, אבל גם שם כמו בבתי הספר, אם נראה שמקדם ההדבקה מתחיל לעלות נצטרך לקחת צעד אחורה".
פרופ' דוידוביץ': "לפתיחת שנת הלימודים יש משמעות התפתחותית לילדים"
באולפן התראיין גם פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון, שהביע גם הוא דאגה מהחגים המתקרבים. "אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה מאוד רגישה, והשיח המאוד פשטני הזה של מספרי הדבקה מדאיג. בריאות הציבור הוא משהו יותר רחב, ולפתיחת שנת הלימודים יש משמעות מבחינה חינוכית והתפתחותית על הילדים. אנחנו צריכים לעשות מה שניתן כדי לא לסגור בתי ספר, אבל בצורה אחראית.
"על פי נתוני ההדבקה ילדים הם לא הגורם המשמעותי שמדביק. מה שכן גורם להדבקה הן התקהלויות רבות ואי שמירה על מסכות. החגים זה דבר מאתגר הרבה יותר מפתיחת שנת הלימודים ושם ככל הנראה נצטרך לעשות דברים בצורה נכונה, כדי למנוע הדבקה כמו שנראתה בתקופת החגים המוסלמים".
השתתפה בהכנת הכתבה: תמר טרבלסי חדד