המלחמה העולמית בנגיף הקורונה לא עוצרת, ואיתה גם מאמצן של עשרות חברות ברחבי העולם לפתח חיסון למחלה. בשעה שבארגון הבריאות העולמי מפגינים סקפטיות בנוגע למציאת חיסון יעיל בחודשים הקרובים, מדווחות חברות החיסונים על התקדמות משמעותית ביותר בפיתוח.
המועמדת הבולטת ביותר היא חברת 'מודרנה', שצלחה את שני שלבי הניסוי בחיסון שנמצא יעיל בבני אדם ותיכנס בקרוב לשלב השלישי והאחרון. ריי ג'ורדן, מנהל עסקי החוץ של החברה, התראיין הבוקר (ג') באולפן ynet וסיפר על החיסון.
באיזה שלב של העבודה אתם נמצאים והאם התוצאות מנבאות הגעתו של חיסון?
"החיסון שלנו נגד COVID-19 נמצא בשלב השני מתוך שלושה שלבים של ניסויים קליניים. הניסוי הראשון בבני אדם התבצע באמצע חודש מרץ, וכעת אנחנו מחכים לתוצאות המלאות שלו. התחלנו את השלב השני במחקר שלנו, שבוצע על 600 אנשים בסוף חודש מאי ואנחנו מצפים להיכנס לשלב השלישי - והגדול ביותר - שימנה 30 אלף משתתפים במספר אתרים ומתקנים.
"אנחנו עוד מחכים לתוצאות מלאות יותר, אבל ממה שראינו בשלב הראשון, הנתונים מאוד מבטיחים. בנוסף, קיימות תוצאות מבטיחות בבדיקות על בעלי חיים שהתרחשו בשלבים המוקדמים של פיתוח החיסון. אנחנו נוקטים אופטימיות זהירה, נצטרך לחכות ולראות מה קורה לאוך הזמן".
מתי יצאו החיסונים להפצה רחבה?
"בגלל המצב הייחודי של מגפת הקורונה, התחלנו בייצור המוני עוד לפני קבלת התוצאות מהניסויים הקליניים. היינו מוכנים לקחת את הסיכון הכלכלי וייצרנו את החומרים להפצת החיסון, כך שברגע שנקבל אישור על הבטיחות ועל היעילות של החיסון, נוכל מיד להתחיל לייצר מאות מיליוני מנות ממנו. אנחנו מקווים שמנות החיסון יהיו מוכנות זמן קצר מאוד לאחר האישור. אנחנו מייצרים גם בארצות הברית וגם באירופה, כך שיהיה לנו היצע זמין במספר מיקומים בעולם עם השלמת החיסון".
כמה חיסונים ישראל הזמינה עד כה?
"עסקה עם ישראל הוכרזה, אבל אין לי פירוט מדויק בנוגע לכמה חיסונים נרכשו במסגרת העסקה. עם זאת, רוב השווקים ברוב המדינות, כולל ישראל, חתמו עסקאות עם כמה ספקי חיסונים במקביל, בעיקר בגלל שבשלב הזה איש לא יודע אילו חיסונים יעבדו על אילו אוכלוסיות ובאיזו רמה. אנחנו שמחים שמספר ספקים עובדים על החיסונים ואנחנו מצפים להזמנות מרובות ממספר חברות".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
"קיימות תופעות לוואי, אך הן מנוטרות בקפידה"
(צילום: Shutterstock)
האם החיסון יתאים לכולם?
"כרגע אנו בודקים את החיסון על אוכלוסיות של מבוגרים בגילי 18 ומעלה. בשלבים מתקדמים יותר אנחנו עשויים לבצע בדיקות נוספות באוכלוסיות צעירות יותר. בנוסף, אנחנו בודקים בנפרד אוכלוסיות מבוגרות, בגילי 55 עד 70, ומבוגרות יותר - 71 שנים ומעלה. הבדיקות הללו מטרתן לבדוק את יעילות החיסון באוכלוסייה המבוגרת יותר, מכיוון שזו אוכלוסייה בסיכון מאוד גבוה".
האם לחיסון נמצאו תופעות לוואי?
"כן. וזו הסיבה שבגללה הניסויים הראשוניים בבני אדם מתבצעים על קבוצה קטנה של אנשים. תופעות הלוואי מנוטרות בקפידה במהלך הניסויים, ורק אחרי שבודקים את ההשפעות היטב, ניתן להתקדם לשלב שבו מנסים מנות שונות של חיסון על עוד משתתפים. בשלב הראשון היו שלושה מינונים שונים של חיסון, ומצאנו שתופעות הלוואי מתרחשות בעת לקיחת מינון גבוה של חומר. בהמשך גילינו שאין צורך במינון גבוה, וכי מינון נמוך מביא לתוצאות חיוביות. בכל מקרה - תופעות הלוואי ימשיכו להיות במעקב לכל אורך הניסוי".