כמעט שנה חלפה מאז התפרצה בעולם מגפת הקורונה, אך כבר בתחילתה היה ברור שהנגיף עובר בקלות מאדם לאדם, ובמיוחד בעת התקהלויות. הדרך הנכונה להתגונן בפני נגיף הקורונה היא הימנעות מאותן התקהלויות בחדרים סגורים ועטיית מסכה, אך החיים נמשכים ועמם גם פתיחות הדרגתיות של מסחר ופעילות ציבורית, לצד התפרצות של גל הדבקות שלישי בכל העולם. כעת, מנסים מדענים למזער את הנזקים באמצעות מחשבון שמוצא את סיכון ההדבקה בעת חשיפה לחולה קורונה במקרים שונים.
חוקרי המכון הטכנולוגי MIT שבמסצ'וסטס, ערכו משוואות מתמטיות מורכבות ואיגדו אותן לכדי מחשבון המעבד נתונים ומחשב את הסיכון של אדם להידבק בנגיף הקורונה אם שהה באותו חלל עם חולה מאומת. המחשבון זמין לקהל ברשת ומאפשר לכל אחד לחשב את הסיכון שנדבק, לאחר הקלדת נתונים על מבנה החלל, המרחק מהחולה, וזמן השהות לצידו.
לשימוש במחשבון לחצו כאן
כך למשל, המחשבון מאפשר לבחור את גודל החדר, לציין האם קיים בו אוורור ומאיזה סוג, אילו מסכות עטו האנשים אם בכלל, ומה היתה הפעילות במקום – כמו ריקוד, שירה, דיבור או צעקות. המחשבון מאפשר גם לחשב מבעוד מועד את הסיכון האפשרי להדבקה בכינוסים המשפחתיים הצפויים בחגים, כמו חג המולד וחג החנוכה הקרבים.
מעבר לחישוב הסיכוי להידבק בנגיף הקורונה, מגלה הכלי החישובי כי גודל החלל או סוגו חשובים פחות. פרמטרים אחרים קריטיים יותר הם סוגי המסכות שעוטים אנשים ומערכת האוורור המצויה במקום, שעשויה להפחית משמעותית את סיכון ההדבקה.
1 צפייה בגלריה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
אוטובוס קו 1 מבת ים לפתח תקווה
מה הסיכוי להידבק בקורונה באוטובוס לא מאוורר?
(צילום: שמוליק דודפור)

המחשבון של המכון הטכנולוגי MIT מיועד לשימוש בדירות, בתים, בתי ספר, מסעדות ובכל מקום ציבורי אחר. החישובים מגלים מה שכבר ידענו: ככל שקיימים במקום יותר משתתפים, האוורור מופחת, המרחק בין האנשים מצומצם והם או חלקם אינם עוטים מסכות – עולה משמעותית סיכון ההדבקה.
במשפחה בת עשר נפשות, חלקם קשישים, המתכנסת לארוחת חג, כשאיש אינו עוטה מסכה בשל האכילה, החלונות סגורים בשל הקור החורפי שבחוץ, ובמהלך הארוחה מתקיימים כמה דיונים סוערים עם קולות מורמים – הגבול הבטוח לאי-הדבקה הוא 3 דקות. לאחר זמן זה, עולה משמעותית סיכון ההדבקה מחולה אחד שבחדר – לאחרים
כך למשל, בחדר סטנדרטי עם תקרה בגובה 3 מטר, ובו 10 צעירים בריאים שעוטים כולם מסכות פנים, כשהפעילות היא דיבור במשך שעתיים והחלונות סגורים בשל הטמפרטורות הקרות בחוץ - סיכון ההדבקה נמוך.
מנגד, במשפחה בת עשר נפשות, חלקם קשישים, המתכנסת לארוחת חג, כשאיש אינו עוטה מסכה בשל האכילה, החלונות סגורים בשל הקור החורפי שבחוץ, ובמהלך הארוחה מתקיימים כמה דיונים סוערים עם קולות מורמים – הגבול הבטוח לאי-הדבקה הוא 3 דקות. לאחר זמן זה, עולה משמעותית סיכון ההדבקה מחולה אחד שבחדר – לאחרים.
בתרחיש אחר של סלון סטנדרטי בו חמישה צעירים, העוטים מסכות מסוג N95 ורוקדים ושרים, סיכון ההדבקה נמוך עד לשהות של 35 דקות, מעבר לכך – עולה סיכון ההדבקה מאדם חולה השוהה בחדר – לאחרים.
בכיתה אמריקנית טיפוסית ובה 19 תלמידים ומורה, מצאו החוקרים שללא מסכות הזמן הצפוי להדבקה ראשונה לאחר כניסתו של אדם נגוע לכיתה הוא שעתיים ו-3 דקות כאשר הכיתה מאווררת עם חלונות פתוחים, ו-18 דקות כאשר קיים אוורור מכאני המבצע תחלופת אוויר בכיתה.
בתוך כך, פרסם בסוף השבוע ה-CDC, כמעט שנה אחרי תחילת משבר הקורונה, והרבה אחרי העולם, הנחיות לעטיית מסכות בכל יציאה מהבית. עטיית המסכות עדיין אינה בגדר חוק ברוב מדינות ארה"ב, ועד כה סירב הבית הלבן לחייב את התושבים לעטות מסכות בעת שהות במרחב הציבורי. עם זאת ההנחיות עדיין אינן בעלות תוקף חוקי ואינן מחייבות באופן מוחלט את התושבים. מגפת הקורונה פגעה קשות בארה"ב, וביום שישי האחרון גבתה 3,100 קורבנות.