מסכות פנים מגינות בפני קורונה – אבל זה לא מספיק: מחקר חדש שנערך ביפן, מאשר כי המסכות הן אמצעי יעיל לעיכוב התפשטות נגיפי ה-COVID 19, אלא שהן לא מעניקות הגנה מושלמת, ועדיין כשעוטים אותן, קיים סיכון להידבק. מכאן החשיבות של ריחוק חברתי והקפדה על כללי היגיינה.
החוקרים בראשות פרופ' קוואוקה יושיהירו ופרופ' יואקי הירושי מהמכון למדעי הרפואה באוניברסיטת טוקיו, הציבו שתי בובות פנים אל פנים במעבדה. האחת תוכננה להזרים רסיסי טיפות ובהם וירוסים, ולשנייה היה מנגנון המאפשר לשאוף אוויר ולחקות נשימה אנושית.
בניסוי אחד, החוקרים הניחו מסכה על הבובה ה"שואפת". לדבריהם, כמות הנגיפים שספגה הבובה, בעודה עוטה מסכה, הופחתה ב-17% עם מסכת בד, וב-47% עם מסכה כירורגית רגילה. כאשר הניחו מסכה מסוג N95 על הבובה, סיכוי ההדבקה צנח ב-79%. רק נזכיר שמסכות N95 מבטיחות לכאורה לחסום 95% מהחלקיקים באוויר הנשאף. כאשר הונחה מסכה על הבובה המפיצה את הנגיף, הן מסכות הבד והן המסכות הכירורגיות הפחיתו את ההדבקה בנגיפים ביותר מ-70%.
החוקרים אמרו כי עטיית מסכות על שתי הבובות, אינה מונעת לחלוטין את העברת הנגיפים וכי "חשוב שהמשתמשים יעטו מסכות נכון, אולם הן אינן חוסמות נגיפים לחלוטין".
1 צפייה בגלריה
מסכה מסיכה מסכות קורונה
מסכה מסיכה מסכות קורונה
מסכות. מגינות אך לא חוסמות את הנגיף לחלוטין
(צילום: shutterstock)
עדכון הנחיות עטיית המסכה בישראל
משרד הבריאות הישראלי מפרסם בתשדירים, כי על סמך מחקרים, סיכון ההדבקה בעת עטיית מסכה צונח ב-95% כאשר שני המשתמשים עוטים מסכה, בעוד שכאשר אדם אחד עוטה מסכה, סיכוי ההגנה עלול לעמוד על 85% בלבד.
אתמול (ד') פרסמנו לראשונה, כי משרד הבריאות עדכן את ההנחיות לעטיית מסכות במרחב הציבורי ואלו הן:
בעת מתן הרצאה, שיעור או צורך אחר בדיבור או בפנים גלויות: ניתן להסיר את המסכה לזמן הפעילות, בתנאי שהאדם הקרוב ביותר נמצא במרחק של מעל 2 מטרים, או כאשר קיימת מחיצה מפלסטיק קשיח מעל לגובה הראש לפחות בין האנשים או התלמידים.
בפנימייה: לא תחול חובת עטיית מסכה במקלחת, בשירותים, בחדר השינה, כאשר נמצאים בו רק השותפים הקבועים לחדר, ובעת הלימוד בין בני זוג הלומדים בקביעות במסלול פנימיות סגור במסגרת הקפסולה ובמקומות ישיבה קבועים. במעון ובגן – צוות המוסד המלווה פעוטות וילדי גן אינו מחויב בעטיית מסכה ובלבד שהם עוטים משקף מגן פנים.
החוזר המקורי קובע כי ילדי כיתות א'-ג' אינם מחויבים בעטיית מסכה בבית הספר. אלא שהמשרד שינה את הנחיותיו, לאור ממצאים הקובעים כי ילדים נדבקים בשיעור גבוה בקורונה ומעבירים את הנגיף לאחרים, ועל כן מעתה ילדי בתי הספר כולם יהיו מחויבים בעטיית מסכות בשיעורים.
בעת קיום מבחן בכתב: הנבחן לא חייב לעטות מסכה, ובלבד שיישמר מרחק של שני מטרים בין נבחן לנבחן.
בעת חזרות שאינן כוללות שירה: לא תחול חובת עטיית מסכה, בכפוף לכך שיישמר מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ככל האפשר. שחקנים אינם מחויבים לעטות מסכה בעת צילומי הפקות לטלוויזיה וקולנוע, ובלבד שיישמר מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ככל האפשר.
טיפול רפואי ונפשי: פטורים ממסכה גם אלה שעוברים טיפול רפואי ונפשי, ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים לפחות בין המטפל למטופל. גם קטין או מבוגר שזקוקים לטיפול ואינם יכולים לעטות מסכה, פטורים מחובה זו. אלה שעוברים טיפול נפשי, פטורים אף הם מעטיית מסכה לזמן הטיפול, תוך שמירת המרחק הדרוש.
ההנחיות קובעות כי ניתן להסיר את המסכה גם בטיפולים באזור הפנים, כולל טיפולים קוסמטיים, גם ללא שמירת מרחק, כשהמטפל מחויב במיגון המתאים.
מוגבלות שמיעה: בעת מתן שירות לאדם עם מוגבלות שמיעה, נותן השירות יכול להסיר את המסכה לבקשת האדם עם המוגבלות, תוך שמירה על מרחק של שני מטרים. לחלופין מתיר המשרד להשתמש במחיצה מונעת רסס למשך זמן מתן השירות.
בעת שהייה על חוף הים ובכניסה לים: פוטר המשרד מחובת עטיית המסכה תוך שמירת ריחוק של שני מטרים, פרט לאנשים הגרים באותו מקום שרשאים לשהות ביחד. את המסכה יש להחזיר לפנים בעת הליכה לשירותים, למזנון או מקום אחר המצוי בחוף הים.
על אף ההיתרים הללו, קובע המשרד כי בכל מקרה מומלץ לעטות מסכה בכל עת במרחב הציבורי, ובפרט בעת היתקלות עם אדם אחר.