בשבוע שעבר דיווחו מדענים במכון מיגל שבקריית שמונה, כי השיגו פריצת דרך משמעותית לחיסון נגד נגיף הקורונה שמטריד את העולם. הבוקר (א'), התראיין ד"ר חן כץ, מחוקרי החיסון במכון מיגל, שהבהיר שהמכון קרוב מאוד למציאת החיסון המיוחל: "אנחנו מאוד קרובים לסיים את החלק המחקרי, ולהעביר את הממצאים דרך כל הרגולציה הנדרשת".
לדבריו של ד"ר כץ, מדובר בתהליך שהתחיל לפני ארבע שנים, ובו פותחו מספר טכנולוגיות גנריות לחיסונים שיכולות להתאים לווירוסים שונים, ביניהם וירוס קורונה שמקורו בעופות, הדומה במבנהו לווירוס הקורונה המדביק עשרות אלפים ברחבי העולם כיום. "עכשיו אנחנו בשלבים אחרונים של הטמעת המערכת, לרצפים החדשים של הווירוס המוכר לנו", הוא מסביר.
פריצת הדרך המדוברת הוכחה בהצלחה בניסויים פרה-קליניים שנערכו במכון הווטרינרי בבית דגן, ובמכון סבורים כי אחרי התאמת הרצף הגנטי למחלת הקורונה בבני אדם, יהיה ניתן לתהחיל לייצר חיסונים נגד המחלה.
3 צפייה בגלריה
לוגו מכון מיגל
לוגו מכון מיגל
מכון מיגל
(צילום: AFP)

"מקווים לסיים את החלק שלנו בתוך מספר שבועות"

במחקר המדובר, שמתבצע כאמור במשך שנים, עלה כי לווירוס האלים בעופות, זהות גנטית גבוהה לווירוס האנושי שמזוהה כעת בעולם. כמו כן, נמצא במחקר כי מגנון ההדבקה של שני הווירוסים זהה. מהמכון נמסר בשבוע שעבר כי החיסון שיפותח צפוי להיות במתן אוראלי.
"הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת לנו להפעיל תגובה חיסונית של השכבה הרירית של מערכת העיכול והנשימה", מסביר ד"ר כץ. "מהניסיון שלנו במחקר אנחנו יודעים שכדי להגן על הגוף כנגד הווירוס, יש לשמור על השערים והכניסות של הגוף, בעוד שחיסון שניתן בהזרקה הוא לא כל כך יעיל במקרה של הווירוס הזה".
3 צפייה בגלריה
מכון מיגל קריית שמונה
מכון מיגל קריית שמונה
הניסויין מבכון מיגל, שבקריית שמונה
(צילום: AFP)
ד"ר כץ מאשר כי השלמת החלק המחקרי של תהליך הפיתוח עתיד להסתיים בעתיד הקרוב: "אנחנו מאמינים שבתוך שבועות קצרים נוכל להעביר את אותם חלבונים שאנחנו מפתחים לגופים הרלוונטיים שיעשו בהם ניסויים קליניים".
המרדף העולמי אחר חיסון נגד נגיף הקורונה הניב תוצאות גם בארצות הברית: חברת מודרנה (Moderna) האמריקאית הודיעה בשבוע שעבר כי סיימה לפתח את גרסת החיסון שלה לנגיף, ודיווחה כי בחודש אפריל צפויים להתחיל ניסויים קליניים בבני אדם.
ברחבי העולם נדבקו בנגיף הקורונה כבר 86,992 בני אדם, מתוכם 2,979 מתים. מניין מקרי ההידבקות בנגיף בישראל עלה לשבעה ביום שישי.