בשיתוף פורום Reboot
בישראל יש פצצת זמן מתקתקת! עשרות אלפי אנשים חולים בהפטיטיס סי (או בשפה הרפואית: צהבת/דלקת כבד נגיפית מסוג C) - ולא אומרים להם שהם בסיכון, שהם צריכים להיבדק ושאפשר לטפל במחלה הזאת ולהעלים אותה לגמרי.
צפו בשיחת הבריאות של סמיון גרפמן:
המחלה נגרמת כתוצאה מהידבקות בנגיף ההפטיטיס סי (HCV) והיא עלולה להיות קטלנית ללא טיפול. הבעיה הגדולה היא שלרב אין תסמינים מורגשים למחלה. אין שום דרך לדעת שאתה חולה אם אתה לא עושה בדיקה.
אבל המחלה מתפתחת, במשך שנים, והנזקים מצטברים ומחמירים עד שהם מתפרצים בכל הכח.
מי שנושא את הנגיף יכול לפתח דלקת כבד כרונית ומחלות קשות מאוד כמו שחמת הכבד, אי ספיקה וגם סרטן. לא הרבה יודעים, אבל המחלה הזו אחראית למקרים רבים של סרטן הכבד. במצבים חמורים כאלו לעיתים הברירה הנותרת היחידה היא השתלת כבד מצילת חיים. אם זה לא ברור מספיק – אז צריך להבין שללא טיפול המחלה הזו יכולה חלילה לגרום למוות.
אנחנו, עולים ממדינות חבר העמים לשעבר, הן אחת מקבוצות הסיכון העיקריות של המחלה, שכן רבים מאיתנו נחשפנו לפרוצדורות רפואיות פולשניות ולא סטריליות בברה"מ כמו חיסון בגן או בביה"ס באותו המזרק, טיפול שיניים בחולים רבים ללא חיטוי הכלים, עירויי דם שלא נבדקו ועוד... במהלך גלי העלייה הגדולים לפני יותר משני עשורים, רבים מהעולים הגיעו לישראל כשהם כבר חולים במחלה. לא באשמתם ולא בידיעתם. היינו צריכים לומר להם אז שיש סיכוי שהם חולים ושהם צריכים להיבדק – ואנחנו צריכים לומר את זה גם עכשיו!
עשרות אלפי אנשים חולים ולא יודעים בכלל. מערכת הבריאות יודעת מי בסיכון, יכולה לאתר אותו. יכולה לעדכן אותו. זה חיוני שמי שחולה ידע את זה. במיוחד כשמדובר במחלה מדבקת, שמחייבת טיפול ושינוי באורח החיים. למשל, אם אתה חולה אסור לך לשתות וודקה כי זה מחמיר את המחלה. אתם לא חושבים שזה רלוונטי לעדכן את זה לציבור הרוסי?
הבשורה הטובה היא שלמחלה הזו יש טיפולים שמעלימים את הוירוס לגמרי, ומשרד הבריאות אפילו דאג שכל הטיפולים יהיו כלולים בסל הבריאות. הבעיה היא שלמרות כך, לא מפנים את האנשים באוכלוסיית הסיכון הזו לבדיקת דם שיכולה לאבחן בקלות את המחלה ולאפשר לטפל בה בזמן. מדינת ישראל חיבת לעשות יותר כדי שהעולים מברה"מ יהיו מודעים לכך שיכול להיות שהם נשאים של הוירוס וחולים במחלה. בדיקת דם לאיתור הנגיף היא חובה לחולים יוצאי חבר העמים. צריך לוודא שרופאי המשפחה יעדכנו את האנשים בסיכון וישלחו אותם לבדיקה. למה לא אומרים להם: לכו לעשות בדיקת דם פשוטה ותבדקו שאתם לא חולים?! זה בסיסי. בלאט!
בישראל, כ-50 אלף איש צריכים לקבל טיפול לנגיף וכ-70% מהם הינם יוצאי ברה"מ. מדובר בכ-35 אלף איש שאם לא יאותרו ויטופלו מוקדם הם יפתחו את הסיבוכים הנלווים למחלה וזו כבר ממש שערורייה. מומחים בארץ ובעולם מתריעים על הדחיפות לפעול כיום לחיסול הוירוס, על מנת למנוע את "התפוצצות הפצצה המתקתקת", אך בפועל לא נעשה מספיק!
לכן המסר החשוב הוא – חברים שלי, אם ההורים או בני משפחה שלכם עלו לארץ מברה"מ - תשלחו אותם להיבדק! אל תחכו שמערכת הבריאות תעשה את זה בשבילכם. זה עלול להיות מאוחר מידי. דירשו מרופא המשפחה שישלח אותם לבדיקת דם שתבדוק אם הם נושאים את נגיף ההפטיטיס סי. בדיקת דם פשוטה מהירה וקלה יכולה להציל את החיים שלהם! זה ממש עניין של הישרדות...
סמיון גרפמן, יליד אוקראינה, אושיית רשת, שחקן ופעיל חברתי.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot