מדינות המפרץ לא מחכות והיום (ב') מכריזות על תחילת מבצע חיסוני הקורונה: איחוד האמירויות הורה להתחיל לחסן את התושבים בחיסון חברת התרופות הסינית סינופארם, זאת אף ששלב 3 טרם הסתיים והחל רק לפני שישה שבועות.
"החיסון יעמוד לרשות גיבורי ההגנה הראשונים שלנו שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר להידבק בנגיף", אמר בציוץ ראש הרשות הלאומית למשבר חירום וניהול אסונות באיחוד.
3 צפייה בגלריה
המטוס
המטוס
בדרך לחתימה על הסכם השלום. הכרזה על תחילת החיסונים
(צילום: איתמר אייכנר )
ההודעה מגיעה על רקע זינוק במקרים חדשים של COVID-19 באיחוד האמירויות, שדיווחו על 1,007 מקרים ביום שבת, המספר הגבוה ביותר מאז תחילת המגפה. היום נרשמו 777 מקרים חדשים.
החיסון ניתן עד כה ל-31 אלף מתנדבים, ולא נרשמו בקרב הנבדקים תופעות לוואי קשות. גם חולים כרוניים שנטלו חלק בניסוי לא הראו כל סיבוך. מהתוצאות עד כה בשלב 1 ו-2 של החיסונים, נמצא כי 100% מהנחקרים יצרו נוגדנים לאחר 2 מנות חיסון.

הערכות: ייתכן שלפחות אחד החיסונים יאושר עד סוף השנה

נכון להיום, מתבצעים לפחות 173 ניסויים בחיסון לקורונה, חלקם בשלב פרה-קליני בו הם נבדקים במעבדה או על בעלי חיים, 25 מהם בשלב הניסויים הראשון, בו נבדקת בטיחות החיסון על כמה עשרות נבדקים.
בשלב השני נמצאים 15 חיסונים, ובו נבדק החיסון על אלפי נבדקים. בשלב זה נבדקת גם יעילותו, כלומר יצירת הנוגדנים ותאי T כנגד הנגיף. השלב האחרון הוא השלב השלישי, בו נמצאים כרגע 9 חיסונים. בשלב זה נבדק החיסון על עשרות אלפי נבדקים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
בקרמלין, פוטין לא מתכוון להיכנע למערב: לפני כשבוע הודיעה המעצמה הרוסית על ממצאי הניסויים הקליניים בחיסון "ספוטניק 5" שפיתחה, לאחר ששמרה על מעטה של סודיות תקופה ארוכה שבה הטילו מומחים ספק בפרסומים הרוסיים.
על פי הפרסום בכתב העת היוקרתי Lancet, ערכה רוסיה עד כה שני ניסויים בבני אדם, כל אחד מהם נמשך 42 ימים וכלל 38 מבוגרים בריאים. הממצאים הראו כי אף אחד ממקבלי החיסון לא פיתח תופעות לוואי משמעותיות, וכי הודגמה עליית נוגדנים ניכרת.
רוסיה החלה בניסויי השלב השלישי, בו משתתפים 40 אלף איש, תוך שהיא הודיעה על כוונתה להתחיל לייצר מיליוני מנות חיסון עוד לפני האישורים הנדרשים. לאור התוצאות, מיהרה השבוע מקסיקו לרכוש 32 מיליון מנות של "ספוטניק 5" מרוסיה.
במקביל, החיסון השני של רוסיה שפותח במכון לווירולוגיה בסיביר נמצא כעת בשלב הניסויים הקליני השני. על פי הידוע עד כה, בניסוי השתתפו 100 איש שקיבלו שתי מנות של החיסון במהלך אשפוז בן 23 ימים בבית חולים. כל הנבדקים חשו בטוב ושוחררו לביתם.
3 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
החיסון הרוסי. החלו בשלב הניסויים בבני אדם
(צילום: AP)

חברות החיסונים: לא נאשר חיסונים לפני תום הבדיקות

הבחירות בארה"ב מתקרבות, והנשיא דונלד טראמפ כבר אמר בכמה הזדמנויות כי ייתכן שהחיסון האמריקני יהיה מוכן עוד לפני ה-3 בנובמבר. אבל בצל הלחצים מהבית הלבן, התכנסו בשבוע שעבר החברות הנמצאות בשלבים המתקדמים של פיתוח החיסון, בהן מודרנה, פייזר ואסטרהזניקה, והצהירו כי לא ישחררו את החיסונים מוקדם מהנדרש. החברות הכריזו כי הן "דבקות בסטנדרטיים אתיים ומדעיים", וימשיכו בניסויים הקליניים ללא קיצורי דרך.
עם זאת, לעתים הלחצים הפוליטיים עושים את שלהם: יועץ טראמפ לנושאי הקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר לפני שבוע כי חיסון באוקטובר הקרוב לא סביר, אך "לא בלתי אפשרי".
במקביל הורה המרכז האמריקני לבקרת מחלות, ה-CDC, להיערך לתחילת מבצעי חיסוני הקורונה. ה-CDC קבע שבשלב הראשון יחוסנו צוותי הבריאות, ואחרי השלב הראשון יחוסנו אוכלוסיות בסיכון ובהן קשישים וחולים במחלות דיכוי חיסוני.
מינהל המזון והתרופות האמריקני הודיע כי הוא עשוי להעניק אישור מוקדם לחיסונים שיסיימו את השלב השלישי. לרוב, ניתן אישור זה חודשים ארוכים לאחר תום שלב הניסויים הארוך. אולם בשל מכת הקורונה הקשה כל כך ברחבי העולם, שכוללת מיליוני חולים ומאות אלפי מקרי תמותה, וככל הנראה בשל הלחץ בבית הלבן המעוניין בחיסון עוד לפני הבחירות, הודיע המינהל האמריקני המחמיר בדרך כלל, כי הוא עשוי לאשר את שיווק החיסון הראשון כבר בחודשים הקרובים.