המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
בדידות, מוסיקה וקורנה. עם העלייה בגיל היחסים בין סבתא שולה ורועי טל קיבלו תפנית, "סבתי הייתה אחד האנשים הקרובים ביותר אלי, היינו נפגשים המון והיא הייתה חלק משמעותי בחיי, היה לי ממש קשה לקבל את השינוי שהגיע עם הגיל״. הוא מספר היום.
"באותה תקופה עבדתי בעמותה שעסקה בחינוך מוזיקלי בחינוך מיוחד. זאת הייתה תקופה מלאת עשייה ופרויקטים, גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית, זה היה הכיוון שלי, אז״.
רועי הקפיד במשך השנים לבקר את סבתו לעיתים תכופות, אבל עם העלייה בגיל של סבתא שולה הוא שם לב שהפגישות המשותפות הולכות ומצטמצמות, וסבתא שולה כבר לא משתפת בחוויות היום יום ובזכרונות. גם נושאי השיחה בין השניים הלכו והתמעטו. ״בגלל אהבתי הגדולה לסבתא והידיעה כי לאורך כל חייה אהבה להיפגש ולשתף אותי בחייה היה לי קשה לראות את תהליך ההסתגרות שלה", משתף רועי.
רועי שמגיע מעולמות המוזיקה החליט לעשות ניסיון ויום אחד הגיע לפגוש את סבתא שולה עם זוג אוזניות ונגן אמ פי 3, יחד הם שמעו את השיר ״כלניות״ של שושנה דמארי, "פתאום סבתא התחילה לשיר, לחייך, ולהיזכר באירועים שסבבו סביב השיר. הבנתי באותו רגע שהמוזיקה יכולה לחבר ביננו שוב".
לשמחתו בעקבות הגילוי המפגשים הלכו והתארכו ״אם בהתחלה המפגשים נערכו במשך מספר דקות בודדות, אחרי שגיליתי את האפשרויות שהמוזיקה מעניקה לחיבור ביננו היינו יכולים לשבת גם שעה ויותר, זה היה כמו קסם!״, הוא נזכר בחיוך.
עוד במדור 60 פלוס:

1 צפייה בגלריה
רועי עם סבתא שולה
רועי עם סבתא שולה
רועי עם סבתא שולה
(באדיבות רועי טל)

כשתוכניות פוגשות מציאות

רועי מודה בכנות כי מעולם לא חשב שיגיע לעסוק בתחום ההיי-טק, אולם בעקבות המפגשים המרגשים וההבנה אודות האפשרויות השונות של טיפול במוזיקה עבור בני הגיל השלישי נולד אצלו הרעיון ליצור אפליקציה שמאפשרת לייצר זמן משותף בין בני משפחה לקשישים על ידי מוזיקה מותאמת.
״עולם ההיי-טק היה נראה כמו שמועה רחוקה", משתף רועי "זה היה עולם רחוק מאוד ממני, אבל בעקבות סבתא ראיתי את הפוטנציאל האדיר שיש לטכנולוגיה, והיה לי ברור שבעזרת פלטפורמה מותאמת אוכל לשלב עולמות שונים לגמרי וליצור שינוי לטובה גם אצל המבוגרים אבל גם בקרב בני המשפחה״.

פלייליסט, התייעצויות והקלטת זכרונות - לחיבור

הקמת החברה לא הייתה קלה, רועי משתף כי אחד הדברים שגרמו לחברה להראות כמו שהיא נראית היום היא הקמת החברה יחד עם שותפו, אורון אזולאי, תרפיסט במוזיקה.
"הרעיון הראשוני של האפליקציה היה בניית פלייליסט שירים המותאם לכל קשיש על-פי מספר פרמטרים מצומצם ומתחם בו יוכלו אנשים להתייעץ עם בעלי מקצוע בתחום התרפיה במוזיקה", מספר רועי.
"בהמשך הוספנו את האופציה להקלטת הזיכרונות שעולים תוך כדי השיחה מיתוך ההבנה שלנו שזכרונות הם הדברים החשובים ביותר במפגשים מסוג זה ולעיתים זה מה שנשאר אחרי שהאדם הולך לעולמו".

חיבוק מאנשי המקצוע

"למרות ההתחלה הלא פשוטה האפליקציה צברה תאוצה", הוא מוסיף "אחרי מספר חודשים כבר ראינו אלפי הורדות ושיתופי פעולה בין לאומיים עם בתי חולים בכל רחבי העולם".
״למען האמת לא הופתעתי מהעניין הרב שקיבלה האפליקציה בקרב בתי חולים ומוסדות בתחום הטיפול במחלות הזיקנה. לי זה היה ברור שאם תהיה טכנולוגיה שתשלב בין מוזיקה, רגשות ושיפור איכות חיים היא תתקבל בזרועות פתוחות, אולי בעקבות הניסיון שלי עם סבתא".

ואז הגיעה הקורונה

המאבק העולמי בנגיף הקורונה וההנחיות המיוחדות בעבור בני הגיל המבוגר תפסו את רועי בהפתעה "המשבר הכלכלי הכה במיוחד בגופים המטפלים במבוגרים", הוא מספר "לקוחות הפסיקו להשתמש באפליקציה בתי החולים הפנו את משאבהם אל עבר טיפול במגפה. וראינו שבכדי לצלוח את התקופה אנחנו צריכים לזהות את הצורך המרכזי הקיים כרגע ומהר".
"ההנחיה לבידוד חברתי והעובדה שמשתמשי האפליקציה הם קבוצת הסיכון העיקרית והם ככל הנראה יאלצו להישאר בבידוד תקופת זמן לא ידועה הובילה אותנו לשפר את הפלטפורמה ולהוסיף מפגשים מוזיקליים דרך האינטרנט ובכך להפיג את הבדידות הקשה".

לפוגג את הבדידות עם בינה מלאכותית

"האפליקציה החדשה שפיתחנו בעקבות המצב בחצי השנה האחרונה", מסביר רועי "מאפשרת מפגשים מוזיקליים אינטרנטיים על ידי שיחות ווידאו ומאפשרת, לראשונה בעולם באפליקציה מסוג זה, לדעת באופן מידי ומוחשי עד כמה השיר או נושא השיחה מרגשים או משמחים את המבוגר שמעבר למצלמה וזאת על ידי טכנולוגית בינה מלאכותית שמזהה סממנים של התרגשות, שמחה ורוגע על ידי תווי הפנים".
"האפליקציה ניתנת להורדה לנייד או למחשב בחינם על ידי בני הגיל השלישי ונמצאת כבר היום בשימוש של עשרות חברות היי-טק, ארגונים ציבוריים ובתי חולים ברחבי הארץ והעולם. עד היום התקיימו בעזרתה עשרות אלפי שיחות. אני מודה שזה מרגש אותי לראות ארגונים וחברות מהגדולות במשק נרתמות למען הפגת הבדידות של בני הגיל המבוגר". רועי מסכם וממשיך להסתכל קדימה.

צפו באפשרויות השונות שמאפשרת האפליקציה הישראלית - 2gether

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"