זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו: נגיף הקורונה ממשיך להדביק, ומספר החולים המאומתים כבר עבר את האלף ביממה. מה עליכם לעשות מרגע שקיבלתם תשובה חיובית, מתי עליכם לבצע בדיקות חוזרות ואחרי כמה זמן תוכלו לצאת מבידוד?

מי זכאי לבדיקה לקורונה?

הקריטריונים של משרד הבריאות משתנים מעת לעת, אולם כרגע מאושרים לבדיקת הקורונה מי שנחשף לחולה מאומת ושהה במחיצתו מעל 15 דקות במרחק של עד 2 מטרים, או מי שסובל מתסמינים המחשידים למחלת הקורונה הכוללים חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון והפרעות טעם וריח. במקרים ספציפיים מאושרת הבדיקה בהתאם לשיקול רפואי.

איך מזמינים בדיקת קורונה?

הבדיקה לקורונה מבוצעת על ידי קופות החולים, ואותה מזמין רופא המשפחה או רופא הילדים שלכם. במקרה של חשיפה המונית, מפנה הרופא לבדיקות החמ״ל המבצעי של המחוז אשליו אתם משויכים בקופה על פי רשימות מרוכזות שהועברו ממשרד הבריאות. הבדיקה מתבצעת באחת משלוש דרכים: במוקדי בדיקת קורונה ספציפיים של קופת החולים, בחניוני דרייב אין של מד״א או בבית, לאלה המרותקים לביתם. בדיקות קורונה מתבצעות גם בבתי חולים למאושפזים, או לאלה שהגיעו לחדר המיון וסובלים מתסמינים המחשידים לקורונה. כך או כך, אם אתם סבורים שאתם זקוקים לבדיקה, עליכם לפנות בטלפון או בשירות האונליין לרופא המטפל שישקול את הצורך בהזמנת הדיגום.

תוך כמה זמן תבוצע בדיקת הקורונה?

בשל העומס הרב על צוותי מד״א, הבדיקה בבית עשויה להתקיים מעל 48 שעות מרגע ההזמנה. לפיכך, תמיד עדיף לבקש דיגום באתרי הדרייב אין או במרכזי דיגום ספציפיים של הקופות. אם ביקשתם בעצמכם את הבדיקה מהרופא המטפל, בקשו לבצע את הבדיקה במידת האפשר בדרייב אין או במוקדי הבדיקות של הקופות.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
(צילום: AFP)

תוך כמה זמן מגיעה התשובה?

לרוב התשובה תגיע תוך 48 עד 72 שעות מרגע ביצוע הבדיקה. חשוב לזכור שבכל מקרה של חשיפה לחולה מאומת, יש להישאר בבידוד למשך 14 יום מרגע הדגימה, ללא קשר לתוצאת הדגימה.

לאן מגיעה התשובה?

התשובה מגיעה הן לאתר קופת החולים ולאפליקציה בכרטיסכם האישי, הן אל הרופא המטפל, אל חמ״ל הקורונה במחוז שאליו אתם משויכים בקופת החולים, והן אל משרד הבריאות. במקרים שבהם התשובה חיובית, הטיפול מועבר אל חמ״ל הקורונה של קופת החולים.

מה כתוב בתשובות הקורונה?

ייתכנו אחת משלוש תשובות אפשריות:
1. חיובי - פירושו של דבר שנדבקתם בקורונה.
2. גבולי חיובי - התשובה אינה מוחלטת, אם בשל דיגום לא תקין, או בשל עומס נגיפי מועט, או בשל טעות מעבדתית. כך או כך, עליכם לעבור דיגום חוזר בתוך 3 ימים. תוכלו לוודא שהוזמנה לכם בדיקה חוזרת בטלפון או במייל לרופא המטפל.
3. שלילי - פירושו של דבר הוא שלא נדבקתם. עם זאת יש לזכור שבמקרה של חשיפה לחולה מאומת, עליכם להישאר בבידוד 14 ימים מרגע הדגימה. יציאה מבידוד במקרה זה היא עבירה פלילית.

מה עליי לעשות אם נמצאתי חיובי/ת לקורונה?

במקרה כזה, עליכם להישאר בבידוד למשך 14 ימים לפחות. לאחר 12 ימים מרגע הדיגום תעברו דיגום חוזר. אם הוא עדיין חיובי, תמשיכו לעבור בדיקות חוזרות כל 3-1 ימים, עד לקבלת שתי תשובות שליליות. אם הבדיקה שלילית פעמיים, כאמור, תוכלו לצאת מבידוד, ובתנאי שאינכם סובלים מתסמיני המחלה.

מה ההשלכות על בני ביתי אם נמצאתי חיובי?

במקרה כזה על בני הבית לעבור דיגום לקורונה. ובכל מקרה, על כל בני הבית להישאר בבידוד עד לקבלת התשובות, למעט במקרים נקודתיים שבהם נשמר באופן מוחלט הבידוד בין החולה המאומת לשאר בני הבית, ועל פי שיקול רפואי והנחיות מוקד משרד הבריאות.

מי מוודא שאני בסדר ומצבי לא מידרדר?

חמ״ל הקורונה של קופת החולים במחוז אליו אתם משוייכים אחראי על הטיפול בכם. כל יום או יומיים אמורה אחות החמ״ל ליצור עימכם קשר טלפוני, לתשאל לגבי מצבכם הרפואי ולקבל מידע על הבדיקות היומיות שעליכם לבצע במכשור שאותו תקבלו: מד סטורציה (ריווי חמצן) ודופק, ומדידת חום. בכל החמרה ישקול רופא החמ״ל המטפל האם יש צורך בפנייה לחדר המיון, או שניתן להמשיך להשגיח או לשגר תרופות להקלה.

צפו: כך מתבצעות בדיקות הקורונה בדרייב אין