משרד הבריאות עדכן הבוקר (שישי) כי מספר המתחסנים בישראל הגיע כבר ל-950 אלף איש. זאת לאחר שאתמול נרשם מספר שיא של 153 אלף מתחסנים ביום ב-352 תחנות חיסון ברחבי הארץ. מדובר ביום שלישי ברציפות עם יותר מ-150 אלף מתחסנים.
ברקע, מחריפה המתיחות בין קופות החולים לבתי החולים סביב האחריות על מבצע החיסונים. לאחר שבתחילת השבוע החלו בתי החולים לתת חיסונים גם לציבור הרחב, בחלק מקופות החולים מסרבים להתחייב כי ייתנו במוקדי החיסון שלהן את המנה השנייה למי שקיבלו את הזריקה הראשונה בבית חולים. בעקבות זאת עלולים מבוטחים רבים ליפול בין הכיסאות ולא לקבל את המנה השנייה.

4 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם החיסונים בכיכר רבין
(צילום: דנה קופל)
בקופות התנגדו להרחבת מבצע החיסונים גם לבתי החולים. גורם בכיר באחת מקופות החולים אמר: "אנחנו יודעים לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר, ולא היו צריכים לפתוח את מבצע החיסונים לבתי החולים. אבל בכל זאת מי שהתחסן בבתי החולים יצטרך לקבל גם את החיסון השני בבית החולים. אנחנו חייבים לשמור ולהבטיח את מנת החיסון השנייה למי שהתחסן בקופה". בכללית, הקופה הגדולה ביותר, הסבירו כי "אפשר להתחסן במנה שנייה בקהילה (בקופת חולים), אבל הממשק הממוחשב לא מתעדכן בצורה מלאה, ולכן רצוי להתחסן באותו מקום".
גם בקופות החולים לאומית ומאוחדת מצביעים על קשיים במתן זריקה שנייה למי שכבר התחסנו בבתי החולים. "איך אפשר לדעת שמוקדי החיסון בבתי החולים לא ייסגרו עוד שבועיים? ואם זה יקרה, איפה הם יתחסנו?", אמר גורם באחת מהן. על פי נתוני משרד הבריאות, כמעט מחצית מהמתחסנים עד כה התחסנו בבתי החולים.

4 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחסנים בקניון שער הצפון בקריית אתא
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
950 אלף כבר התחסנו
(צילום: יובל חן)
גם צה"ל ממשיך במבצע החיסונים, ובתוך פחות מארבעה ימים הספיקו שם לחסן 8,735 חיילים שקיבלו את המנה הראשונה של החיסון. זאת מתוך כ-50 אלף מנות למתחסנים שצה"ל קיבל מהאספקה הארצית - ל-25 אלף משרתים.
היעד שצה"ל קבע לחיסונים בשבוע הראשון הוא כ-6,000 מתחסנים, במבצע שמנוהל ישירות על ידי סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר. בין המתחסנים גם חיילי חובה כבני 20, ממערכים שהוגדרו בצבא כחשובים ביותר, כמו למשל 8200 של אגף המודיעין. חיילים אלו, בניגוד למשל ללוחמים רבים שלא חוסנו עדיין, נדרשים לפעול בחדרים סגורים כל העת, ולכן זכו לעדיפות.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן
הרמטכ"ל - ראשון המתחסנים בצה"ל, שממשיך במבצע החיסונים
(צילום: דובר צה"ל)
גם חברי פורום מטכ"ל מתחסנים בזה אחר זה, כאשר ימי החיסון הראשונים מוגדרים כ"פיילוט", בבסיסים כמו גלילות, פלמחים, בצת של חיל הים ועוד. ביחידות שבהם משרתים יותר מאלף חיילים, החיסונים יבוצעו ביחידה. את התעדוף הגדיר הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, עם ראשוניות לאוכלוסיות כסגלי רפואה וחיילים, בעיקר אנשי קבע, בעלי רקע רפואי הכרוך בסיכון עם הדבקה בקורונה. בימים אלה מתחסנים גם צוותי לחימה ייחודיים כצוותי צוללות עם אילוצים מבצעיים למשימות ממושכות, וכן קצינים בכירים כדי להוות דוגמה לפקודיהם.
לאחר דיון עם הפרקליטות הצבאית הוחלט שלא לחייב בפקודה את החיילים להתחסן, אך מעבר לקמפיין פנימי של עידוד ההתחסנות, יש מי שעשה צעד אחד קדימה: מפקד אוגדה 162 של פיקוד הדרום קרא לחיילי החטיבות תחתיו להתחסן בהמוניהם, כאשר הגדוד בעל אחוז המתחסנים הגבוה ביותר יזכה לפרס כספי של 10,000 שקלים, והמקום השני יזכה לפרס של 5,000 שקלים.
בצה"ל אומרים כי "כחלק ממאמצי החיסונים במדינה וכפי שקורה בכל הצבא, מתחסנים בימים אלו משרתי אגף המודיעין, על פי מדיניות התואמת את מדיניות החיסונים של צה"ל".