יולדת בת 20 במצב קשה לאחר סיבוך של נגיף הקורונה. היולדת, תושבת רהט שזוהי לידתה השנייה, אומתה לנגיף בעודה בהריון והגיעה לבית החולים סורוקה בעקבות צירים לפני 9 ימים. בחיבור למוניטור זיהו הרופאים במחלקת הנשים מצוקה עוברית והיא הובהלה לניתוח קיסרי. תינוקה יולד בשבוע ה-37 ונמצא שלילי לנגיף הקורונה.
כמה ימים אחרי הלידה, הידרדר מצבה של היולדת. בעקבות החמרה במצבה היא הונשמה ובהמשך חוברה לאקמו (מכונת לב-ריאה). יש לציין כי מדובר באישה בריאה, ללא מחלות רקע ידועות. פרופ׳ רלי הרשקוביץ׳, יו״ר החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה, ומנהלת מחלקת הנשים ויולדות א' בבית החולים סיפרה: ״מאז פרוץ המגיפה יולדות בכל הארץ שאובחנו כחיוביות לקורונה, על פי רוב, לא פיתחו תסמינים או תחלואה קשה. מדובר בהחלט במקרה נדיר, שבו אישה צעירה, בריאה בדרך כלל וללא מחלות רקע נמצאת במצב קשה לאחר שנדבקה בנגיף".
פרופ' הרשקוביץ ציינה כי "אנחנו עדיין לא יודעים מספיק לגבי המהלך הטבעי של מחלת הקורונה. זה בהחלט מהלך יוצא דופן אבל למזלנו היא הייתה בבית החולים וראינו את ההידרדרות כך שיכולנו לטפל בה. אנחנו עדיין לא יודעים מספיק על המנגנון הפזיולוגי שגורם למטופל אחד להגיב בצורה כזו ומטופל שני להגיב אחרת. המצב שלה קשה אך יציב ויש לנו אופטימיות זהירה".
1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
אחרי הניתוח הקיסרי: הידרדר מצבה של היולדת חולת הקורונה
(צילום: shutterstock)
"יולדות לקראת לידה, הידועות כחיוביות לקורונה, מטופלות באגף נפרד בחדר הלידה עם צוות יעודי, ובכפוף לכל הנחיות המיגון והבידוד הנדרשות״, סיפרה פרופ' הרשקוביץ.
בתוך כך, במחלקה לחולי קורונה וביחידה לטיפול נמרץ קורונה בסורוקה, מאושפזים כעת 32 מטופלים: 14 במצב קשה (חמישה מונשמים, שלושה מתוכם מחוברים למכשיר אקמו), 5 במצב בינוני ו-13 במצב קל.
ד״ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ קורונה אמר כי ״בתקופה האחרונה אנו רואים עלייה במספר המטופלים הצעירים, יותר מאשר ב״גל הראשון״. קיימת גם עלייה בחולים הקשים, חלקם ללא מחלות רקע, כמו במקרה הזה שמדגיש כי לא ניתן לדעת מי יפתח מחלה קשה מסכנת חיים. לכולנו אחריות אזרחית בהקפדה על ההנחיות של עטיית מסיכות ומניעת התקהלויות״.
בשבועות האחרונים נפטרו מסיבוכי מחלת הקורונה שני מטופלים צעירים, האחת בת 23 והשני בן 35.