ללא מחלות רקע ובגיל 37 יוחאי אדרי חלה במחלת קורונה קשה שהצריכה ממנו להיות מורדם ומונשם. כעת, למרות שהחלים, הוא עוד סובל מתסמינים שמלווים אותו. אדרי התראיין היום (ד') באולפן ynet וסיפר על החוויה הקשה.
"אנשים צעירים חושבים שמחלת הקורונה היא מחלה קלה. אומרים שהיא דומה לשפעת, שאפשר לעבור אותה בקלות ואפילו בלי תסמינים, ושרק בקרב אנשים מבוגרים או קשישים היא מתבטאת כקשה. אבל יש לא מעט אנשים צעירים, כמוני, שסבלו מאוד מהמחלה", אמר באולפן.
"אני צעיר, בריא, בלי מחלות רקע. עבדתי בכנסת ונזהרתי מאוד לא להידבק בקורונה באמצעות שימוש במסכה ושטיפת ידיים. ועדיין אחרי שנדבקתי ההידרדרות הייתה מהירה. בהתחלה הרגשתי חולשה מאוד גדולה. לאחר יומיים החל לעלות לי חום מאוד גבוה של 40 מעלות, ופוניתי לבית החולים רמב"ם.
"בתוך יום התחיל להתפתח אצלי קוצר נשימה שהלך והחמיר ובשיא המחלה אני לא זוכר כלום - כי הייתי מורדם ומונשם. תוך כדי ההרדמה וההנשמה נתנו לי טיפול תרופתי ניסיוני שהגיע מארה"ב שכבר לא קיים בארץ".
2 צפייה בגלריה
יוחאי אדרי
יוחאי אדרי
יוחאי אדרי
(צילום פרטי)
גם כשמצבו השתפר, וכבר לא היה מורדם ומונשם, מתאר אדרי שהיה סיעודי. "מספר ימים לא מבוטל לא יכולתי לעשות כלום, אפילו לא לאכול. זו טראומה רצינית, להיות אדם בריא שמגיע למצב שהוא לא יכול להיות עצמאי. כל זה קרה כמובן בתוך מחלקת קורונה מבודדת, והדרך היחידה לתקשר עם המשפחה שלי הייתה באמצעות טלפון".
היום, חודשיים בדיוק אחרי שיצא שחובר למכונת ההנשמה, מספר אדרי שעוד לא חזר לעצמו. "תהליך השיקום שאני בעיצומו עוד ממשיך. קיבלתי את חיי בחזרה, אבל התסמינים נשארו איתי. בהתחלה סבלתי מקוצר נשימה, נזקקתי לאינהלציות ולמשאפים. הריאות שלי עוד לא חזרו לנורמה, ואני עוד חש חולשה ועייפות".
בפוסט שכתב בפייסבוק שמטרתו לעורר מודעות בציבור שמסרב להכיר במגפה המסוכנת, כתב: "נכון, רוב הסובלים מהמחלה הזו הם "הזקנים", אבל הם ההורים שלנו והסבים והסבתות שלנו שאנחנו מאוד אוהבים ורוצים שיחיו ויהיו איתנו. יש הרבה צעירים שחולים קשה וסובלים מאוד, אבל על רובם אנחנו לא שומעים. הקורונה היא מחלה חדשה. אף אחד לא יכול לדעת מראש איך מערכת החיסון שלו תגיב לה, ולכן - אל תיקחו סיכונים מיותרים. שימו מסכה, שימרו על ריחוק חברתי ועל היגיינה".

"מתו אנשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהם"

מוקדם יותר השבוע נפטר מסיבוכי מחלת הקורונה צעיר בן 37, תושב חיפה, שפיתח מחלה קשה למרות שלבד מאסתמה מטופלת, לא סבל ממחלות רקע כלל. מגמה זו של ירידה בגיל החולים הקשים נצפית בבתי החולים בארץ, ומעמידה את האוכלוסייה הכללית בפני סכנה. מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים הכרמל, ד"ר סלים חלבי, התראיין לאולפן ynet אחרי המקרה ואמר כי למרות שמדובר במקרה נדיר, גילם הממוצע של חולי הקורונה המאושפזים יורד על רקע העובדה שרוב הנדבקים החדשים צעירים יותר. "מתו אנשים גם בשנות ה-40 וה-50 לחייהם. קיימים עוד שני מאושפזים במצב קשה עד אנוש המחוברים למכונת אקמו. ככל שגל המחלה יגדל ומספר הנדבקים יגדל - יהיו גם חולים צעירים".
הבוקר, ולאור מספר הנדבקים הגבוה העומד על 3,500 מאומתים חדשים ביממה, התראיין באולפן ynet פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן. בריאיון סיפר שמניעת התקהלויות ולקיחת האחריות מצד הציבור חשובות מאי-פעם. "שבריר היציבות של המגפה נשבר. המספרים עולים והעלייה היא בקרב צעירים, אפילו בין גילאי 10 ל-19".
2 צפייה בגלריה
גילם הממוצע של חולי הקורונה יורד: "יהיו עוד חולים צעירים"
גילם הממוצע של חולי הקורונה יורד: "יהיו עוד חולים צעירים"
גילם הממוצע של חולי הקורונה יורד: "יהיו עוד חולים צעירים"
(צילום: AFP)
לדבריו חולים בין גילאי 10 ל-19 עלו בשבוע האחרון ב-85%. "הסיכוי לחלות במחלה קשה מתחת לגיל 20 אומנם קלוש, אבל אוכלוסיות אלה מפשטות את הנגיף ומדביקות את האוכלוסיות המבוגרות יותר. לפי ההסתכלות על קצב ההדבקה, אני מאמין שנחצה את קו 500 החולים הנמצאים במצב קשה בשבוע הבא. מדובר יהיה בעלייה משמעותית.
"אנחנו לא רואים מה יעצור את ההתפשטות בשלב הזה - בייחוד כשנכנסים לתקופת חגי תשרי. בחגים, אופי האינטראקציה בין אנשים הוא יותר אינטימי ובין-דורי. קבוצות הסיכון יהיו לצד כל הצעירים שנדבקו לאחרונה. יש חשש מאוד גדול. אנחנו על סף תהום של קריסת מערכת הבריאות, שעלול להוביל לסגר בעוד כשבועיים".