"סגר, שגרת קורונה עם בדיקות מהירות". כך תיאר ראש הממשלה בנימין נתניהו את אבני היסוד שלו ליציאה של ישראל ממשבר הקורונה בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו בחודש ספטמבר.
ואולם, בדיקת 'ידיעות אחרונות' מעלה סימני שאלה קשים באשר להיתכנות וליעילות של בדיקות הקורונה המהירות 'סופיה', וזאת ברקע הודעת משרד הבריאות שנשלחה שלשום לקופות ובתי החולים ובה הנחייה לקיים גם את בדיקות הקורונה הרגילות (PCR) לצד הבדיקות המהירות.
יש לציין, כי כבר בעבר הודיע המשרד כי יעילות הבדיקה בקרב חולים שאינם עם סימפטומים – נמוכה במיוחד.
1 צפייה בגלריה
רוה"מ עובר בדיקת סופיה
רוה"מ עובר בדיקת סופיה
רוה"מ עובר בדיקת סופיה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הפוטנציאל בבדיקות הללו הוא עצום: הן יכולות להגדיל את קיבולת הבדיקות המבוצעות, לקצר את זמן קטיעת שרשראות ההדבקה וגם לסייע לבתי החולים בכך שייחסך זמן יקר בהמתנה לתוצאה.
בתגובה לשאלת 'ידיעות אחרונות' בנושא נמסר ממשרד הבריאות כי "בהמשך להנחיית השר אדלשטיין להצטייד כמה שיותר בפתרונות טכנולוגיים, בישראל פרוסים כ־130 מכשירי סופיה".
בדיקה בקרב קופות החולים מעלה כי שורה של בתי חולים ‑ ובהם בית החולים הגדול בישראל שיבא בתל השומר – בוחרים כלל לא להשתמש בבדיקות הללו. גם בבתי החולים בילינסון ורמב"ם – בחרו שלא להשתמש בבדיקה, וכך גם בבית החולים אסותא באשדוד. בבית החולים העמק עושים שימוש בבדיקה אך במקביל גם מבצעים בדיקות רגילות.
קופת החולים כללית מפעילה רק חמישה מכשירים בבתי החולים שלה, וזאת לצד 16 מכשירים המופעלים בסניפיה. מכבי מפעילה חמישה מכשירים בלבד. במאוחדת מפעילים את המכשיר בסניף אחד בלבד ובלאומית יחלו בהפעלה של מכשיר אחד בלבד ביום ראשון.
"מדובר במכשיר עם רגישות מופחתת ביחס לבדיקות ה־PCR", מספר ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה בבית החולים אסותא אשדוד. "תוצאה שלילית לא שוללת שהחולה איננו חולה בקורונה ולכן במידה ומצליחים לבצע בדיקות pcr מהירות, יורד ערך השימוש בסופיה". מנגד, לדבריו של קיש, "בדיקות הסופיה טובות לשני מצבים, במצב של גל תחלואה גבוהה והתפרצות הן כלי מצוין לבתי החולים ולקופות. היום, כאשר התחלואה נמוכה אין צורך להחזיק אותן בבתי החולים. במתווה של 'איים ירוקים', הבדיקה הזו תוצב גם בכניסה לאילת".
מסופיה ישראל נמסר בתגובה: "סופיה היא טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך אשר אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה־FDA ומשרד הבריאות. סופיה מאפשרת לבצע כ־40 בדיקות בשעה ולקבל תשובה במקום תוך 15 דקות. הכנסת טכנולוגיות חדשות כרוכה לעיתים בהתנגדויות ונובעת ככל הנראה מחוסר היכרות עם יתרונות הטכנולוגיה, מטכנופוביה או מרצון להישאר בעידן טלפון החוגה כשכל העולם התקדם לסמארטפון".