הבדיקה המהירה לקורונה בישראל נכנסת לפעולה: בתום פיילוט שנערך במד"א, אישר משרד הבריאות להתחיל שימוש במכשיר ה"סופיה" לבדיקות מהירות של נגיף COVID19.
שירותי בריאות כללית קיבלו 13 מכשירים המאפשרים את זיהוי הנגיף וקבלת תשובה תוך 15 דקות בלבד.
צפו בפעילות המכשיר:
המכשירים יחלו לפעול בזמן הקרוב במרפאות נבחרות ובבתי חולים של כללית. 11 מכשירים יופעלו במוקדי דיגום של כללית ביישובים בהם ישנם היקפי תחלואה גבוהים ושני מכשירים נוספים יוצבו בבתי החולים מאיר וסורוקה.
ביצוע בדיקות קורונה באמצעות המכשירים אלה יחל בזמן הקרוב מיד עם קבלת הנחיות משרד הבריאות להפעלתן וקביעת הקריטריונים למתן הבדיקה באמצעותן.
המכשיר מזהה את נגיף הקורונה SARS-CoV-2 בשיטה המבוססת על זיהוי אנטיגני תוך שימוש בדגימת מטוש ישירה מהחולה. התוצאה, חיובי או שלילי לנגיף הקורונה, מתקבלת בתוך 15-20 דקות בלבד מרגע הדגימה.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה סופיה
בדיקת קורונה סופיה
בדיקת קורונה מהירה. תפחית מהעומס על המעבדות

רגישות הבדיקה

האישור ניתן לאחר כמה חודשים בהם השתתפה המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בפיילוט לבחינת יעילות המכשיר של חברת Quindel שמזהה את נגיף הקורונה, למול הבדיקה המולקולרית PCR המקובלת והרגישה ביותר היום לזיהוי הווירוס.
בפיילוט הראשון נבדקו לפי הוראות היצרן של המכשיר החדש רק חולים שהם בעלי סימפטומים למחלת הקורונה, והראו התאמה של 80% בזיהוי הדגימות החיוביות, בהשוואה לשיטה הקלאסית.
מכיוון שרבים מהנשאים הם אסימפטוטים, הוחלט לפני כחודש להרחיב את הפיילוט ולהוסיף נבדקים אסימפטוטים כדי לבחון את יעילות הבדיקה בנשאים אלו.
בפיילוט השני, שהסתיים לפני כשבוע והתבצע במתחמי הדרייב אין של מד"א, השתתפו 1,200 נבדקים: 500 אנשים סימפטומטיים, ו-700 נבדקים אסימפטוטיים. מכל נבדק יילקחו שתי דגימות: דגימה למכשיר החדש באמצעות מטוש מהגרון ומנחיר ימין, ובדיקה רגילה למכשיר ה-PCR, מהגרון ומנחיר שמאל. הדגימות במכשיר החדש מתבצעות במתחם עצמו, והתשובות כאמור מתקבלות בתוך רבע שעה.
בתום כל יום דיגום, הדגימות המיועדות לבדיקה המולקולרית הועברו למעבדה המרכזית לנגיפים יחד עם תוצאת מכשיר ה-Sofia לכל חולה, כולל טופס חתום של הנבדק, שהסכים שתתבצע גם בדיקה מהירה, שכן היא עדיין מוגדרת בישראל כמותרת לשימוש מחקרי.
משרד הבריאות הורה שבמידה שבדיקה תצא חיובית, הנבדק יקבל תשובה חיובית ויונחה להיכנס לבידוד, ויעבור חקירה אפידמיולוגית בדומה לכל חולה מאומת.
אם הנבדק ייצא שלילי במערכת ה-Sofia, הוא לא יקבל תשובה מהבדיקה המהירה, ועליו יהיה להמתין לתוצאת הבדיקה המולקולרית שיקבל במתכונת הרגילה דרך משרד הבריאות.
אם בדיקת ה-PCR תצא שלילית, אך הבדיקה המהירה יצאה חיובית או שלא התקבלה תשובה כלל מבדיקת ה-PCR (בשל טעות, אובדן דגימה או תקלה טכנית במעבדה), עדיין יוגדר הנבדק כחולה קורונה.
"תוספת של 13 מכשירים אשר נותנים תוצאה תוך 15-20 דקות תשפר את הזמינות לביצוע בדיקות קורונה ותפחית מהעומס הקיים על המעבדות", אמר ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית, "הנבדקים יקבלו את התשובה בנקודת הדיגום, בבית החולים או במרפאה, ובכך יחסך הצורך בהמתנה לקבלת תשובה".
"בכללית למעלה מ-26 אלף מאומתי קורונה המטופלים בביתם או במלוניות ומאות חולים המאושפזים בבתי החולים", הוסיף ד"ר נצר, "אנו בעיצומו של אירוע בריאותי משמעותי, בו הצוותים עובדים סביב לשעון וללא ליאות כדי לתת מענה לכלל אזרחי ישראל.
"אני שב וקורא להקפיד על ההנחיות: עטיית מסיכה, הימנעות מהתקהלויות, שמירה על מרחק פיזי והקפדה על היגיינה. אנו במאבק משותף להפחתת היקפי התחלואה".