חיסוני הקורונה כבר פה ובעוד מספר ימים יתחיל החיסון ההמוני כשעד סוף ינואר מקווים לחסן כאן כשני מיליון ישראלים. לצד התקווה הגדולה לסיום מגפת הקורונה, סקרים מצביעים על כ-40 אחוזים מהישראלים שחוששים להתחסן בשל הפחד מתופעות הלוואי לטווח הקצר והארוך.
אבל נתונים שמפרסמת חברת פייזר, יצרנית החיסונים הראשונים שאושרו בארה"ב בריטניה קנדה וישראל, צריכים להרגיע אתכם: במחקרים השתתפו מעל 43 אלף איש, חצי מהם קיבלו את החיסון האמיתי (והיתר חיסון דמה – פלצבו), ולצד יעילות כמעט מוחלטת במניעת הדבקה ומניעת תחלואה קשה ותמותה – תופעות הלוואי היו מינוריות וחולפות מאליהן.
על פי נתוני פייזר, מתוך 43,448 נבדקים בגילאי 16 עד 71 שהשתתפו במחקר שנמשך יותר משבעה חודשים, דווחו שישה מקרי תמותה - 4 מקרב אלו שקיבלו חיסון דמה (פלצבו) ו-2 מקרב אלו שקיבלו את החיסון עצמו. שני מקרי המוות בקרב אלו שקיבלו את החיסון ארעו לנסיינים שגילם גבוה מ-55 ושסבלו ממחלות רקע. הראשון לקה בהתקף לב 62 יום לאחר קבלת המנה השנייה ונפטר לאחר שלושה ימים, השני מת מטרשת העורקים, שלושה ימים לאחר קבלת המנה הראשונה. על פי כל המידע שנאסף – שני מקרי התמותה הללו אינם קשורים לחיסון.
פרופ' סיריל כהן מאוניברסיטת בר אילן התייחס לבטיחות של החיסון באולפן ynet:
בנוסף, נרשמו עוד שני מקרי תופעות לוואי בינוניות, שהתרחשו בשבוע שעבר בבריטניה שם החל מבצע החיסונים: שתי מתחסנות סבלו מתגובה אלרגית הנקראת אנפילקסיס. הן אושפזו בבית חולים זמן קצר לאחר קבלת החיסון והחלימו תוך כמה שעות. מהמידע שנאסף התברר כי השתיים סבלו מאלרגיה חמורה.
לפיכך הורו ב-FDA כי ניתן להמשיך ולחסן גם את אלה שסובלים מאלרגיה, אולם מי שלקה בעבר בתגובות אלרגיה חמורות צריך להיוועץ ברופא. גם במקרה כזה יחוסנו גם אלרגיים – אבל יישארו בהשגחה ממושכת יותר מההשגחה הרגילה של רבע שעה.
לבד מאלה, כל שאר תופעות הלוואי שהתגלו היו קלות ביותר. מפרסום מעקב אחר אלפי מתחסנים בחיסון של פייזר, שהופיע בכתב העת הרפואי היוקרתי ניו אינגלנד ג'ורנל, עולה כי תופעות הלוואי כללו חום גבוה, כאבי שרירים, אודם או חום מקומי במקום ההזרקה, כאבי מפרקים, צמרמורות, כאבי ראש, ועייפות. אחוז מהמתחסנים סבל מהקאות, ו-שמונה אחוזים סבלו משלשולים. כל תופעות הלוואי חלפו לחלוטין תוך כמה שעות.
בהשוואה אל מול קבוצת הפלצבו שקיבלה חיסון דמה, עולה כי מרבית תופעות הלוואי התרחשו אחרי המנה השנייה, שניתנת כעבור שלושה שבועות מהמנה הראשונה. תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה עייפות, אחריה כאבי ראש, כאבי שרירים וצמרמורות.
כדי להדגיש את העובדה שתופעות לוואי אלו הינן שכיחות לאחר קבלת חיסונים, פרסמה פייזר טבלה בה היא משווה בין תופעות הלוואי של החיסון לקורונה לבין אלו שמופיעות לאחר קבלת החיסון נגד טטנוס, אותו רובנו קיבלנו בילדות. מההשוואה עולה כי בשני החיסונים התופעות השכיחות דומות למדי והן כוללות עייפות, כאבי ראש וכאב מקומי. תופעות נוספות כוללות חום, נפיחות ואודם מקומי באזור ההזרקה.

מדוע מתרחשות אותן תופעות לוואי?

למעשה, מדובר בתהליך חיובי מאוד המעיד על תחילת התגייסות מערכת החיסון, במטרה ליצור נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T, נגד הקורונה. לאחר ההזרקה, מתחילה מולקולת ה-mRNA שבחיסון לפקוד על תאי הגוף ליצור חלבון דמוי מעטפת הקורונה.
לאט לאט נוצרים בגוף חלבונים כאלה. מערכת החיסון שלנו מסתערת על אותם חלבונים שנוצרים, במחשבה שמדובר לכאורה בנגיף קורונה אמיתי שחדר לגוף, ויוצרות נוגדנים מנטרלים ותאי T, החיילים שאמורים להישאר בכוננות – ולהסתער על נגיף קורונה אמיתי, אם זה יחדור לגוף.
תוך כדי התהליך החיסוני הזה, הגוף מכין תנאים אופטימליים לגיוס מערכת החיסון: חום הגוף עולה כתוצאה משחרור חומרים שנקראים אינטרלוקינים, המשמשים כמתווכי דלקת. כלי הדם מתרחבים מה שיוצר אדמומיות במקום ההזרקה. עוד ועוד תאים נוהרים לעבר השריר שלתוכו הוחדר החיסון, מה שיוצר נפיחות, ואף כאב בשריר הדלטואיד שבזרוע.
התהליך החיסוני הזה, גורר גם כאב ראש כתוצאה מהרחבת כלי דם בקרקפת המאפשרים ליותר דם לזרום לעבר אזור החיסון, מה שמאפשר לעוד ועוד תאי מערכת החיסון להגיע למקום וליצור נוגדנים. כל תופעות הלוואי האלו זמניות, ולרוב חולפות תוך כמה שעות.

מה לגבי תופעות לוואי לטווח ארוך?

ב-FDA, הגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות, סקרו את כלל המידע על עשרות החיסונים הקיימים בעולם, והגיעו למסקנה החד משמעית: תופעות לוואי מחיסונים, אם אכן מתרחשות, קורות בשבועות הראשונים לאחר החיסון, ולא חודשים או שנים אחר כך. מה שהוביל למסקנה שחיסוני פייזר בעלי פרופיל בטיחות גבוה מאוד.