בשבוע הבא תתחיל ממשלת בריטניה לחסן את אזרחיה לקורונה בחיסון של חברת פייזר, ובכך תהיה המדינה הראשונה במערב לעשות כך. זאת למרות שממינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA), הנחשב לרשות המחמירה והדייקנית בענייני אישורי חיסונים, עוד לא התקבל אישור החירום לחיסון של חברת פייזר.
פרופ' קלום סמפל, חבר בקבוצת בייעוץ המדעי לממשלת בריטניה למקרי חירום, התראיין הבוקר (ה') לאולפן ynet והסביר כי מבדיקות שערך צוות מומחי המדינה עלה כי החיסון של חברת פייזר ראוי ובטוח לשימוש. "לא מוקדם מדי לחסן את הבריטים. החיסון נבחן על עשרות אלפי אנשים ללא תופעות לוואי. אנחנו יודעים שהוא מספק הגנה טובה, אפילו לאנשים מבוגרים ולקבוצות סיכון. יש לנו סמכות רפואית שהיא גוף עצמאי לגמרי, חברים בה מומחים למחלות זיהומיות וכולם הגיעו למסקנה שהחיסון בטוח".
1 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
החיסון לקורונה של פייזר: החל בשבוע הבא בבריטניה
(צילום: AFP)
על פי הנתונים מהמחקר שלב 3, יעילות החיסון מתוצרת פייזר וחברת הביוטכנולוגיה הגרמנית השותפה, bioNTech, הגיעה ל-95%, והיעילות נשמרה בעקביות בין כל המשתתפים מכל המוצאים, וללא תופעות לוואי משמעותיות. היעילות בקרב מבוגרים מעל גיל 65 הנמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלה קשה היתה מעל 94%. עוד נמסר כי תופעות הלוואי שנמצאו היו קלות עד בינוניות וחלפו תוך כמה שעות עד ימים, וכללו חום, אדמומיות במקום ההזרקה, כאב באזור ההזרקה, חולשה ועייפות. מבוגרים נטו לדווח על פחות תופעות לוואי מאשר צעירים.
לדבריו של פרופ' סמפל להשאיר את האוכלוסייה לא מחוסנת בזמן שקיים חיסון הוא סיכון שלא ניתן לקחת. "אנשים מעל גיל 80 נמצאים בסיכון של פי 11 לתמותה מאשר אנשים מתחת לגיל 50. אנחנו צריכים להתחיל לחסן את הקשישים ואת האוכלוסיות שנמצאות בסיכון. קיימים גם בבריטניה מתנגדים לחיסונים המאמינים שיש בחיסונים שבבים בלתי נראים. זה מוזר מאוד. עם זאת, ברגע שמובילי דעת קהל, ביניהם מנהיגים דתיים, ספורטאים, מוזיקאים, גיבורי תרבות וכו' יקדמו את החיסון, אני חושב שנראה היענות טובה בחברה".
כמה אנשים הולכים להתחסן בגל הראשון של החיסונים ומי? "העדיפות תהיה לקשישים ולאוכלוסיות בסיכון. העדיפות השנייה תהיה לקבוצה צעירה קצת יותר, עם תחלואה נלווית ולעובדי רפואה. ואז יהיה תהליך סיסטמטי לתת את החיסון לאוכלוסיות בגיל נמוך יותר. זו תכנית בעלת 9 שלבים ששמה את הקשישים בראש, ואז את עובדי הרפואה ואז אנשים צעירים יותר, עם תחלואה נלווית.
"יש לנו מנות ל-10 מיליון אנשים, וכנראה נשתמש גם בחיסון של אסטרהזניקה כשהוא ייצא. ההשפעה של החיסון של פייזר גדולה מאוד ועדיפה לאין שיעור מאשר הניסיון להסתמך על חסינות עדר, שיש לה יעילות נמוכה. אלה חדשות טובות מזה חודשים".
היית אומר שהממלכה בדרכה החוצה מהמגפה? "ללא ספק, אנחנו עכשיו בדרכנו החוצה מזה. עדיין נצטרך להיצמד לתקנות, כי רוב הנשאים של הנגיף הם צעירים. לכן עדיין נצטרך להקפיד על הריחוק החברתי, מודעות היגיינית ושטיפת ידיים. עם זאת, כשזה מגיע להגנה על צוותי הבריאות שלנו ועל האוכלוסיות הנמצאות בסיכון, החיסון הזה ישנה את המשחק.
"מאוד קל לבקר את הממשלה בדיעבד. לא הייתה לנו דרך לחזות את המגפה מספר קטן מאיתנו התכוננו להתפרצות הקורונה, אבל אלו מאיתנו שחיכו לכך שמונה שנים, מתחילים לחשוב שזו תהיה שפעת אחרי הכל. קשה לנחש את הדברים האלה, ואולי תהיה התפרצות אחרת של שפעת עוד שנתיים, או עוד עשרים. קשה מאוד להעריך ולדעת מתי דבר כזה עלול לקרות שוב".