בעוד יומיים נחגוג את ליל הסדר. ארוחות חג יוצרות את זכרונות הילדות של ילדנו, כפי שיצרו את שלנו. משחק משותף עם ילדי המשפחה, אכילת מנות מיוחדות ומסורות המייחדות את המשפחה. לפעמים משפחות של ילדים מיוחדים חוששות לקראת ארוחות חג משפחתיות מורחבות. עולים חששות כמו: האם הילד שלי ישתלב? איך הוא יתמודד עם כמות האנשים והרעש?
אז איך נערכים לליל סדר נעים עם ילד עם צרכים מיוחדים?

הכנה מראש

לרוב, לילדים עם צרכים מיוחדים קיימים קשיים במעברים, צורך בשגרה מובנית וחוזרת, ולחלקם חרדות משינויים. לכן, תכנון והכנה מראש יכולים מאוד להקל עליהם ועל בני משפחתם.
בימים שלפני ארוחת החג מומלץ לספר לילדים מה צפוי להיות בערב החג ואיך תתנהל ארוחת החג. לדוגמה: "כשנגיע לסבתא, נראה שולחן גדול במרכז החדר עם מפה גדולה, יגיעו עוד אנשים ונשב סביב השולחן".
3 צפייה בגלריה
כל הורה מכיר את הנקודות המאתגרות של ילדיו
כל הורה מכיר את הנקודות המאתגרות של ילדיו
כל הורה מכיר את הנקודות המאתגרות של ילדיו
(צילום: shutterstock)
שתפו אותם בשירים מתוך ההגדה, הראו להם איך היא נראית, ספרו להם מעט מתוך ההגדה, הסבירו איך קוראים מתוכה ואיך מתנהל סדר הקריאה בערב החג. למשל: כל אחד מהאורחים יקרא בתורו מתוך ההגדה.
מומלץ לאפשר לילדים הפסקות בין המנות ולתת להם לשחק במשחקים שהבאנו מראש מהבית
פרטו מהם המאכלים שיוגשו על השולחן, אילו מהם הילד מכיר ואוהב והראו תמונות של מאכלים שהוא לא מכיר, המיוחדים לחג. נסו להראות לילד בתמונות מי יהיו המשתתפים בארוחה, את מי הילד מכיר ואת מי לא. בנוסף, מומלץ להסביר על הצפיפות שעשויה להיות בבית המארח ולפרט כל פרט שידוע לכם שעלול להלחיץ את הילדים, אפילו עד הפרט של רמת הרעש והיכן נמצאים השירותים.
קראו עוד:
ככל שתהייה יותר הכנה, עם כמה שיותר פרטים, כך רמת החרדה תפחת, ויהיה להם קל יותר להסתגל. ניתן להיעזר בלוח תקשורת כאמצעי לעזרה ולהסברה מראש בבית שאפשר להכין לבד בבית או לבקש עזרה מהצוות המטפל.
כל הורה מכיר את הנקודות המאתגרות של ילדו, וכדאי להיערך מראש ולהדגיש נקודות אלו בשיחה, תוך כדי חשיבה משותפת על פתרונות אפשריים. סכמו איתם מה הם יכולים לעשות כאשר לא נוח להם.
לדוגמה: לילדים רגישים לרעשים, ארזו אוזניות או חשבו על פתרונות אחרים. ילדים שיש להם רוטינה ו/או טקס מסוים לפני הארוחה, בדקו עם המארחים האם וכיצד ניתן לקיים זאת בביתם וכו'.
3 צפייה בגלריה
אוזניות
אוזניות
תחשבו מה יעזור לילד או לילדה שלכם
(צילום: shutterstock)
כחלק מההכנה מראש, עדכנו גם את המשפחה המורחבת ככל הניתן. למשל, אם אתם יודעים שילדכם נרתע ממגע ומאנשים זרים, בקשו מהדודות לוותר על הנשיקות המסורתית.
מומלץ להסביר על הצפיפות שעשויה להיות בבית המארח ולפרט כל פרט שידוע לכם שעלול להלחיץ את הילדים
אתם, ההורים, יודעים הכי טוב מה ילדכם אוהב ומה מפריע לו. חשוב מאוד שתשתפו את ההורים האחרים בדברים שהוא אוהב לעשות, ודברים שמעמידים אותו במבוכה וקושי.הסבירו להם מה הקושי של הילד, ושינסו שלא להתנהג בצורה יוצאת דופן כלפיו, אלא בטבעיות, כפי שהיו מתנהגים כלפי כל ילד אחר.

נסיעה בערב החג

חשש נוסף שיכול לעלות בקרב משפחות עם ילדים עם צרכים מיוחדים הוא הנסיעה הארוכה לארוחת החג. לעיתים כדי להגיע לארוחת החג, צריכים לנסוע לא מעט.
מומלץ להתכונן מראש ולקחת משחקים אהובים על הילדים, אמצעים מרגיעים (כמו למשל אייפד), מים ופרי. חשוב שהילדים יגיעו רגועים ולא רעבים מהנסיעה הארוכה.
תכננו את זמן הנסיעה, כך שתצאו מספיק זמן מראש, גם לעצירות והפסקות בעת הצורך וגם להגעה מוקדמת לבית המארחים כדי לתת לילדכם מספיק זמן הסתגלות למקום, בשקט, לפני ההגעה של שאר האורחים וההמולה.
3 צפייה בגלריה
נסיעה משפחתית
נסיעה משפחתית
עדיף להגיע לפני כולם
(צילום: shutterstock)

בזמן הארוחה

ארוחת החג היא קונספט שיותר מותאם למבוגרים ופחות לילדים. הארוחה נוטה להיות ארוכה יותר מהרגיל וארוכה מדי לילדים, על אחת כמה וכמה לילדים המיוחדים. הזמינו את הילדים להצטרף אל השולחן סמוך ככל האפשר להגשת הארוחה.
כמו כן, מומלץ לוודא מראש שיישמר לילד מקום סמוך לקצה השולחן, קרוב אליכם ומול קרוב משפחה שהוא מכיר. חשוב להכין מראש את המארחים לכך שהוא עשוי לקום מהשולחן ולעשות הפסקות במהלך הסדר.
כחלק מההכנה מראש, כדאי להכין פינת משחק ו/או חדר במידת האפשר בבית המארח, במיוחד עבור הזמנים האלו. בחדר, הכינו משחקים אהובים על הילד, אולי כרית ושמיכה, חפץ אהוב במיוחד וכל אביזר שאתם מכירים ויודעים שעשוי לעזור ולהרגיע את ילדכם.
כך, כשהילד יתקל בקושי להמשיך ולשבת, הוא יוכל ללכת לפינה שסדרנו מראש או לחדר הרגוע והשקט, להירגע שם עם כל הדברים שהכנו שם מראש עבורו.
מומלץ לאפשר לילדים הפסקות בין המנות ולתת להם לשחק במשחקים שהבאנו מראש מהבית. נסו להימנע מלהתעקש איתם להמשיך ולשבת לאורך זמן.
מורן ויטקובסקי-ריס (M.A), יועצת חינוכית, מלווה ומייעצת למשפחות מיוחדות ואמא מיוחדת בעצמה