בשיתוף פרופ' יצחק ברוורמן ואינפומד
אנדואידים, או שקד שלישי, הם חלק מטבעת הגנתית אשר עשויה מרקמה לימפתית וכוללת גם את השקדים. תפקיד הטבעת היא לספק הגנה חיסונית ולמנוע כניסה של פולשים שונים, כמו נגיפים וחיידקים אל גוף דרך הלוע. שקדים ושקד שלישי גדולים מהתקין הם תופעה נפוצה מאד בילדים. השקדים המוגדלים עלולים להוביל לקושי בנשימה מהאף, לדלקות אוזניים חוזרות ולעיתים גם לדום נשימה בשינה.
צפו ברופא מסביר


מדוע שקדים מוגדלים גורמים לדום נשימה בילדים?
השקד השלישי מצוי מאחורי האף, בחלק העליון של הלוע. אם הוא גדול מהתקין, האנדואיד חוסם את מעבר האוויר וגורם להפסקות נשימה בשינה.
דום נשימה בשינה בילדים יתבטא בהפסקות נשימה בשינה, נחירות, שינה עם פה פתוח, חרחורים בזמן השינה ועוד. תופעה זו אמנם עלולה לגרום לדאגה רבה, אך הטיפול בה פשוט ויעיל ומתבצע בניתוח להסרה חלקית של השקדים והשקד השלישי.
הפעולה מתבצעת בשיטה הנקראת קובלציה אשר מפחיתה משמעותית את הכאבים ותורמת לחזרה מהירה יותר לשגרה ולבית הספר. אם הילד לא סובל מדלקות שקדים חוזרות, ניתן לבצע כריתה חלקית בלבד של השקדים וכך למזער את הסיכון לדימום במהלך הניתוח. ניתוח הסרת שקדים ושקד שלישי הוא אמנם לא הליך מציל חיים, אך הוא עשוי לשפר משמעותית את איכות חייהם של הילדים ולמנוע בעיות נלוות בעתיד.
בשיתוף פרופ' יצחק ברוורמן ואינפומד