בשיתוף סאנופי
"אטופיק דרמטיטיס" (דלקת עור אטופית), או אטופיק אקזמה, היא מחלה דלקתית כרונית של העור והיא נפוצה מאוד בעיקר בקרב ילדים. על פי הסטטיסטיקה, לפחות אחד מכל חמישה ילדים יסבול ממנה בשלב מוקדם בחייו. במחקר שפורסם בשנת 2017 וניתח את שאלוני הגיוס שקיבלו בני הנוער לקראת גיוסם, נמצא שעד אחוז אחד של מתבגרים סבל מהמחלה עד גיל 17. בחלק מהמקרים האטופיק דרמטיטיס לא חולפת לאחר גיל הילדות, והמחלה ממשיכה להופיע גם בגילאים מבוגרים יותר. נתונים מהעולם המערבי מצביעים על שכיחות של 10%-1% בקרב מבוגרים שסובלים מאטופיק דרמטיטיס.
קיים שוני בשכיחות המחלה באזורים שונים בעולם. כך למשל במדינות סקנדינביה שיעור המאובחנים עם המחלה מוערך בכ-10%. קיימת הערכה כי קיים קשר סביבתי (קור ותנאי אקלים) וכנראה גם קשר גנטי להתפרצות המחלה. ישנם גורמים שונים, רבים ומורכבים הגורמים להופעת המחלה וזה מה שהופך אותה למורכבת ומאתגרת. מחקרים מצביעים על קשר בין מעמד סוציו-אקונומי לבין השכיחות של אטופיק דרמטיטיס. מתוך המסקנות עולה שככל שהמעמד הכלכלי היה גבוה יותר הסיכון לחלות באטופיק דרמטיטיס היה גבוה יותר.
אצל מרבית הילדים, אטופיק דרמטיטיס מופיעה בגיל מאוד צעיר. בקרב כ-60% מהילדים החולים, המחלה תופיע בשנה הראשונה לחיים. חשוב לדעת שבקרב תינוקות הגרד יהיה תסמין פחות בולט ובמקומו יסבול הילד מאי שקט, והמחלה תתבטא בפריחה אדומה או קילוף של העור, לעיתים עם הפרשה וגלדים, בעיקר באזורי הפנים, צוואר, וכן בגפיים ובגב.
1 צפייה בגלריה
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס. מופיעה בגיל צעיר
(צילום: shutterstock)
בזמן החמרה של המחלה אפשר להבחין שהתינוק בוכה במשך זמן רב, מפגין סימני אי נוחות ואינו מצליח להירדם. בגילאים הצעירים, המחלה באה לידי ביטוי בתסמינים שונים מאשר במבוגרים, ולכן חשוב מאוד לפנות לרופא עור על מנת לקבל אבחון וטיפול מוקדם ככל הניתן. מחקרים הראו שילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס מתמודדים גם עם קשיי ריכוז וקושי בלימודים בעקבות הסבל הנגרם להם מהמחלה.
אטופיק דרמטיטיס בקרב מבוגרים מתבטאת בגרד בלתי נשלט, יובש בעור, בפריחה (באזורים אופייניים כמו מרפקים, שקעי ברכיים, צוואר, ידיים, מתחת לאוזניים, עפעפיים וכדומה) ולעיתים גם בגלדים והפרשה נוזלית בעור כתוצאה מהדלקת או מזיהום. אבחון המחלה נעשה על ידי רופא עור והוא נסמך על המאפיינים שרואים בבדיקה הגופנית. ראשית, ישאל הרופא את המטופל על ההיסטוריה משפחתית או על מחלות רקע המאפיינות מטופלים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס. ילדים להורים או אחים שלהם נטייה לאטופיק דרמטיטיס או מחלות אלרגיות אטופיות אחרות יהיו בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול גם כן מהמחלה.
בנוסף, לאטופיק דרמטיטיס נלוות מחלות אטופיות אחרות כמו אסתמה וברונכיטיס, נזלת אלרגית, דלקת עיניים אלרגית וכדומה. שנית, הרופא יבדוק האם קיימים מאפיינים נוספים כמו יובש של העור, שינויים של הלובן סביב הפה, כתמים לבנים בפנים. שלישית, במהלך האבחון ינסה הרופא לאתר את הגורמים להחמרת המחלה. הורים של ילדים עם אטופיק דרמטיטיס מדווחים שהם רואים החמרה בעת הזעה, בחשיפה לאקלים קיצוני (קור וחום, לחות נמוכה) ובחשיפה לבעלי חיים.
בניגוד למחלות אחרות, אין צורך בבדיקת דם על מנת לאבחן אטופיק דרמטיטיס. ניתן לבצע בדיקות דם על מנת לבסס את החשד לאבחנה, אך בדיקה זו אינה חיונית לשם האבחון והיא לרוב איננה משמשת כתחזית על מנת לנבא תגובה לטיפול. במקרים בהם ישנו ספק לגבי האבחנה, תילקח ביופסיה מאזור הפריחה על מנת לאשר או לשלול את קיום המחלה.
אטופיק דרמטיטיס כשלעצמה היא אינה מחלה מסוכנת, אך יש שני דברים שחשוב לזכור: הראשון – המחלה עלולה להגיע למצב בו היא תערב את כל העור בצורה קשה, היא עלולה לפצוע אותו ולהשאיר אותו חשוף לזיהומים שעלולים לסכן את חייו של החולה. בנוסף, עור פגוע מתקשה בוויסות חום הגוף והמלחים. השני – מלבד הגרד והפריחות העוריות, חולי אטופיק דרמטיטיס סובלים ממחלות נלוות. חלק מכך היא הירידה באיכות החיים של המטופלים ולא במפתיע ניתן למצוא קשר הדוק בין תחלואה באטופיק דרמטיטיס לבין דיכאון והפרעות חרדה.
במרבית המקרים אטופיק דרמטיטיס בילדות עשויה לחלוף באופן ספונטני. במקרים אחרים היא נשארת גם בגיל המבוגר. הבסיס לטיפול הוא הסבר לגבי אופי המחלה ומסירת ידע לגבי עקרונות הטיפול: אומנם אין לאטופיק דרמטיטיס מרפא אבל קיימים כלים שמאפשרים לשלוט עליה בצורה טובה ולטפל בה בעת החמרה. ראשית, יש להסביר על הטיפול בעור האטופי, הזקוק לשימון קבוע באמצעות קרם לחות, שמביא להקלה, מפני שהעור הפגוע מאבד מהלחות ומיכולת השימון שלו ולכן הוא הופך לסדוק ופצוע. שנית, יש להסביר למטופל שישנם טריגרים העלולים להחמיר את מחלתו ויש להימנע מהם ככל האפשר כמו תנאי אקלים קיצוניים, זיהום של העור, לבישת בדים מסוימים, חשיפה לפרוות בע"ח וכו'.
בנוסף, ישנם טיפולים תרופתיים מקומיים המבוססים על סטרואידים והם יעילים וחיוניים כחלק מהטיפול, אך צריכים להינתן בהתאם לחומרת המחלה, בהנחיה ובפיקוח של רופא עור. קיימים גם תכשירים מקומיים שאינם סטרואידים, שניתן להיעזר בהם ע"פ המלצת רופא העור. אמצעי נוסף להתמודד עם אטופיק דרמטיטיס הוא טיפול בפוטותרפיה (טיפול באמצעות קרני אור אולטרה-סגול). זהו טיפול שניתן במרפאות רבות ברחבי הארץ באמצעותו מנצלים לטובה את האפקטים המרפאים של קרינת UV. במקרים מסוימים בהם אין הטבה, ניתן לטפל גם בתרופות אנטי-דלקתיות שניתנות דרך הפה או בזריקה. בשנים האחרונות נוספו טיפולים המבשרים על מהפכה משמעותית בתחום האטופיק דרמטיטיס. הטיפולים הביולוגים החדישים מיירטים באופן ספציפי את המתווכים הדלקתיים המרכזיים שגורמים למחלה ומביאים להקלה משמעתית בתסמיני המחלה, וקיימים מספר מחקרים שהוכיחו שיפור במדדי הדלקת ובחומרתה בקרב החולים שנטלו את הטיפול.
למידע נוסף יש להיוועץ עם רופא העור.
הכותב הינו רופא בכיר ומנהל מרפאת אטופיק דרמטיטיס במחלקת עור ומין, מרכז רפואי שיבא, תל השומר

בשיתוף סאנופי
פורסם לראשונה: 07:35, 17.02.21