רוני לוי-לוין (39) מרעננה, שנמצאת בחודש השמיני להיריונה, קראה את הדיווחים על נשים הרות שנדבקו בקורונה ואושפזו במצב קשה - ונחרדה. "אני בלחץ", אמרה הבוקר (ד') לאולפן ynet. "התקשרתי הבוקר למכבי, בתקווה שהם פתחו אפשרות לנשים בהיריון להתחסן, ונקבע לי תור לשבת. כן, אני מוכנה לקחת את הצ'אנס הזה ולקבל את החיסון. אני ממש מפחדת".
קראו עוד:
לפחות תשע ישראליות הרות מאושפזות בימים אלה במצב קשה בבתי החולים, וארבע מהן יולדו. בזמן שבבית החולים בילינסון נלחמים על חייה של רחל, בת 33 שנדבקה בקורונה ואושפזה במצב קשה מאוד, פונתה שלשום (יום ב') לבית החולים בפתח תקווה חולת קורונה נוספת, שמצבה מוגדר קריטי. עוד ארבע נשים הרות חולות קורונה הגיעו לבית החולים מעייני הישועה בבני ברק בימים האחרונים, אחת מהן ילדה כבר. כל הארבע היו במצב של תמיכה נשימתית (לא מונשמות). גם בשיבא תל השומר ובלניאדו נתניה מאושפזות נשים בהיריון שמצבן קשה.
לוי-לוין סיפרה שהיא נוקטת את כל אמצעי הזהירות כדי לא להידבק. "יש לי עוד שלושה ילדים בבית, והסברתי להם שבתקופה הזאת, אם אדבק בטעות בקורונה, זה יכול להשפיע עליי מאוד קשה, ויכולים לקחת אותי לבית חולים. אז אנחנו כרגע בבית, בחוג המשפחה הגרעינית".
פרופ' אליעזר שלו, יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים במשרד הבריאות, שהשתתף בכתיבת נייר העמדה שממליץ לנשים הרות להתחסן, אמר: "זה לא שהייתה התלבטות אם לתת חיסונים לנשים בהיריון או לא. הבעיה היא שהחיסונים, גם של פייזר וגם של מודרנה, לא נבדקו על נשים הרות. השלב של הבטיחות לא נבדק, ובדרך כלל מקובל שאוכלוסייה שלא נבדקה לא יכולה להתחסן. מהסיבה הזו גם ילדים לא חוסנו. בתחילת המגפה לא היו מקרים קשים בקרב נשים הרות, אבל משלב מסוים, כשהתברר שהקורונה יותר קשה אצלן, היה מקום לשקול אפשרות לחסן אותן. אני רוצה לשים את הדברים במידתיות הראויה: הסיכוי של אישה הרה להידבק ולחלות בקורונה מעט נמוך יותר מהאוכלוסייה הכללית. נתונים מהעולם מראים שנשים הרות פחות נדבקות. אבל אם הן כן נדבקות, יש שיעור יותר גבוה של מחלה קשה ושל צורך להגיע לטיפול נמרץ".
לשאלה אם ימליץ לאישה הרה ממשפחתו להתחסן נגד קורונה השיב: "אם האישה סובלת ממחלות אחרות כמו סוכרת, השמנת יתר, לחץ דם, כליה, לב - אני אגיד לה 'כן, לכי להתחסן', במיוחד אם היא עובדת ציבור שנחשפת לאנשים ועלולה להידבק. אם היא אישה צעירה, ללא ילדים בבית שיכולים להדביק אותה, והיא כבר בשלב מתקדם מאוד של ההיריון, והיא בריאה לחלוטין - אני אשאיר לה את ההחלטה".
פרופ' שלו ביקש להרגיע את רוני לוי-לוין. "מאחר שהיא נוקטת אמצעי זהירות ומקפידה על ריחוק חברתי, הסיכוי שהיא תידבק אינו גבוה", אמר, "אבל בסופו של דבר, ההחלטה אם להתחסן או לא צריכה להיות שלה".