בהמשך למקרים של נשים בהריון חולות קורונה במצב קשה שהגיעו בימים האחרונים לבתי החולים, שיגר הבוקר (ג') האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה את חוות דעתו ובו קראו באיגוד לנשים בהריון להתחסן בהתייעצות עם רופא, כמו גם לנשים מיניקות.
את נייר העמדה פרסמו הגינקולוגים פרופ' אליעזר שלו, רוני מימון, אדריאן שולמן, יואב יינון והד"ר רינת גבאי מהמעוצה הלאומית לרפואת נשים, האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, והחברה הישראלית לרפואת אם ועובר.
לפחות תשע נשים בהיריון מאושפזות במצב קשה בבתי החולים, ארבע מהן יולדו. בזמן שבבית החולים בילינסון נלחמים על חייה של רחל, בת 33 שנדבקה בקורונה ואושפזה במצב קשה מאוד, פונתה אמש (יום ב') לבית החולים בפתח תקווה חולת קורונה נוספת שגם מצבה מוגדר קריטי.
בנוסף, עוד ארבע נשים חולות קורונה בהיריון הגיעו לבית החולים מעייני הישועה בבני ברק בימים האחרונים, אחת מהן ילדה כבר. כל הארבע היו במצב של תמיכה נשימתית (לא מונשמות). גם בשיבא שבתל השומר ובלניאדו בנתניה מאושפזות נשים בהיריון שמצבן קשה.
מתחילת השימוש בחיסון לא נרשמה עלייה בשיעורי ההפלות או המומים העובריים ולא היה בסיס כלשהו להנחה על פגיעה אפשרית בפוריות האישה. לאחר שניתנו מיליוני חיסונים בעולם, אין כל תיאור בספרות המדעית לפגיעה בפריון'לא של נשים ולא של גברים ואין הוכחה לפגיעה וירידה בפריון של זוגות המנסים להרות
מנהלת היחידה לטיפול נמרץ, ד״ר יעל חביב אמרה: "בגל הזה אנחנו נתקלים בעוד ועוד מקרים של אנשים צעירים עם תחלואה קשה שהמחלה בהחלט פוגעת בהם עד מצב של סכנת חיים. זו לא עוד מחלה של מבוגרים עם מחלות רקע". פרופ' ארנון ויז'ניצר מנהל בית החולים לנשים בבילינסון אמר: "מדובר בגל אלים וקשה יותר מקודמיו הפוגע גם באוכלוסיית נשים בהריון צעירה״.
1 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
המלצה להתחסן לקורונה לנשים בהריון
(צילום: shutterstock)
המחקרים של חברת פייזר ומודרנה שכללו עשרות אלפי אנשים, גברים ונשים, לא כללו באופן רשמי כאמור נשים הרות. עם זאת בחברות דיווחו כי חלק מהנחקרות היו בהיריון ללא ידיעתן במהלך המחקרים, חרף זאת לא נצפו כל סיכונים לאם או לעובר, וההיריונות אותן בחרו הנשים להמשיך – הסתיימו בהצלחה.
מתחילת השימוש בחיסון לא נרשמה עלייה בשיעורי ההפלות או המומים העובריים למיניהם ולא היה בסיס כלשהו להנחה על פגיעה אפשרית בפוריות האישה. לעת הזאת, לאחר שניתנו כבר מיליוני חיסונים בעולם, אין כל תיאור בספרות המדעית לפגיעה בפריון בעקבות החיסון לא של נשים ולא של גברים ובוודאי שאין הוכחה לפגיעה וירידה בפריון של זוגות המנסים להרות
מינהל המזון והתרופות האמריקני ומשרד הבריאות, הודיעו עם אישור החיסונים, כי נשים הבוחרות בכך יוכלו להתחסן. ואכן נשים הרות גם בישראל בחרו להתחסן נגד קורונה, הראשונה בהן הייתה סטודנטית לרפואה ישראלית.
פרופ' גילי רגב- יוחאי מבית החולים שיבא מתייחסת להמלצה, וקוראת לנשים בהיריון להתחסן:

במסמך העמדה כתבו המומחים: "מתחילת השימוש בחיסון לא נרשמה עלייה בשיעורי ההפלות או המומים העובריים למיניהם ולא היה בסיס כלשהו להנחה על פגיעה אפשרית בפוריות האישה. לעת הזאת, לאחר שניתנו כבר מיליוני חיסונים בעולם, אין כל תיאור בספרות המדעית לפגיעה בפריון בעקבות החיסון לא של נשים ולא של גברים ובוודאי שאין הוכחה לפגיעה וירידה בפריון של זוגות המנסים להרות.
במועצה הוסיפו כי ממחקרים שבוצעו בנושא עולה כי נשים הרות, ובמיוחד נשים עם סיכון בריאותי ומחלות רקע נדבקות בקורונה במהלך הריון, מצויות בסיכון מוגבר בהשוואה לנשים שאינן הרות לפתח סיבוכים נשימתיים הדורשים טיפול נמרץ וצורך בהנשמה וכן הפרעות בקרישת הדם. ממצאים ראשוניים מצביעים על כך שקיים סיכון ללידה מוקדמת או צורך באשפוז של הילוד.לכן, המליצה המועצה להשלים את שני החיסונים לפני התחלת טיפולי פריון ולפני הכניסה להריון.
במועצה התייחסו גם לנשים מיניקות, אף הן לא נכללו בניסויים של החיסון, עם זאת המומחים אינם רואים סיכון לילוד מחיסון האם המיניקה, זאת על סמך הנסיון שהצטבר מהשימוש בחיסונים נגד נגיפים אחרים, מנגנון הפעולה של החיסון, העובדה שאין כל חלקיקי נגיף בחיסון, והסיכוי הקלוש אם בכלל שהחיסון יעבור מהשריר לילוד היונק.
מנגד מעיריכים המומחים כי נשים מיניקות המתחסנות נגד קורונה, יגנו על העובר: "מאחר והחיסון גורם לנוגדנים נגד המחלה אצל האם הרי שאם וכאשר יגיעו הנוגדנים לילוד מחלב האם אז היילוד גם הוא עשוי להיות מוגן מהמחלה".
המומחים סיכמו כי אין כל הוכחה שהחיסון גורם לירידה בפריון של בני הזוג, וכי הוא עשוי להגן על ירידה בפוריות הגבר שעלולה להיות עקב פגיעה דלקתית של הנגיף במערכת המין הגברית. על כן ממליצים במועצה על חיסון נשים וזוגות הנמצאים בטיפולי פוריות.
בנוסף ממליצה המועצה לאפשר מתן חיסון לנשים הרות המעוניינות בכך, במיוחד אם הן בסיכון לחשיפה לנגיף ואו סובלות ממחלות רקע המגבירות את הסיכון למחלה קשה. המומחים מדגישים כי הדבר צריך להיעשות לאחר התייעצות וקבלת הסבר מרופא מטפל על מגבלות של המידע על בטיחות החיסון בעת ההיריון.
המומחים סיכמו כי "הסיבה היחידה שבעת הזאת אין המלצה גורפת לחיסון נשים הרות הינה העובדה שמחקרי הבטיחות של החיסון החריגו מלכתחילה נשים הרות ולכן לא הוכחה הבטיחות המלאה של החיסון בהקשר לנזק להריון ואו לעובר המתפתח".
פורסם לראשונה: 09:14, 19.01.21