בשיתוף פורום Reboot
בימים שבהם מערכת הבריאות נמצאת תחת אתגרים שהולכים וגדלים, ובמקביל המשאבים הולכים ומצטמצמים, יש צורך בלתי פוסק בפיתוחים שישדרגו את המערכת. לא מדובר רק בתרופות ותגליות מדעיות. פעמים רבות השיפור הגדול באיכות החיים של החולים מגיע דווקא מיצירה או שיפור של מערכות לוגיסטיות המשרתות מיליוני אנשים. כדי לעודד את היצירתיות בתחום זה נוסדה תחרות "יוזמת הבריאות המובילה של השנה", שבה שותפים "ידיעות אחרונות" ו־ynet.
מי שעומד מאחורי התחרות הוא פורום Reboot, בו חברים בכירי מערכת הבריאות, בתי החולים וקופות החולים, הפועל משנת 2014 במטרה לשים את תחום הבריאות בראש סדר העדיפויות הלאומי ולהבטיח את קיימות מערכת הבריאות בישראל. 250 יוזמות הוגשו לתחרות, 10 עלו לשלב השיפוט, ומתוכן נבחרו הזוכים.
5 צפייה בגלריה
מקום ראשון פורום ריבוט
מקום ראשון פורום ריבוט
הענקת הפרס. מימין: דורון קופרטשיין, עורך ערוץ הבריאות ב־ynet; לימור בוקר־פארן; ד"ר אילן יהושע; יו"ר פורום Reboot ד"ר יצחק ברלוביץ'; ד"ר נעמי סיגל, ראש אגף טכנולוגיות רפואיות במכבי שירותי בריאות; ד"ר אלון בראל, מנהל רפואי מכבי ר"ד | צילום: מוטי קמחי

אז מי שינו את חיינו ב־2020?

היוזמה המנצחת היא "מכבי Red", פלטפורמה המחברת בין מי שזקוק לטיפול רפואי דחוף – אך אינו במצב מסכן חיים – לבין מאות רופאים במגוון תחומי מומחיות, לקבלת טיפול מיידי. איך זה עובד? באפליקציית מכבי מחכה למשתמשים כפתור "רפואה דחופה". נשים בהיריון שנמצאות במצב חירום (למשל ירידה בקצב תנועות העובר), וכן מי שסובל מחתך, בליעת גוף זר או חבלה, שולחים קריאה. לאחר שהמערכת שואלת מספר שאלות פשוטות – למשל היכן מיקום החתך, עד כמה הוא מדמם, ובאיזה אזור בארץ נמצא הפונה – הקריאה נשלחת לרשת שבה מאות רופאי רפואה דחופה בשבעה תחומי מומחיות ברחבי הארץ, אשר הוכשרו במיוחד לטיפולים במצבים אלו. ואז, כמו בשירות ההסעות של Uber, היא מופיעה מיד על מסכיהם של הרופאים המתאימים מבחינת מומחיות ומיקום, ומופנית לרופא הראשון שנענה למקרה.
הפלטפורמה מאפשרת את הטיפול במצבים דחופים ללא צורך בפנייה לחדרי מיון, מה שחוסך חשיפה מיותרת למזהמים ושעות המתנה ארוכות. מדובר במקרים המצריכים טיפול של רופא מומחה שבאופן רגיל לא ניתן להשיג אצלו תור מיידי, אך בעזרת היוזמה ניתן לקבל אצלו טיפול כבר באותו יום.
הפלטפורמה החדשנית פותחה על ידי ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה מקריית־גת ומנהל המחלקה הדרומית להתמחות ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, ולימור בוקר־פארן, מנהלת מחלקת תהליכים, פרויקטים ושירות פנים ארגוני באגף הרפואה ומקצועות הבריאות של מכבי. הרשת, שהולכת וצומחת, כוללת קרוב ל־700 רופאים ביותר מ־830 מרפאות. מאז תחילת פעילותה טופלו ברשת מעל 25,000 מטופלים.
"הגאווה הגדולה שלי היא שמצאנו פתרון פשוט לבעיה שקיימת בכל העולם: העומס על חדרי המיון עקב פניות לא הכרחיות של המטופלים", אומר ד"ר יהושע, "המערכת הופכת את רופאי הקהילה מבודדים לרשת דינמית ומייצרת ערך רב למטופלים, לרופאים ולמערכת. ניתן ליישם אותה בקלות יחסית בשירותי רפואה נוספים בארץ, ואף בעולם".
בשל הזכייה במקום הראשון קיבל המיזם "חבילת התנעה", הכוללת מענק כספי וחשיפה מקצועית וציבורית, שיאפשרו להרחיב את השירות ולחשוף אותו לקהלים נוספים.

המקום השני

למקום השני בתחרות הגיעה יוזמת WellBeat שפיתחו רוית רם בר־דעה, קרן אהרון ודודו וושצינה, אשר פותחה על מנת לפתור את בעיית ההיענות הנמוכה של חולים להנחיות ולתוכניות בריאות, תופעה שממשיכה להתקיים למרות שלל המסרים הנשלחים כיום לחולים בערוצים הדיגיטליים השונים. מפתחי המערכת הבינו שיש לקחת בחשבון את השונות הגדולה בין אנשים, שכל אחד מהם מגיב לסוג שונה של תקשורת, ועם זאת ליצור כלים אוטומטיים שיכולים להניע לפעולה היקפים גדולים של אוכלוסיות.

5 צפייה בגלריה
רווית רם
רווית רם
רוית רם בר־דעה

5 צפייה בגלריה
קרן אהרון
קרן אהרון
קרן אהרון

5 צפייה בגלריה
דוד וושינה
דוד וושינה
דוד וושצינה
הסטארטפ־אפ החדשני שלהם משלב טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI), למידת מכונה (ML) ומדע התנהגותי. כל אלה פועלים יחדיו ליצירת מסרים מותאמים אישית לכל מטופל על פי פרמטרים של גישה, מסר, נראטיב, ערוץ תקשורת ועיתוי. על מנת להניע כל מטופל באופן המתאים לו, המערכת יוצרת זיהוי מעמיק של פרופיל המטופל. היא מאתרת רגישויות וצרכים (מודעים ולא מודעים) של המטופל, מבצעת ניתוח חסמים ולומדת אילו התערבויות אפקטיביות אצלו בכל שלב. התוצאה היא מגוון התערבויות מוטיבציוניות במגוון אמצעים אנושיים ודיגיטליים.
בר דעה מספרת כי "המערכת סייעה במשך שישה חודשים לצוות הרב־מקצועי בשיקום הלב בשיבא. התוצאה הייתה שפי שלושה מטופלים התמידו בשיקום בהשוואה לשנים קודמות, ללא תוספת משאבים. במקביל, חל שיפור ברמות שביעות הרצון של המשתקמים. כל זאת באמצעות פעילות היברידית המבוססת על ניטור התנהגות, ניהול סיכונים ושילוב פעילות דיגיטלית ואנושית". Well־Beat גם הובילה להכפלת ההיענות לפעולה בקרב מטופלי Hartford Healthcare ודיירי פרויקט הדיור המוגן PLC Pennsylvania בארה"ב.
5 צפייה בגלריה
קרן שכטר
קרן שכטר
קרן שכטר אזולאי
(צילום: באדיבות מכבי)

המקום השלישי

היוזמה שזכתה במקום השלישי היא פרויקט 16:01 של קרן שכטר־אזולאי, מנהלת מחוז דרום במכבי שירותי בריאות. הפרויקט מייצר בעצם גשר בין הרופא בבית החולים לקופת החולים, כך שלמטופלים יש מישהו לדבר איתו גם בשעות הערב, סופי השבוע והחגים, אז לרוב אין רופאים במחלקות. בנוסף, באופן זה רופאי הקופה מעודכנים אוטומטית במצב החולה, וכשהוא משתחרר מאשפוז הם יכולים להגיד לו כיצד עליו לפעול מבלי שיצטרך להגיע אליהם פיזית עם מסמכים מבית החולים.
לשם כך, הצוות של מכבי נמצא בבית החולים, מוציא דו"חות עדכניים על חולי הקופה שנמצאים במחלקות, מלווה אותם בתקופת האשפוז, ומקשר בינם לבין רופאי הקופה הרלוונטיים כשהם חוזרים הביתה. הצוות זמין לפניות החולים בכל ערב, סוף שבוע וחג, גם כששאר שירותי הקופה אינם פעילים. הוא גם ממשיך ללוות את החולה בבית כדי לוודא שמצבו לא מתדרדר.
לאחר שלוש שנים של פעילות, ובין היתר בזכות שיתוף הפעולה והאמון שנוצר בין מכבי לבתי החולים, הפרויקט מציג הישגים מצוינים: ירידה של 50% במספר האשפוזים החוזרים, טיפול ושיקום שנעשים בבית במקום באשפוז – מה שחוסך חשיפה לזיהומים ועומס על הצוותים הרפואיים בבתי החולים, ובעיקר מניעת סבל, חולי ומוות מיותרים.
שכטר־אזולאי מספרת ש"הפרויקט פועל כרגע בתצורה הזו רק במחוז הדרום, החולש על חצי משטח המדינה – מאשדוד ורחובות בצפון ועד הערבה, עם 400,000 מטופלים, בארבעה בתי חולים: סורוקה, קפלן, ברזילי ואסותא אשדוד. הפלא הוא ששלושה מהם בעצם סוג של מתחרים: הם לא בבעלות מכבי, כך שלא היינו בטוחים שיהיה שיתוף פעולה עם צוות הקופה. למרות זאת, הכל עבד נהדר – ולפני מספר שבועות החליטה הנהלת מכבי ליישם אותו בכל המדינה".
בשיתוף פורום Reboot