בשיתוף מרכז מדעני העתיד
הם פעילים למען איכות הסביבה, כל אחד בדרכו, מקדמים מחקרים בתחום וחשוב להם מאוד לייצר מודעות, כדי לגרום לכולנו להבין שאין לנו מקום אחר ללכת אליו ואנחנו חייבים לשמור על כדור הארץ.
לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-17 בינואר, דיברנו עם צעירים על הלימודים שלהם, השאיפות וגם על המסלול הלא שגרתי אותו בחרו. התוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתות ח'-ט' מופעלות כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ומשרד החינוך.

"מתעלמים ממשבר האקלים"

"למשבר האקלים יש השלכות כבדות על כל תחום בחיים שלנו", אומר איתמר כהן (17) מירושלים. "אני חושב שהרבה אנשים לא רואים השלכות אקולוגיות לטווח הרחוק. אם לא נייצר שינוי עכשיו, הדור הבא יסבול".
למה הכוונה?
"לא נוכל לראות כל מיני בעלי חיים ואולי נהיה חייבים לעטות מסיכה כל הזמן בגלל זיהום האוויר".
כהן הוא אקטיביסט בנושא: "אני פעיל חברתי בתנועת הנוער. פעם אחת אפילו הפגנו בירושלים. הסיסמה שלנו הייתה 'אם אין לעולם עתיד, למה לי להיות תלמיד?'"
4 צפייה בגלריה
איתמר כהן
איתמר כהן
איתמר כהן
(צילום: אלבום פרטי)
החשיפה שלו לנושא החלה מהבית: "לאבא שלי חשוב נושא איכות הסביבה, הוא תמיד ממחזר. לפני שנתיים התחלתי לקרוא ספרים ולראות סרטים, ונחשפתי לנזק שקורה לעולם".
כהן לומד בתוכנית 'אידיאה', באוניברסיטה העברית בירושלים, במסגרת מדעני העתיד. עבודת המחקר שלו היא בנושא "נרטיב משבר האקלים: מדוע אנשים לא מתייחסים אליו ומה הופך אותו לסיפור רע". הוא מקווה להצליח לשנות את השיח ולגרום לציבור מקבלי ההחלטות לפעול בנושא.
"אני בודק איך מדברים על משבר האקלים ואיך זה משפיע על הפעולה בקרב מקבלי ההחלטות", הוא מסביר. "הנחת היסוד שמשבר אקלים הוא משבר חברתי. יחד עם זאת, רוב מקבלי ההחלטות והציבור מחליטים להתעלם מהמשבר ויש פער למה שנעשה בפועל. לכן יש חשיבות רבה לדרך שהמשבר נתפס אצל אחרים ואיך הם יפעלו בעתיד. כרגע בשלב גיבוש נתונים".

"גוף האדם הוא דבר מעניין"

בת-חן סבהט (17) מאשקלון עושה מחקר על טרשת נפוצה במסגרת הלימודים שלה בתוכנית 'אלפא', מכון ויצמן. "למדתי כל שנות היסודי והחטיבה במרכז למחוננים באשקלון, ומשם המליצו עליי לתוכנית מדעני העתיד. החלטתי להירשם לאלפא מתוך שאר התוכניות בגלל המחקר המדעי.
ספרי על המחקר
"הנושא הוא כיצד סוגי תאים וחלבונים שונים במערכת החיסון משפיעים על התפתחות טרשת נפוצה. בדקנו כיצד חסימת חלבון מסוים בתאי מערכת החיסון ישפיע על הסימפטומים של המחלה ועל פעילות תאי מערכת החיסון השונים. גוף האדם הוא הדבר הכי מורכב ומעניין בעיני. גם עם כל שנות המחקר, אנחנו עדין לא יודעים איך הוא פועל במאה אחוז".
לדבריה, הלימודים עזרו לה בניהול זמן ולהצליח לעשות כמה דברים במקביל, גם כשיש עומס בלימודים או בחיים האישיים. "בנוסף, נחשפתי לחיי מעבדה שהראו לי את החשיבות של הדיוק", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
 בת-חן סבהט
 בת-חן סבהט
בת-חן סבהט
(צילום: אלבום פרטי)
סבהט משתפת על הזיקה והדאגה שלה לאקלים וכדור הארץ: "חשוב לחקור את כדור הארץ מכיוון שזה הבית שלנו. לא יהיה לנו עוד כוכב לכת שנוכל לעבור אליו כשזה ייהרס, כדור הארץ נתן לנו המון דברים שהפכו את האנושות למה שהיא היום, ובלי המקום הזה לא נוכל לחיות. כל צעד שנעשה למען הסביבה ייתן לילדים ולנכדים שלנו את העולם שהיה לנו עד עכשיו".
אילו צעדים היית ממליצה לנו לעשות ביומיום?
"לשלב את המחזור והשימוש החוזר בחיי היום יום ולייצר פחות אשפה, בנוסף לנסות להיפטר מכלים חד פעמים עד כמה שאפשר".
איך בני נוער יכולים להשפיע?
"אנחנו יכולים להעביר מסרים חזקים באמצעות הרשתות החברתיות, לארגן הפגנות ולהקים תנועות חדשות ומאבקים חדשים משלנו. אפשר להתחיל לשנות מהבית, מהחברים, מהשכונה ומהעיר".

"מדינה אחת לבד לא תיצור שינוי"

"אני פועל למען איכות הסביבה בשגרה", אומר תמיר שושן (16) מבאר שבע. "מכבה את האור כשיוצא מחדר, ממחזר. אני ממליץ לאנשים להשתדל להמעיט בנסיעה ברכב או לפחות לנסוע בנסיעות משותפות ובתחבורה ציבורית. אלו דברים קטנים, אבל אם כולם היו עושים אותם, השינוי יהיה גדול".
ספר על הלימודים
"אני לוקח חלק בתוכנית 'אלפא', שהיא תכנית בת שנתיים, שבמהלכה עובדים על עבודת מחקר בתחום מדעי בהיקף של חמש יחידות בתחום הנבחר. בנוסף לפן המדעי, אני אוהב מאוד את החלק החברתי שם.
"את המחקר שלי ביצעתי בעיקר באמצעות מחשב, בהנחיית ד"ר עדי ציטרין מאוניברסיטת בן גוריון. במחקר מדדתי את קצב התרחבות היקום, בעזרת תמונה מטלסקופ החלל האבל של תופעה שנקראת עידוש כבידתי (כאשר גוף בעל מסה גדולה, כמו גלקסיה, גורם לאור שמתקרב אליו לשנות את כיוונו - ומתנהג כמו עדשה ענקית - ע.א), וגם בעזרת קצת תכנות, חישבתי את הקצב שבו היקום מתרחב".
ברמה האישית, לדבריו, האתגר הוא העומס וההתמודדות עם משימות. עם זאת, הוא מציין: "בתוכנית מלמדים אותנו איך להתמודד עם הזמן ומתחשבים בתאריכי הגשה וגם המשפחה והחברים תומכים מאוד".
4 צפייה בגלריה
 תמיר שושן
 תמיר שושן
תמיר שושן
(צילום: אלבום פרטי)
לדברי שושן, ברמה העולמית האתגר שלנו הוא ההתחממות הגלובלית: "לא רק בגלל שזאת בעיה שדורשת פתרונות מידיים וטכנולוגיות שעוד לא המציאו או שהן רק בשלבי פיתוח, אלא בעיקר בגלל שהיא דורשת שיתוף פעולה בקנה מידה עולמי. מדינה אחת לבד לא תיצור שינוי. כל המדינות חייבות להתגבר על המחלוקות והסכסוכים ביניהן כדי לפתור את הבעיה הזאת, שרלוונטית לכולם. אם לא יעשה שינוי דרסטי, בקרוב יהיה מאוחר מדי".
כשיהיה גדול הוא חולם להיות אסטרונאוט, ואם לא להגיע לחלל לפחות לחקור את היקום: "החלום שלי הוא לחקור ולגלות דברים חדשים בתחום ואולי אפילו לעבוד בנאס"א. אשמח לגלות משהו חדש כי לתגליות חדשות יש פוטנציאל עצום לשפר את העולם שלנו בצורה שאנחנו לא מסוגלים לשער.
"נאס"א למשל, פיתחו מערכת טיהור מים מתקדמת, שיכולה להפוך את המים המזוהמים ביותר לראויים לשתייה, כדי לחסוך כמה שניתן במים במשימות מאוישות לחלל. הטכנולוגיה הזו יכולה גם לשמש באזורים לא מפותחים, ולהבטיח מקור מים אמין וקבוע לתושבים".

פיתוח מקורות אנרגיה חדשים

עמנואל גרבשטיין (18) מכרמיאל, משתתף בתוכנית 'אודיסיאה' בתל-חי, משתף: "במסגרת הלימודים שלי בטכניון השתתפתי בקורסים בנושא מתמטיקה, כימיה, פילוסופיה, ואפילו פיזיקת חלקיקים כהכנה לביקור במאיץ החלקיקים בשוויץ.
"המחקר שבו לקחתי חלק בטכניון התמקד בפיתוח גלאי שיאפשר לבצע זיהוי כיווני של התמזגויות אלו באמצעות התפרצויות קרינת הגמא שהן מייצרות. לזיהוי כיווני מוקדם יש חשיבות רבה. הוא יאפשר לחקור את התופעה באמצעות כלים אסטרונומיים רבים וללמוד עליה יותר. הצגתי את המחקר בכנס עבודות מחקר אזורי 'גליליום' וזכיתי בהצטיינות".
4 צפייה בגלריה
 עמנואל גרבשטיין
 עמנואל גרבשטיין
עמנואל גרבשטיין
(צילום: אלבום פרטי)
מה הנושא הכי בוער לדעתך בתחום כדור הארץ?
"אני חושב שהיום יש המון דגש על פסולת ומחזור, אבל לדעתי ההתקדמות האמיתית תהיה פיתוח מקורות אנרגיה חדשים, מימוש פתרונות קיימים כמו אנרגיית שמש ורוח. כדי להשפיע על בעיית האקלים עלינו לקדם אנרגיה מתחדשת, ולהעלות את המודעות גם לשיטות שעדיין נמצאות בפיתוח, כמו אנרגית היתוך גרעינית".
גרבשטיין מציין שהוא מתעניין בפיזיקה וחולם לעסוק במחקר בתחום. "כיום אני לומד בטכניון תואר בפיזיקה והנדסת חשמל. תכנית אודיסיאה עזרה לי להתקדם לכיוון הזה וחשפה בפני תחומים רבים אחרים שלא התעניינתי בהם לפני כן.
"חשוב לי להעלות מודעת למדע ולפילוסופיה. יש המון בעיות שנראות מסובכות, מעבר להבנת היחיד, אך תהיה להם השפעה משמעותיות: התחממות גלובלית, שינוי אקלים, התפתחות טכנולוגית, הנדסה גנטית. דברים שנראים מדע בדיוני, אבל אם יקרו הם ישנו את העולם".
בשיתוף מרכז מדעני העתיד