משלחות רבות מטעם ארגונים רפואיים ישראליים יצאו בימים האחרונים לאירופה כדי לעזור לפליטים מאוקראינה. אחת מהן יצאה מטעם ארגון "נתן - סיוע חובק עולם", שפועל זה 18 שנה ומעניק סיוע בעקבות אסונות טבע ואסונות ידי אדם. הארגון מונה 950 אנשי מקצוע, כולם מתנדבים. בראש המשלחת שלו עומדת ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, שהתראיינה היום (ג') בנושא לאולפן ynet.
קראו עוד:
"אנחנו נמצאים בפולין, על גבול אוקראינה, צמוד לנקודת גבול בשם 'מדיקה'", סיפרה. "יש כאן מרכז של חברת 'טסקו' שהפכו אותו למרכז לקליטת פליטים, ובו אנחנו פועלים. ברגעים אלה יש כאן 3,000 עד 4,000 פליטים. הם מקבלים אוכל, שתייה וטיפול רפואי ואחר-כך יוצאים לאחת המדינות שהסכימה לקלוט אותם.
"אנחנו לא בית חולים: אנחנו כמו קופת חולים, נותנים רפואה ראשונית. בין הפליטים יש הרבה מאוד חולים, המון תינוקות, נשים, ילדים, סבים וסבתות וגם כלבים וחתולים שבאו איתם".
1 צפייה בגלריה
משלחת סיוע אוקראינה נתן חובק עולם
משלחת סיוע אוקראינה נתן חובק עולם
משלחת הסיוע במרכז הפליטים בפולין. "בין הפליטים יש הרבה מאוד חולים", אמרה ד"ר ניצן
(צילום: נתן - סיוע חובק עולם)
הארגון ההתנדבותי לייעוץ רפואי "למענכם", שבראשו עומד הרב יוסי ערבליך, נותן גם הוא כתף. פרופ' יוסף פרס, נשיא הארגון, מספר: "אנחנו נמצאים בבני ברק ונותנים עזרה לכל מי שפונה אלינו", אמר. "עד היום קיבלנו כ-70 בקשות - שליש מהן עוסקות בחולי סרטן - ואנחנו מעבירים את הטיפול בהם לקופת חולים כללית.
"אתמול, לדוגמה, התקשרה אלינו סבתא של ילדה בת 14 שהגיעה מאוקראינה לבת-ים ונמצאת בחרדה נוראית: מסרבת לאכול, לא ישנה בלילות, סובלת מסיוטים. מיד פנינו לכללית, ושם קישרו אותנו לבית החולים שניידר, שאנשיו דיברו איתה מיד ונתנו לה עזרה ראשונה נפשית. אחר-כך הזמינו אותה להמשך טיפול ומעקב. כך אנחנו עוזרים גם לחולים אונקולוגיים וכרוניים.
"לדעתי, מדינת ישראל חייבת להיות יותר אקטיבית. היא צריכה לתת מענה לא רק כשהאנשים מגיעים לארץ, אלא לדאוג לקבלת נתונים עליהם כבר שם. אם היו מעבירים אלינו נתונים עוד מחו"ל, זה היה עוזר בקבלת הפליטים בארץ".
"התקשרה אלינו סבתא של ילדה בת 14 שהגיעה מאוקראינה לבת ים ונמצאת בחרדה נוראית: מסרבת לאכול, לא ישנה בלילות, סובלת מסיוטים. מיד פנינו לכללית, ושם קישרו אותנו לבית החולים שניידר, שאנשיו דיברו איתה מיד ונתנו לה עזרה ראשונה נפשית"
גם שירותי בריאות כללית התגייסו לעזרת פליטי המלחמה. "כללית עוזרת לפליטים בכמה חזיתות", אומרת אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים בקופה. "קודם כל, 12 נציגים שלנו יישלחו בקרוב לבית חולים שיוקם בגבול אוקראינה-פולין. המענה לילדים יינתן על ידי צוותים של בית חולים שניידר. יצטרפו גם רופאים מסורוקה ומבילינסון. המשלחת הזאת תהיה חלק מהמשלחת הגדולה של משרדי הבריאות והחוץ.
"יש לנו כרגע גם אנשים בוורשה שעוזרים לפליטים שעשויים לעלות לישראל. הם מקבלים טיפול רפואי בבית מלון, והאנשים שלנו ילוו אותם בטיסות שיביאו אותם לארץ וידאגו שהם יקבלו המשך טיפול בכללית.
"כמו שסיפר פרופ' פרס, אנחנו משתפים פעולה עם ארגון 'למענכם', שמאתר מטופלים ושולח אותם אלינו. יש לנו כרגע כעשרה חולי סרטן שצריכים לקבל כימותרפיה והקרנות. כולם ייקלטו בבית חולים בילינסון, במרכז דוידוף, ויתחילו טיפול. גם בתי חולים לבריאות הנפש מגויסים, וכך גם הקהילה: כולם עוזרים לפליטים מאוקראינה".