אלפי אזרחים נהרגו מתחילת המלחמה באוקראינה, בהם ילדים רבים, ולצד פצועים רבים וכמיליון פליטים, המדינה חווה בימים אלה גם קריסה של מערכת הבריאות. בארגון הבריאות העולמי מזהירים כי ציוד רפואי קריטי אוזל, מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ונדרשים גם מאמצים דחופים כדי לבלום את התפרצות מחלת הפוליו במדינה.
בתחילת השבוע דיווח ארגון הבריאות העולמי כי אספקת החמצן אוזלת ובחלק מהמתקנים הרפואיים כבר לא נותר חמצן כלל. אספקה של מזון ותרופות לא מגיעה לאוקראינה ושירותי הבריאות מופסקים. סרגיי דוברוב, רופא מרדים שעובד במספר בתי חולים בבירה קייב, אמר לסוכנויות הידיעות רויטרס כי יש בידם אספקה לעוד שבועיים בלבד. ארגון הסעד ההומניטרי "פרויקט תקווה" דיווח ביום שני השבוע שבתי המרקחת בכל הערים המותקפות מדווחים כי אזל הציוד הרפואי.
קראו עוד:
טאריק יסרביץ', דובר ארגון הבריאות העולמי, דיווח ביום שני האחרון כי מאמצי החיסון השגרתיים הושעו באוקראינה בעקבות הלחימה. מגפת הקורונה עדיין מעוררת דאגה באוקראינה, כאשר רק שליש מהתושבים מחוסנים במלואם נגד הנגיף. בחודש פברואר הגיע מספר הנדבקים לשיא, עם 40 אלף מקרים חדשים מדי יום.
2 צפייה בגלריה
מסתתרים בתחנות הרכבת התחתית בקייב
מסתתרים בתחנות הרכבת התחתית בקייב
מסתתרים בתחנות הרכבת התחתית בקייב בתנאים סניטריים ירודים. המצב עלול להגביר את התפשטותן של מחלות זיהומיות בנוסף לקורונה
(צילום: EPA)
מבצע חיסוני הקורונה הוקפא באזורים רבים במדינה, שחווה גם התפרצות מחודשת של מגפת הפוליו. לפני כחמש שנים פרצה המגפה במדינה ומשרד הבריאות האוקראיני החל במבצע חיסונים המוני. באוקטובר האחרון דווח מקרה פוליו ראשון באירופה אצל פעוט אוקראיני בן 17 חודשים. מקרה נוסף של שיתוק נמצא אצל ילד אחר בינואר האחרון. 19 ילדים נוספים אובחנו כלוקים בפוליו, אך ללא תסמיני שיתוק.
יש חשש גם לשלומם של נשאי ה-HIV באוקראינה: לנשאים נותרו רק כמה שבועות של טיפול בתרופות האנטי- ויראליות, שבלעדיהן חייהם נמצאים בסיכון. באוקראינה חיים כרבע מיליון איש עם HIV, המספר השני בגודלו באירופה, אחרי רוסיה
לפני כחודש החלה אוקראינה בקמפיין ארצי לחיסוני פוליו, במטרה להגיע ל-100 אלף ילדים שעדיין אינם מחוסנים, אך המבצע הופסק עם תחילת הלחימה. גם המחסור בחשמל באזורים מסוימים גרם להשבתת מקררי החיסונים ומנות חיסון רבות הושמדו.
יש חשש גם לשלומם של נשאי ה-HIV באוקראינה: לנשאים נותרו רק כמה שבועות של טיפול בתרופות האנטי- ויראליות, שבלעדיהן חייהם נמצאים בסיכון. באוקראינה חיים כרבע מיליון איש עם HIV, המספר השני בגודלו באירופה, אחרי רוסיה.
אוקראינה חווה גם שיעורים גבוהים של שחפת, עם מספר המקרים הגבוה ביותר בעולם של עמידות לתרופות. מדי שנה מתגלים בה כ-30 אלף מקרי שחפת חדשים. ממשלת אוקראינה, יחד עם יוזמה בינלאומית בשם Stop TB, מסרו כי כל מרפאות השחפת נותרו פתוחות, אך החולים קיבלו אספקה של תרופות למשך חודש בלבד. ההפסקות בטיפול ובאבחון עלולות לייצר הדבקות נרחבות ולסכן את חייהם של החולים, הזהירו המומחים.
הלחימה משפיעה גם על החולים הכרוניים, ובהם חולי סרטן, חולי לב, מטופלי דיאליזה וחולי סוכרת, והיא עלולה להגביר את התפשטותן של מחלות זיהומיות אחרות בנוסף לקורונה, כשאנשים שוהים זמן רב במקלטים ובתחנות מטרו בתנאים סניטריים ירודים, ואינם יכולים להגיע לקבלת טיפול, או נאלצים להימלט מהמדינה.
2 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין. חולים כרוניים לא יכולים לקבל טיפול
(צילום: AP)
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום אמר בשבוע שעבר, כי שחרר 3.5 מיליון דולר מכספי החירום של הארגון לטובת אספקת ציוד רפואי ותרופות עבור אוקראינה. אולם גם אם הלחימה תיפסק, תיאלץ המדינה להתמודד לא רק עם הטיפול בפצועים, בחולים הכרוניים שמצבם הוחמר ובזיהומים, אלא גם עם המגפה השקטה ואולי הקשה מכל: נפגעי בריאות הנפש והפוסט-טראומה.
מפה המלחמה על אוקראינה אוקראינה רוסיה מתקפה מלחמה ב אירופה קייב חרקוב לבוב דונבאס לוהנסק דונייצק מריופול אודסה


סיוע ותרומות - מתגייסים לטובת אזרחי אוקראינה

בזמן שהממשלות בעולם נמנעות ממעורבות צבאית כנגד המתקפה הרוסית, בעולם מתגייסים לסייע לנפגעים: משרד החוץ הישראלי שלח ביום ראשון השבוע כ-100 טון של ציוד רפואי ותרופות, ומשלוחים נוספים צפויים לצאת מנתב"ג בימים הקרובים.