לקנאביס יש יכולת להקל באופן דרמטי על מצבים שונים ומגוונים, אבל מטופלים נאלצים לעבור דרך חתחתים עד שהם מקבלים אישור להשתמש בו, ורבים מהם נאלצים לצרוך קנאביס בשוק השחור. סוגיה זו ואחרות עלו בפאנל "עתיד ירוק: לאן צועד שוק הקנאביס הרפואי?", שנערך אתמול (ב') במסגרת ועידת הבריאות של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בהשתתפות רני גורליק, מנכ"ל קרונוס ישראל; יפעת קריב, סמנכ"ל רגולציה בחברת תיקון עולם ויו"ר פורום הקנאביס הרפואי; ופרופ' רפי קרסו, מומחה למדעי המוח ומערכת העצבים.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
קנאביס
קנאביס
קנאביס רפואי. "מטופלים מחכים שבועות וחודשים עד שהם מקבלים רישיון"
(שאטרסטוק)
האם הבירוקרטיה היא זו שגורמת לצוואר הבקבוק להיות כל כך קמצן? גורליק: "בהחלט. בארץ יש שיטה של מתן רישיונות לקנאביס. כדי לקבל רישיונות, צריך לעבור דרך רופאים, והכול מתנקז ליחידת הקנאביס הרפואית של משרד הבריאות. המצב הזה יוצר צוואר בקבוק אדיר. מטופלים מחכים שבועות וחודשים עד שהם מקבלים רישיון. בינתיים הם מתייאשים, ורבים מהם מוצאים דרכים אחרות להשיג קנאביס רפואי. זה יוצר בעיה מאוד קשה. במדינת ישראל יש כ-115 אלף מטופלים. אנחנו המדינה עם כמות המטופלים הכי גדולה בעולם ביחס לאוכלוסייה. התעשייה הרפואית הישראלית היא מהמובילות בעולם, אבל בחודשיים האחרונים כמעט שלא הוציאו רישיונות, ונוצר פקק אדיר של מטופלים".
פרופ' קרסו: "רופא רגיל, שלא הוכשר לתת רישיון לקנאביס, יכול לתת מרשמים למורפיום או לתרופות אחרות עם תופעות לוואי קשות ועם סיבוכים - אבל הוא לא יכול לרשום קנאביס. הקנאביס הרבה פחות מסוכן מחלק גדול מהתרופות שכל רופא רשאי לרשום למטופליו"
קריב: "יש תעשיית קנאביס מדהימה בישראל. הקנאביס עוזר בהרבה מאוד מחלות, עוזר לשינה בלילה, מביא מזור למטופלים. התפתחה בישראל תעשייה נהדרת, עם מפעלים ברמה בינלאומית. מגדלים כאן את הקנאביס הרפואי הטוב ביותר בעולם. לכאורה, זה גן עדן למטופלים, אבל הטוב הזה נהרס על ידי רגולציה שהיא כל כך קשה. במקום שמטופלים ישתמשו בקנאביס מפוקח ובריא, הם הולכים לשוק פלילי. התעשייה מאבדת את זה בגלל ממשלת ישראל, היא מפספסת בענק את ציבור החולים".
2 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
רן גורליק בוועידת הבריאות. "יש כמות אדירה של קנאביס שנמכר בשוק הלא חוקי, והמדינה לא רואה מזה שקל"
(צילום: יריב כץ)
פרופ' קרסו: "רופא רגיל, שלא הוכשר לתת רישיון לקנאביס, יכול לתת מרשמים למורפיום או לתרופות אחרות עם תופעות לוואי יותר קשות ועם סיבוכים - אבל הוא לא יכול לרשום קנאביס. הקנאביס הרבה פחות מסוכן מאלכוהול ובוודאי פחות מסוכן מחלק גדול מהתרופות שכל רופא רשאי לרשום למטופליו. עם הכשרה קטנה וניסיון, רופא יכול לרכוש את הכלים; גם רופא משפחה. אפשר לעזור להרבה יותר מטופלים".
יפעת קריב: "אני אדבר בקולם של האמהות, של החולים, יש ילדים שצורכים קנאביס. הוא מציל אותם. אבל עם כל ההכרה בקנאביס הרפואי, הוא לא מוכר במימון הציבורי ובסל הבריאות. משפחה נאלצת לשלם עבורו אלפי שקלים בחודש. אבל אם יתנו לילד תרופות פסיכיאטריות - זה יהיה בחינם"
גורליק: "המפעלים מייצרים את הקנאביס ברגולציה, וזה שומר על בריאות הציבור. אנחנו בודקים למעלה מ-240 חומרי הדברה כדי לוודא שלא יהיו בצמח. הקנאביס מיוצר בתנאים סטריליים, בחדרים נקיים עם אקלים מפוקח - ממש כמו בתרופות הרגילות, ואנחנו מוודאים שלא יהיו בצמח חומרי הדברה".
"גם יש חשיבות גדולה לרצף הטיפולי. לאדם שכבר קיבל רישיון לקנאביס ומצא טיפול מתאים, אין לו שום בטחון שבעוד חודש הוא ימשיך לקבל את אותו מוצר - בגלל הייבוא הפראי שנכנס לארץ. אנחנו גם יבואנים וגם מגדלים. אנחנו יודעים להביא את המוצרים שהמטופלים צריכים".
למדינה אמור להיות אינטרס שזה יהיה הקנאביס השולט בשוק? גורליק: "לגמרי. אבל בשטח, יש כמות אדירה של קנאביס שנמכר בשוק הלא חוקי, והמדינה לא רואה מזה שקל. יש תשעה יצרנים במדינת ישראל שהשקיעו מיליארדים. התעשייה הזו מגלגלת יותר ממיליארד שקל בשנה, מעסיקה אלפי משפחות - והשוק הלא חוקי מתפרע.
"כל משרדי הממשלה נמנעים מלגעת בקנאביס. כולם מתנערים וזורקים הכול על משרד הבריאות, שלא אמור להתעסק בהיבטים כלכליים. ברגע שיהיה שיתוף פעולה מצד אחד המשרדים האחרים, התעשייה תלך למקום אחר".
קריב: "ישראל הפכה להיות פח הזבל של עולם הקנאביס. בכל מדינה יש רגולציה ששומרת על המטופלים, אבל ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאפשר לייבא אליה ללא מגבלות. האו"ם קבע שהקנאביס הוא סם בעל תועלת רפואית. נוצר סדר מאוד גדול בעולם, ובישראל יש בלגן.
"יש גם את הנושא של המימון הציבורי. אני אדבר בקולם של האמהות, של החולים, יש ילדים שצורכים קנאביס. הוא מציל אותם. אבל עם כל ההכרה בקנאביס הרפואי, הוא לא מוכר במימון הציבורי ובסל הבריאות. משפחה נאלצת לשלם עבורו אלפי שקלים בחודש. אבל אם יתנו לילד תרופות פסיכיאטריות - זה יהיה בחינם".