היום (ד') התקיים דיון במליאת הכנסת בעקבות חשיפת ynet לפיה משרד הבריאות רכש רק 5% מחיסוני השפעת למבוגרים בני 65 ומעלה. במהלך הדיון התבקש ממלא מקום שר הבריאות, השר יואב בן-צור (ש"ס) להתייחס לשאילתות שהועלו על ידי חברי הכנסת אלון שוסטר (כחול לבן) וקטי שטרית (הליכוד).
כתבות נוספות:
"מדינות רבות ואיגודי בריאות רבים ברחבי העולם כבר תיעדפו את השימוש בחיסון המוגבר לשפעת לבני שישים וחמש ומעלה וזאת בשל יעילותו הגבוה יותר עבור האוכלוסייה המבוגרת. מדוע משרד הבריאות אינו מוציא הנחיה ברור ודורש מקופות החולים תיעדוף של החיסון הזה", תהה ח"כ שוסטר.
1 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
בוחן את המימון התקציבי על מנת לרכוש את החיסון. מ"מ שר הבריאות, יואב בן צור
(צילום: משה מזרחי)
חברת הכנסת קטי שטרית הוסיפה: "ברגע שנותנים את החיסון המוגבר, אנחנו מונעים תחלואה, ואז בתי החולים ומחלקות האשפוז מרווחים יותר לשאר הציבור. כולם יודעים שהאוכלוסייה המבוגרת, ובעיקר בני הגיל השלישי, שמגיעה לבתי החולים בעקבות השפעת, לא מתאשפזת ליום או יומיים, אלא לפרק זמן ארוך, וזה גורם לפיצוץ של מחלקות האשפוז. בנוסף, משרד הבריאות לא מעודד את הקופות לרכוש את החיסון באמצעות מימון שלו. הגיע הזמן לשנות את הדיסקט במשרד הבריאות, ולעבור למניעה במקום טיפול".
מ"מ שר הבריאות, יואב בן צור: "על פי הממצאים עד כה, הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים המליצה לתעדף חיסוני שפעת במינון מוגבר לבני 65 ומעלה על פני החיסון הסטנדרטי לעונה הבאה. בימים אלו משרד הבריאות בוחן מימון תקציבי כדי לרכוש חיסון זה"
מ"מ שר הבריאות יואב בן צור (ש"ס) השיב: "בישראל מומלץ היום חיסון לשפעת לכלל האוכלוסייה. בשנה שעברה הוכנס לשימוש בישראל חיסון במינון מוגבר שייעודו לבני גיל שישים וחמש פלוס. מחקרים מראים שבהשוואה לחיסון הסטנדרטי, החיסון במינון מוגבר מקטין באופן משמעותי את ההסתברות של הקשישים להתאשפז בעקבות שפעת והשלכותיה ומפחית את הסיכון למות".
עוד הוסיף השר: "עם זאת, ידוע מהספרות שלחיסון זה עלולות להיות תופעות לוואי חמורות יותר. עם הכנסת החיסון בשנה שעברה, משרד הבריאות מבצע מעקב אחרי תופעות הלוואי. על פי הממצאים עד כה, הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים המליצה לתעדף חיסוני שפעת במינון מוגבר לבני 65 ומעלה על פני החיסון הסטנדרטי לעונה הבאה. בימים אלו משרד הבריאות בוחן את המימון התקציבי על מנת לרכוש חיסון זה".
למעשה, זו הפעם הראשונה בה משרד הבריאות מצהיר באופן רשמי כי הוועדה המייעצת לחיסונים ומחלות זיהומיות החליטה לתעדף את החיסון המוגבר בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי. כך גם לגבי החיפוש למקור תקציבי - מ"מ שר הבריאות עדכן על דוכן הכנסת שהנושא נמצא ימים אלו במשא ומתן מול האוצר למציאת מסגרת תקציבית למימון החיסון לכל בני ה-65 ומעלה.
"אנחנו שמחים שמשרד הבריאות מכיר בחשיבות וביעילותו של החיסון המוגבר לשפעת לבני 65 מעלה", אומר בתגובה נחי כץ מנכ"ל איגוד בתי האבות והדיורים המוגנים בישראל. "הנגשה של החיסון הזה יכולה למנוע תחלואה של אנשים חזקים ויצרניים, שיכולים לתרום למשק עשרות שנים, ועלולים להפוך לשברי כלי בגלל מחלת שפעת אחת".